Annons

fast tele eller zoom till 70d

Produkter
(logga in för att koppla)

bradfridell

Aktiv medlem
Jag har börjat fundera på o ge mig ut i landskap o djurfoto delen mera nästa år, men även kunna använda objectivet till motorsport.
har i dagsläget en 70-200mm 4.0

har kollat lite på tamron, sigma o canons objectiv runt 400-600mm i max zoomen,

(dom billigare alternativen då).

och sen hur gör man om man skulle behöva använda extender. blir det bara för komlpiserat då, eller kan någon av dom billigare objectiven klara av detta.

för att vara lite extra kompliserad med så kan ja tillägga att jag älskar o filma med, så kommer även vilja ha möjligheten att kunna filma med objectivet utan att förlora fokusen allt för mycket.

(är detta möjligt på dom billigare valen)

ställer mycket frågor på en o samma gång nu.
hoppas nån orkar ge ett bra svar. :)
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Extrema telen är det dyraste man kan skaffa sig.
Enkelt kan man säga att du får vad du betalar.
För Canon hade jag köpt antingen ett 100-400/4,5-5,6 eller Sigmas 150-600.
Men ngn extender är nog inte att rekommendera om det ens är möjligt att få igång AF med en nermörkande extender.

Sen finns det dyrare alternativ....2,8
Antingen fasta objektiv där jag får sälja bilen 3-5ggr för att köpa ett objektiv.
Eller Sigmas 120-300.
Och dessa bör funka med extendrar.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
70D och några Sonymodeller är de enda DSLR som har en hyffsad AF vid filmning.
Men på de här avstånden med dessa brännvidder gissar jag att du inte har ngn användning av AF vid filmning. Jag tror inte att funktionen är direkt lysande heller.
 

bradfridell

Aktiv medlem
Extrema telen är det dyraste man kan skaffa sig.
Enkelt kan man säga att du får vad du betalar.
För Canon hade jag köpt antingen ett 100-400/4,5-5,6 eller Sigmas 150-600.
Men ngn extender är nog inte att rekommendera om det ens är möjligt att få igång AF med en nermörkande extender.

Sen finns det dyrare alternativ....2,8
Antingen fasta objektiv där jag får sälja bilen 3-5ggr för att köpa ett objektiv.
Eller Sigmas 120-300.
Och dessa bör funka med extendrar.
Tack för den värdefulla informationen :). jo kollade lite på canon egna där men som du säger med extender på dessa objectiv är det nog kört då.
aa det objectivet är ja grymt sugen på. ja anser det som billigt objectiv med tanke på va du får för pengarna :)
kollade en recension på det precis där killen både filmade och tog kort, och ja woow. det funkade sjukt bra även med extender. så lutar faktiskt åt det just nu. om inget liknande släpps närmaste tiden i samma prisklass :)

som du sa där igen, kanske inte behöver ha autofokus när man är i 400-600 mm zoom precis hehe :)
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Lite fakta

Jag har börjat fundera på o ge mig ut i landskap o djurfoto delen mera nästa år, men även kunna använda objectivet till motorsport.
har i dagsläget en 70-200mm 4.0

har kollat lite på tamron, sigma o canons objectiv runt 400-600mm i max zoomen,

(dom billigare alternativen då).

och sen hur gör man om man skulle behöva använda extender. blir det bara för komlpiserat då, eller kan någon av dom billigare objectiven klara av detta.

för att vara lite extra kompliserad med så kan ja tillägga att jag älskar o filma med, så kommer även vilja ha möjligheten att kunna filma med objectivet utan att förlora fokusen allt för mycket.

(är detta möjligt på dom billigare valen)

ställer mycket frågor på en o samma gång nu.
hoppas nån orkar ge ett bra svar. :)
Med ett EF400/5,6 får du fantastiskt bra följande AF vid filmning. Du får också det i särklass snabbaste AF:en vid stillbild i jämförelse med alla andra kombos under 20 Lax (kamera + supertele) undantaget gamla 7D + 400/5,6. Med 70D har du dessutom en inbyggd telekonverter vid filmning, du kan filma med 3x förstoring (genom att använda mitten av sensorn) och därigenom få ditt 400:a att fungera som ett 1200/5,6. Nackdelen är att du då bara får samma AF som Nikon och de flesta andra märken har, DVS först får du fokusera och sedan filma. Sedan får du fokusera om ifall motivet är ur fokus (antingen manuellt eller genom att trycka ner avtryckarknappen halvvägs igen). Funktionen är i alla fall perfekt att utnyttja på föremål låmgt bort som inte rör sig för mycket. Jag har filmat närbilder på rådjur på 100 m håll och närbilder på fåglar på 20-40 m håll. Med 400/5,6 kan du också sätta på en kenko 1,4 DGX PRO och få ett 560/8 med full autofokus vid filmning och halvtaskig AF vid stillbild. Zoomen 100-400 ger lite sämre resultat vid användning med konvertern och objektiv typ sigma 120-400 ger mycket sämre resultat. AF hos Sigmas eller Tamrons långa telezoomar är inte heller att jämföra med t.ex. 400/5,6. (Flera hundra procent långsammare). Jag har testat och innehar sådant objektiv så jag kan säga att de spelar inte i samma division.
 

bradfridell

Aktiv medlem
Med ett EF400/5,6 får du fantastiskt bra följande AF vid filmning. Du får också det i särklass snabbaste AF:en vid stillbild i jämförelse med alla andra kombos under 20 Lax (kamera + supertele) undantaget gamla 7D + 400/5,6. Med 70D har du dessutom en inbyggd telekonverter vid filmning, du kan filma med 3x förstoring (genom att använda mitten av sensorn) och därigenom få ditt 400:a att fungera som ett 1200/5,6. Nackdelen är att du då bara får samma AF som Nikon och de flesta andra märken har, DVS först får du fokusera och sedan filma. Sedan får du fokusera om ifall motivet är ur fokus (antingen manuellt eller genom att trycka ner avtryckarknappen halvvägs igen). Funktionen är i alla fall perfekt att utnyttja på föremål låmgt bort som inte rör sig för mycket. Jag har filmat närbilder på rådjur på 100 m håll och närbilder på fåglar på 20-40 m håll. Med 400/5,6 kan du också sätta på en kenko 1,4 DGX PRO och få ett 560/8 med full autofokus vid filmning och halvtaskig AF vid stillbild. Zoomen 100-400 ger lite sämre resultat vid användning med konvertern och objektiv typ sigma 120-400 ger mycket sämre resultat. AF hos Sigmas eller Tamrons långa telezoomar är inte heller att jämföra med t.ex. 400/5,6. (Flera hundra procent långsammare). Jag har testat och innehar sådant objektiv så jag kan säga att de spelar inte i samma division.
jo jag har en kompis som fotade massor för o han hade ett 500mm dyrt som bara den canon objectiv o sa att bättre af hittar man inte i tele. men jag är inte skeptiskt mot ett fast men däremot känns det som att jag vet inte riktigt vart man kan stå o liknande distans mässigt, det kanske är en inlärnings sak man hittar efter ett tag dock.
hmm jag fick ett svårt val nu märker jag. så canon 400/5,6 är det jag borde skaffa då alltså som en början då.
du nämnde att tamron o sigma är kassa i fokusen. det har ju varit massor av bra resensioner om Tamron AF 150-600/5,0-6,3 SP Di VC USD. har sätt många klipp på fokusen vid filmning o fotot o den verkar vara rätt snabb. dock förstår jag hur du menar med att den inte kan gämföras med en fast. men va tror du om en sån tamron och en canon 400mm. ska man slå till på båda.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
bradfridell;2044501ska man slå till på båda.[/QUOTE sa:
Nej.
Ta en i taget.
Canons 400 är erkänt bra.
Jag skulle tro att har du väl skaffat det och kan leva utan zoomen så vill du nog inte ha ett 150-600. Bättre i så fall att köpa en eller 2 telekonverter till 400.

Och ja du kommer lära dig på vilket avstånd du vill använda det.
 
ANNONS