Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sortera bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

canonnikon

Medlem
Hej, har Windovs 7 professional och har mina bilder i Bibliotek/Bilder och där i olika mappar tex. 2014-01-05 och för mig betyder det när jag importerat dem till datorn. Innehållet i dem blir då efter fotodatum tror jag å det är bra.
Har även mappar med bara namn. Men då har jag en mapp med namn som heter garagebygge o inuti den mappen kallar jag bilderna olika tex. markjobb, avlopp,gjutning mm men inuti den mappen vill jag sortera efter fotodatum och det har jag hittat att man bockar för rutan i sortera. MEN jag har även mappar med namn o bilder "lösa" i biblioteket/bilder som jag vill ha i bokstavsordning o inte i en speciell mapp men när jag ändrat till sortera efter fotodatum inne i garagemappen blir det så även för bilderna utanför mappen!!
De vill jag ju ha i namnordning. Någon som förstår hur jag menar och kan förklara hur jag ska få till det?
 

Uffer

Aktiv medlem
Lightroom

Att både sortera på datum och kategori i en vanlig filhanterare blir nog trassligt i längden. Jag skulle fundera på att skaffa något program som hjälper till att sortera i olika dimensioner.

Lightroom gör det enkelt att lägga på nyckelord, som tex garage och ger bra överblick utan att du behöver flytta runt bilderna. Det kostar en dock en slant och är kanske lite att ta i egentligen om man inte skall redigera, du kan testa gratis en en månad.

Ett annat alternativ är ju att testa lite med Googles Picasa, jag har bara provat lite, men det ger fler sorteringsmöjligheter. Gratis.

Det finns säkert många fler bra alternativ.
 
ANNONS