Annons

Prisvärt 28mm Nikon

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej!

Är en student som söker ett prisvärt 28mm till min D700.

Ska sälja sälja mitt AF-S Nikkor 16-85mm 1:3,5-5,6ED (DX), så tänkte att det kunde vara min budget för 28mm.

Manuellt är inget hinder.
 

eskil23

Aktiv medlem
Ett Nikon 28mm f/2.8 AF-D borde gå att komma över ganska billigt. I alla fall betydligt billigare än det modernare och ljusstarkare Nikon 28mm f/1.8 G AF-S. Men pengarna för ett 16-85 kanske räcker till den också...
 
Ett Nikon 28mm f/2.8 AF-D borde gå att komma över ganska billigt. I alla fall betydligt billigare än det modernare och ljusstarkare Nikon 28mm f/1.8 G AF-S. Men pengarna för ett 16-85 kanske räcker till den också...
Tack för tipset! Nja tror inte jag får mer än 2-3 tusen för mitt objektiv, verkar inte vara något speciellt sug efter kit-objektiv.
 

eskil23

Aktiv medlem
Tack för tipset! Nja tror inte jag får mer än 2-3 tusen för mitt objektiv, verkar inte vara något speciellt sug efter kit-objektiv.
16-85 är betydligt bättre än kitt-objektiv, som vanligtvis börjar på 18-nånting.
Jag gav 400 euro för mitt och det tycker jag var ett bra köp. Jag har för mig att jag gav ungefär lika mycket för mitt 28 mm f/1,8 G.
 
16-85 är betydligt bättre än kitt-objektiv, som vanligtvis börjar på 18-nånting.
Jag gav 400 euro för mitt och det tycker jag var ett bra köp. Jag har för mig att jag gav ungefär lika mycket för mitt 28 mm f/1,8 G.
Då antar jag att det var nytt eller i princip nyskick.

Tja jo, fast det hjälper inte när det inte finns ett köpsug efter objektivet. Har haft det ute en månad för 2900kr men sänkte det idag till 2500kr. Har haft det sedan 09 så det har blivit använt en del.
 

Makten

Aktiv medlem
Manuellt är inget hinder.
Då bör du utan tvekan kika på Nikkor 28/2,8 AI-S. Det är galet skarpt på korta avstånd och helt okej på större avstånd (men för landskapsfoto hade jag valt nåt annat). Litet, lätt och billigt, samt att det förmodligen ger lägst distorsion av alla 28:eek:r som nånsin gjorts för spegelreflexkameror i småbildsformatet.

Observera att AI-varianten inte har samma optiska konstruktion! AI-S kännetecknas av en närgräns på 0,2 meter.

Även 28/2,0 (alla versioner) ska vara bra, men det har jag ingen egen erfarenhet av. Båda bör kunna hittas för kring 1500:- i gott skick om man letar lite.
 
ANNONS