Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Felmeddelande i Lightroom efter hårddiskkrasch

Produkter
(logga in för att koppla)

gorred

Aktiv medlem
Har haft en hårddiskkrasch. Har kunnat få tillbaka de flesta bilderna, men när jag försöker öppna den katalogen som var den aktuella får jag felmeddelande: "Lightroom påträffade ett fel vid läsning från förhandsvisningscache och måste avslutas. Lr kommer att försöka korrigera det här problemet vid nästa uppstart."

Det har av allt att döma inte gått att korrigera, jag får fortfarande samma felmeddelande och Lr lägger av.

Någon som har stött på detta förut? Någon som kan ge ett tips hur jag ska förfara?
 

Lotta Wesslund

Aktiv medlem
Har inte stött på problemet, eftersom det är förhandsvisningscache bilder som krånglar går det att återskapa dom. Jag skulle ta backup av katalogen och generera nya previewer (förhandsvisningar) från den kopierade katalogen.
 

aasaboe

Aktiv medlem
Jag har tagit mig ur det problemet en gång genom att kasta bort den blåmarkerade på bilden, Lightroom_LRcatPreviews.lrdata. Nya förhandsvisningar skapas ju efter hand så man förlorar bara litet nyskapningstid ett slag.

Lottas förslag fungerar lika bra, men variation förnöjer ;-)
 

Bilagor

gorred

Aktiv medlem
Stort tack för alla förslag. Kommer att pröva så snart jag kan. Just nu är Lr rätt så kaotiskt.
 

Yeye

Aktiv medlem
Stort tack för alla förslag. Kommer att pröva så snart jag kan. Just nu är Lr rätt så kaotiskt.
Jag hade samma problem men jag löste det genom att kopiera ut själva katalogfilen utan preview och starta upp allt igen. Och sen optimera eller exportera ut allt till en ny katalog och börja från början.
Ibland kan det finnas en .lock-fil som gör att filen inte öppnas korrekt.
 
ANNONS