Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Makrosläde för markins kulled (Arca swiss typ)

Produkter
(logga in för att koppla)

Jonte_rm

Aktiv medlem
Hejsan..

Jag har en Markins kulled och är på jakt efter en liten smidig makrosläde att ta med i fält. Har provat söka men finner inte, kanske söker jag fel. Den behöver bara kunna åka framåt och bakåt alltså inte åt sidan.

Någon som har något tips ?

Mvh / Johannes
 

Michael Johansson

Aktiv medlem
Hur skall den se ut? Skall det vara ARCA kameraplatta under och ARCA snabbfäste på själva släden?

Jag har köpt macrosläde via ebay.de eller ebay.co.uk och då ställt in sökning för hela EU. Sök på "balgengerät" och "bellows" så dyker även slädar upp. Sedan är det bara att komplettera med ARCA-fästen som du hittar genom att ange ARCA (du får upp en del storformatskameror och - objektiv mm också).
 

Michael Johansson

Aktiv medlem
När jag läser frågan engång till kanske du är ute efter enbart en skena med ARCA-profil som du bara skjuter fram och tillbaka i kulledens fäste. Det blir ju inte lika lättarbetat som med en inställningssläde med kuggstång. Sök bara på ARCA så hittar du sådana i olika längder i så fall.
 

Jonte_rm

Aktiv medlem
Nej jag är ute efter en som passar i min kulled dvs har en arca-platta under och sen även ett arca-fäste över som jag kan sätta objektivet/kameran på.

En kuggstånd eller liknande där man med en liten ratt flyttar kameran framåt eller bakåt också..

Får prova söka på ebay.

Mvh / Johannes
 

Jonte_rm

Aktiv medlem
Nu har jag hittat. Fann att på engelska hette de macro rail och inte macro sledge som jag skrev haha :-D

Tack ändå för hjälpen.

Mvh / Johannes
 

Michael Johansson

Aktiv medlem
På många bälgar sitter det en inställningssläde som går att demontera. Skruva fast ARCA-delar på den och du har en makrosläde. Bälgar går ibland för låga priser på ebay och många av dem har en extra släde.
 

Michael Johansson

Aktiv medlem
Här finns en släde som borde gå att bygga om: http://www.ebay.co.uk/itm/BPM-Bellows-Macro-Focusing-Rail-Focuslide-/201175424579?pt=UK_Photography_CameraLenses_Lens_caps_hoods_adaptors_ET&hash=item2ed6fd5e43

Denna bode lätt gå att modifiera genom att såga bort bälgdelarna och skruva på ett ARCA snabbfäste: http://www.ebay.co.uk/itm/Exakta-macro-bellows-/251426338724?pt=LH_DefaultDomain_3&hash=item3a8a2d77a4

Sedan finns det ju färdiga slädar från Kina till riktigt låga priser, dock med risk för riktigt låg kvalité också.
 

Jonte_rm

Aktiv medlem
Tack för förklaringen och länken.. Det var sådana jag hittade på ebay. Men jag kom nu på att de fungerar ju inte alls. Det är ju bara en ratt och den låser ju kameran/objektivet i fästet. Det finns ju ingen ratt för att förflytta kameran framåt och bakåt hur har dom tänkt sig detta ?

Mvh / Johannes
 

Michael Johansson

Aktiv medlem
De är inte alls tänkta för att använda som makroslädar. Snarare skall de ses som ett slags Meccano där man kan bygga upp olika strukturer till exempel för infästning av saker på olika ställen men där detta inte skall finjusteras i sina lägen. De används också för att bära upp mycket stora objektiv och kameror där den långa skenan gör att allt kan sättas fast i stativets huvud i ett sådant läge att jämvikt uppstår. Ofta sitter det då en "klyka" med små hjul på under främre delen där objektivets främre del kan vila och i andra änden på bottenskenan sitter sedan kameran.
 

NikonFX

Aktiv medlem
Antar att du letar efter en sådan här - http://www.reallyrightstuff.com/s.nl/it.A/id.4906/.f och så får du ett arca-fäste till kameran på köpet.

Men billigare att ta en vanlig enkel makrosläde som - http://www.scandinavianphoto.se/produkt/1598825/manfrotto-kameraplatta-454-micro-positition och montera den på en arca-platta avsedd för objektiv, exempelvis - http://www.benrosverige.se/sv/plattor-till-kulleder/benro-pl-100-linsplatta.html Den varianten kör jag själv och det fungerar utmärkt.
 

Jonte_rm

Aktiv medlem
Ja precis en sådan RRS vill man ha men man vill ju inte betala det hutlösa priset.

Menar du att du monterar Manfrottosläden på en platta men vad har du för att montera tex ett objektiv på släden då ? Då måste du alltså ta bort din arca-platta från objektivet eller kameran och skruva fast det i släden ?

Mvh / Johannes
 

NikonFX

Aktiv medlem
... Menar du att du monterar Manfrottosläden på en platta men vad har du för att montera tex ett objektiv på släden då ? Då måste du alltså ta bort din arca-platta från objektivet eller kameran och skruva fast det i släden ?
Har en extra platta som bara är till makrosläden så att det finns ett snabbfäste mellan släden och kulleden. Sen monterar jag kamera eller objektiv direkt med skruven i släden och struntar i snabbkopplingen mellan släde och kamera/objektiv. (De flesta snabbplattor för objektiv eller objektiv har även skruvhål för vanlig 1/4 så den plattan kan sitta kvar även om man monterar enheten på markosläden.) Vill man ta man ta bort kameran från stativet så får man ta bort kamera inklusive markosläde. Den jag kör mest är en gammal Hama som är väldigt lätt men samtidigt stabil så helt ok att montera bort kamera, objektiv och makrosläde som ett paket.

Om man vill går det ju att sätta en sån här på släden - http://www.benrosverige.se/sv/qcr-faste/sunwayfoto-mac-14.html så blir det snabbkoppling även mellan släden och kameran/objektivet men för egen del tycker jag det mest blir klumpigt. Jag monterar även bort snabbplattan på kameran för att göra helheten lättare och monterar alltså då makrosläden direkt i kamerans stativgänga mha. 1/4-skruven på makrosläden.

Men mest kör jag marko med bälg och bälgen har en inbyggd fokuseringssläde. Där har jag monterat en arca-platta direkt på bälgens inbyggda fokuseringssläde.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Finns en hel del matnyttigt på macrofokus. En lösning om man är ute efter precision är linjärbord

http://makrofokus.se/forum-open/post/1667337,

Själv har jag testat den mest oprecisa lösningen, att skjuta kameran i PU-60 fäste om man lossar skruven något, fungerar faktiskt skapligt om man är ute efter att ta en 10 bilder i följd. Köpte innan detta en kinasläde som var det sämsta jag köpt, det blev något glapp i kuggstången så den slirade eller tog ett antal skutt, kanske blev kameran för tung för släden, till slutet så lossade hela skruven.
 

Michael Johansson

Aktiv medlem
Den här tråden har kommit in ganska mycket på just ARCA snabbfästen.

Jag förstår inte riktigt varför man skall blanda ihop skruvar och snabbfästen. Antingen använder man skruv och de gängade hålen i kameror och tillbehör eller så använder man snabbfästen och då skall det sitta plattor under alla tillbehör som skall fästas på stativ eller andra tillbehör som har en invändig kameragänga, 1/4" eller 3/8". Alla tillbehör som har skruvar såsom stativ och ovansidan på panoramahuvuden, stativhuvuden, kulleder och, som nämnts i denna tråd, ovansidan på makroslädar mm skall ha snabbfästen.

Personligen har jag gjort så att alla stativ har ett ARCA snabbfäste på toppen. Stativhuvudena har en kameraplatta i botten och ett snabbfäste på toppen. Kameror och objektiv med stativfäste, även objektivadaptrar med stativfästen, slädar, L-skenor mm har kameraplattor i botten. På detta sätt kan jag växla stativhuvuden mellan stativ på ett enkelt sätt, kameror kan monteras direkt på stativhuvuden (eller direkt på stativet) och tillbehör utan att först behöva montera några lösa pryttlar.

Idag kan man köpa dessa snabbfästen till rimliga priser på ebay, ofta i multipack med fem eller tio stycken och plattor finns i hur många varianter som helst, även dedikerade för specifika kameror och objektiv. ARCA-systemet är oerhört stabilt och väljer man sådana med skruv- i stället för hävstångsspänning så passar alla kameraplattor. Just kameraplattorna kan skilja några tiondelar i bredd mellan olika fabrikat och hävstångsspänning fungerar då dåligt om man har många olika plattor.

Tiopack snabbfästen hittar du här: http://www.ebay.co.uk/itm/10-X-DAC-2-Desmond-60mm-Clamp-w-Bubble-Level-Arca-Compatible-Tripod-Ball-Head-/200766666552?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item2ebea03738

Billiga enstycks finns till exempel här: http://www.ebay.co.uk/itm/Clamp-For-Quick-Release-Plate-Compatible-Arca-KS-0-SWISS-Tripod-Ball-QR50-NEW-/251678715589?pt=LH_DefaultDomain_3&hash=item3a99386ec5

Ofta sitter de en eller två libeller i dem. Dessa är, enligt min erfarenhet, mest till för syn skull och fungerar dåligt. Oprecisa och ofta felmonterade för att få en kameran i våg.
 

NikonFX

Aktiv medlem
... Jag förstår inte riktigt varför man skall blanda ihop skruvar och snabbfästen. ...
För egen del använder jag väldigt sällan en stativplatta monterad på kamerahuset. När jag kör stativ är det oftast med längre telen och då monteras ju objektivet på stativet och inte på kameran. Ska jag då plåta makro utan att använda bälg är det enklare enklare att montera makrosläden direkt i kamerahusets med skruven på makrosläden än att krångla med en extra kameraplatta och ett snabbfäste på makrosläden. Konstruktionen blir också märkbart lättare rent viktmässigt och bättre att hantera.

På bälgen sitter det alltid en arca-platta monterad så den är redo men att alltid ha en kameraplatta monterad på kamerahuset känns inte optimalt för mig hur som.
 
ANNONS