Annons

Lightroom för stora utskrifter

Produkter
(logga in för att koppla)

Balans

Medlem
Hej
Det ser bra i den softprofade templeten där jag även visar bildstorleken i centimeter. Men på den färdiga utskriften är bilden flera centimeter större. Bildena ser skarpa ut. Vad är det som hänt? Pererik
 

martinator

Aktiv medlem
Hej
Det ser bra i den softprofade templeten där jag även visar bildstorleken i centimeter. Men på den färdiga utskriften är bilden flera centimeter större. Bildena ser skarpa ut. Vad är det som hänt? Pererik
Anpassa till papper / verklig storlek?
Du låter kanske programmet anpassa bilden till pappersytan, och är bilden mindre än pappret - mått i cm - så kommer den förstoras och fylla ut den skrivbara ytan på antingen bredden eller höjden. Se om du kan välja 100% eller Verklig storlek eller dylikt...

/m
 

Balans

Medlem
Anpassa till papper / verklig storlek?
Du låter kanske programmet anpassa bilden till pappersytan, och är bilden mindre än pappret - mått i cm - så kommer den förstoras och fylla ut den skrivbara ytan på antingen bredden eller höjden. Se om du kan välja 100% eller Verklig storlek eller dylikt...

/m
Det är ett bra svar men det finns mer information i min fråga. Lightroom har en funktion i sin utskriftmodul där man väljer pappersstorlek och ser hur stora bilderna blir i centimeter, om man väljer att visa detta. Om bilden är större än papperet så blir det en varning, tror jag.
Men allt stämmer men inte storleken på bilderna. De blir någon centimeter större i utskrifterna än vad som visas på skärmen när måtten är angivna. Det kan tilläggas att det vara samma problem med min förra skrivare en epson 2400. (Den kan jag donera, fungerar bra finns i Sundsvall). Epson 2400 skrev jag ut på från fotoshop och där anger man ju storleken på bilden i samband med att man bestämmer upplösningen. Kan det vara något fel på min dator?

Per-Erik
 
ANNONS