Annons

Råd om lättskött kompakt

Produkter
(logga in för att koppla)

Pocca

Aktiv medlem
Hej!

Arbetsplatsen ämnar köpa in en kamera som personal skall kunna låna för att ta bilder till ett nystartat nyhetsblad. Som amatörfotograf kom den givna frågan : "du som kan det där med foto och , kan inte du köpa in en kamera till oss så att det blir rätt?"

Jo, tjena! Har själv bara ägt systemare sen jag var 10 typ och det passar nog inte här.

Vad som behövs är en kompakt/superzoom som är lätt att använda ( så att alla kan bara sikta och klicka). JPG är bara intressant då ingen annan än jag ens vet vad raw är. Budgeten är max 4500 (tror jag).

Nån som har något tips?
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Måste det vara en superzoom? Behövs 600mm motsvarighet eller mer? Räcker inte mer beskedliga 100mm eller 200mm?

En större sensor gör ofta större under desto mindre erfaren man är då en sämre sensor behöver mer kompetens för att få bra resultat. Nybörjare är sämre på att hålla stadigt och anpassa ISO och bländare och behöver därför ännu bättre kompetens hos kameran.

Kolla hur långt ni kan gå ner i brännvidd. Tänk också på att bara för att det kanske finns en massa knappar och bred MÅSTE de inte användas.

Jag tänker på:
Sony RX100 (3700:)
Olympus XZ-2 (2000:)
Pentax MX-1
Canon G15
Fuji X20

Jag förstår även att man på företag med lånekamera inte alltid vill ha den minsta då det är lätt att man lånar den och lägger den i fickan och glömmer den där.
 

Cygnes

Avslutat medlemskap
Hej!

Arbetsplatsen ämnar köpa in en kamera som personal skall kunna låna för att ta bilder till ett nystartat nyhetsblad. Som amatörfotograf kom den givna frågan : "du som kan det där med foto och , kan inte du köpa in en kamera till oss så att det blir rätt?"

Jo, tjena! Har själv bara ägt systemare sen jag var 10 typ och det passar nog inte här.

Vad som behövs är en kompakt/superzoom som är lätt att använda ( så att alla kan bara sikta och klicka). JPG är bara intressant då ingen annan än jag ens vet vad raw är. Budgeten är max 4500 (tror jag).

Nån som har något tips?
Vad gör ni. Produktbilder? Människor? Blir ni inomhus eller är ni ute i lera och kryper oavsett väder? Har ni bil eller är det bra med en liten? Oavsett är enkelhet a och o tror jag
 

Pocca

Aktiv medlem
Tack för svaren!!

Måste ta bort autokorrekt på surfplattan, men ni förstod säkert att det skulle vara fickkamera och inte ficklampa..:).

Användningsområdet är att de tänkte starta ett enkelt nyhetsblad och då skall anställda kunna låna en kamera för bilder till sina texter som de ska bidra med. Dvs "Signe" i köket t ex ska kunna använda den. Och nej, det behöver inte vara en superzoom. Skrev kompakt eller superzoom för jag vet att ingen skulle ens veta hur man ens byter ett objektiv så en apc-s eller ff känns overkill.
 

Cygnes

Avslutat medlemskap
Powershot d30
Panasonic ts5
nikon aw120

Kan det vara nåt?

Tämligen idiotsäkra. Av nån anledning är vissa inte alls särskilt varsamma om lånade grejer.... Vi kör panasonic ts3 för vi är ute i oväder ganska ofta. Men den är bra lånekamera inne oxå
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Det finns kanske en annan väg att gå. En kompis till mig som inte är fotovan var besviken då linsslyddet och zoomen var så känsliga och gick lätt sönder, även vid mindre fall från ett par dm. Jag föreslog Fuji X100 då den inte har ett motoriserat linsskydd och inte har en känslig zoommotor som även för fram objektivet från viloläge. D u är kameran stor nog att ingen glömmer den i fickan. Det är en fast motsv 35mm men detta är ju bra för allmänfoto. Sedan eftersom sensorn är stor är det lätt att rädda dåligt exponerade bilder som det lätt blir då okunniga använder den. Dessa dyker upp begagnade på fotobutiker som t ex scandinavianphoto, cyberphoto och mattssons foto allt som oftast och då blir det lätt för företaget att köpa där. Oftast är det inbytt från privatpersoner så moms inte kan dras av, men ändå något att tänka på - ca 3500:- beg med moms.
 

Cygnes

Avslutat medlemskap
Min erfarenhet är att folk i allmänhet förutsätter att en kamera har zoom 2014. Risken blir nog att man blir ifrågasatt om man väljer en utan. Bildkvalitén på en modern kamera är nog fullt tillräckligt för ett nyhetsbrev. Röda ögon kan dock vara ett problem. En blixtsko kan ju vara fördel. Olympus pen tänker jag på nu.... extremt enkel att hantera om man tar en e-pm.
 

PMD

Aktiv medlem
En systemkamera i formatet Micro Four Thirds är förvisso ofta lika liten som en kompaktkamera (Olympus PEN E-PM3 hör till dem, och det finns ännu mindre från Panasonic), men man bör nog tänka sig för noga vilket objektiv man väljer till. Ett zoomobjektiv med manuell zoom kan nog vara lite förvirrande för folk som inte är vana vid systemkameror.
 

unoengborg

Aktiv medlem
Min erfarenhet är att folk i allmänhet förutsätter att en kamera har zoom 2014. Risken blir nog att man blir ifrågasatt om man väljer en utan. Bildkvalitén på en modern kamera är nog fullt tillräckligt för ett nyhetsbrev. Röda ögon kan dock vara ett problem. En blixtsko kan ju vara fördel. Olympus pen tänker jag på nu.... extremt enkel att hantera om man tar en e-pm.
Å andra sidan kan nog bilderna bli bättre utan. Det blir en grej mindre för den ovane fotografen behöver bekymra sig om.
 

Cygnes

Avslutat medlemskap
Å andra sidan kan nog bilderna bli bättre utan. Det blir en grej mindre för den ovane fotografen behöver bekymra sig om.
Håller absolut med. Det jag tänkte på är att valet kan bli ifrågasatt så man bör tänka på det innan. Har man ett bra motiv så är det nog inga problem.
 
ANNONS