Annons

Tips på kemikalier för Filmframkallning S/V

Produkter
(logga in för att koppla)

mrwalker

Aktiv medlem
Har efter närmare 25 års frånvaro från det analoga fått ett återfall. Har lite gamla filmer och har skaffat en gammal hasselbladare att fota lite med. Det är endast S/V.

Det jag vill ha lite tips på är vilka kemikalier som är bra och ger bra resultat, jag körde endast med D-76 då jag höll på, kan mycket väl tänka mig det igen, men undrar om det finns något annat.

Likaså film, några bra tips? På den tiden körde jag med Tri-X eller T-max, tänkte prova något annat, men har ni någon bra kombination på film/framkallare som funkar bra så provar jag gärna.
 

Dez

Aktiv medlem
Är du van med D-76 finns ingen anledning att krångla till det. Jag körde D76 i början men gick sedan över till HC110, för det var smidigare att hantera för mig.
 

jonasfx

Aktiv medlem
d-76 är det inget fel på och inte filmerna du nämner heller. kör på! :)

men jag kan tipsa att xtol funkar lite på samma sätt (pulverform) men är en modernare blandning. tror den funkar bättre också om du vill pressa filmen?

hc-110 kommer som sirap.
Dez, hur brukar du blanda det? jag hör om folk som tar från sirapen för varje framkallningstillfälle med en spruta eller dylikt för att fördela medans kodaks egna instruktioner säger att man ska blanda ut hela, eller?
 

Dez

Aktiv medlem
Sirapen är så koncentrerad att det är svårt att få till exakt blandning i en liten sats. En droppe mer eller mindre gör stor skillnad. Det bästa är att blanda ut all sirapen som man sedan blandar till skvätten man ska ha.
 

mrwalker

Aktiv medlem
Tip på 120 film/framkallare kombination

Tack för svaren.

Jag har hyfsad koll på D-76, det jag sökte/söker är eventuella andra bra kombinationer på film/framkallare. D-76 funkade bra för mig på den tiden, billigt och gav resultat som jag var nöjd med.

HC-110 provade jag aldrig, jag spädde D-76 på lite olika sätt för att testa.

Jag börjar nu med T-max 100 och 400 och D-76 så får vi se vad det blir.

Pressa film kommer jag nog inte att ge mig in på, jag vill behålla detaljer och ha ett litet korn.


Insåg även nu att tillbehör var dyrt, skulle köpa till en extra spole till min Paterson dosa, den var inte gratis, funderade på att köpa mig en större dosa, men dessa var ju riktigt dyra.
 

beetle

Aktiv medlem
Också en återfallare :) men kör bara småbild. Hade också bara erfarenhet av D76 tidigare så det började jag med. De två senaste rullarna körde jag dock med Rodinal och resultatet blev bra tycker jag.
 

jonasfx

Aktiv medlem
om man räknar på vad det kostar att skicka iväg för framkallning så tjänar man in de kronor som utrustningen kostar :)

photax har en billigare spiral från AP för 89 kr som har större flärpar på ingången för filmen -jag tycker den passar bra till 120-filmer på det sättet.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Ståldosor blir aldrig utslitna...

En generaliserad uppfattning:
Svårare att lära sig att ladda.
Lättare att ladda när man kan.
 

millhouse

Aktiv medlem
Hej.
Ett tips att eventuellt få det lite billigare vad gäller köpa av framkallningsdosa är att söka på e-bay i Tyskland och England. Dyker allt som ofta upp bra grejer.
Vad gäller spolar som kärvar så är mitt råd, slarva inte med rengöring efter användning. Ljummet till varmt vatten hjälper. Har själv Paterson och tycker inte dom är svårare att arbeta m.m än andra.
Det blir lite som att lära sig cykla när man väl kommer på det hele så går det bra.
Har skrivit om detta tidigare och jag fick lära mig för "hundra år" sedan följande:
- offra en film, träna på att spola på den i dagsljus så att din hjärna lära in hur det ser ut..
- gå sedan över till att göra samma saker i mörker. Och framför allt gör denna träning på samma ställe som du sedan skall arbete i vid "skarpt läge".
- använd ocså tillfället att träna upp ditt mörkerseende, alltså att du kan tänka dig och göra en bild av hur det ser ut där i mörkret.
- skapa också några situationer när det går fel och du måste i ljus och mörker träna på hur du "reparerar"
felen.

Möjligen rörigt beskrivet men efter mer än 50 år så har jag tydligen lärt mig att "cykla", alltså få filmen på rätt plats spiralen och dosan.. Har väl laddat några tusen filmer i olika format genom åren. Inget som är viktigt att föra statistik om.
Lycka till alla ni som är nya i mörkrummet eller har ett "återfall" . Vad är mer av en livsnjutning än att spela favorit musiken och låta ljuset i rummet släckas och tändas för att se den där analoga kopian på bilden.
Då vill jag påstå att man kan tala om analog fotografi - från ax till limpa.
 

mrwalker

Aktiv medlem
Finns lite nytt och begat på Ebay

Har precis hittat lite dosor och billigare spiraler på Ebay, det var i Storbrittanien. Jag har ju redan Paterson så att återanvända och bygga ut det känns ju rätt naturligt, men för att få lite mer snurr på det så vill jag dels ha en större dosa, den jag har nu tar endast 2st 120 rullar åt gången, så en nya dosa som kan ta 3+ 120 rullar hade varit att föredra och då krävs eventuellt ytterligare spolar, jag har för visso 3st till dosan då jag framkallat 35mm i den och då 3 rullar åt gången.
 

mf55

Avslutat medlemskap
Prova Fp4 och Rodinal

Har efter närmare 25 års frånvaro från det analoga fått ett återfall. Har lite gamla filmer och har skaffat en gammal hasselbladare att fota lite med. Det är endast S/V.

Det jag vill ha lite tips på är vilka kemikalier som är bra och ger bra resultat, jag körde endast med D-76 då jag höll på, kan mycket väl tänka mig det igen, men undrar om det finns något annat.

Likaså film, några bra tips? På den tiden körde jag med Tri-X eller T-max, tänkte prova något annat, men har ni någon bra kombination på film/framkallare som funkar bra så provar jag gärna.
En gammal trevlig kombination är Ilfords Fp4 framkallad i Rodinal. Rodinal är ett mycket gammalt recept (från1800-talet) och en av de få produkterna som överlevde Agfas konkurs. Framkallaren ger ett mycket skarpt korn, så den lämpar sig bäst för mellanformat och filmer med ett ISO under 200. Dessutom har Rodinal utmärkt utjämningsförmåga vid höga utspädningar vilket gör att man kan hantera motiv med hög kontrast utan att resultatet blir "grått". Var noga med agiteringen och tänk på hur du hanterar framkallaren, den innehåller en del ganska giftiga kemikalier. Lycka till!

Micke
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
En gammal trevlig kombination är Ilfords Fp4 framkallad i Rodinal.
Lite info om Rodinal:
There's Rodinal made in the former Agfa/A&O factory which thanks to John of J&C (and his attemts at deciet) can no longer be called Rodinal. this is no sold as Compard R0(, Blazinol, Adox Adonal etc. This is the new Rodinal formula which has bee manufactured since Agfe and Gevaert merged in the early 1960's.

Then there's Calbe RO9 formerly made by Orwo, they gave up the rights to Agfa trade names (after a monetary settlement) around the time Agfa and Gevaert merged. Calbe/Orwo RO9 is made to an older pre-WWII formula for Rodinal it's not identical and has poorer keeping prperties (maybe down to the type of packaging).

Recepte 9 (R09) was the Agfa formula number for Rodinal, R10 is also a p-Aminophenol developer but uses the hydrochloride rather than the free base (of the developing agent).

Ian
 

jonasfx

Aktiv medlem
Lite info om Rodinal:
There's Rodinal made in the former Agfa/A&O factory which thanks to John of J&C (and his attemts at deciet) can no longer be called Rodinal. this is no sold as Compard R0(, Blazinol, Adox Adonal etc. This is the new Rodinal formula which has bee manufactured since Agfe and Gevaert merged in the early 1960's.

Then there's Calbe RO9 formerly made by Orwo, they gave up the rights to Agfa trade names (after a monetary settlement) around the time Agfa and Gevaert merged. Calbe/Orwo RO9 is made to an older pre-WWII formula for Rodinal it's not identical and has poorer keeping prperties (maybe down to the type of packaging).

Recepte 9 (R09) was the Agfa formula number for Rodinal, R10 is also a p-Aminophenol developer but uses the hydrochloride rather than the free base (of the developing agent).

Ian
okej, det hä är intressant. jag hade hört det innan att nån sitter på rätten att använda namnet "rodinal".
och det finns en del r09/rodinal produkter ute... de här hittade jag efter snabbt kolla runt lite i webshoppar:
fomadon r09
compard r09
adox adonal
r09 one shot (maco)
tetenal paranol s

men så då skulle adox adonal vara en nyare blandning, alltså samma som agfa tillverkade senast?
det vore intressant om nån kunde säga vad som skiljer dom åt.
 

Niklas Groop

Aktiv medlem
okej, det hä är intressant. jag hade hört det innan att nån sitter på rätten att använda namnet "rodinal".
och det finns en del r09/rodinal produkter ute... de här hittade jag efter snabbt kolla runt lite i webshoppar:
fomadon r09
compard r09
adox adonal
r09 one shot (maco)
tetenal paranol s

men så då skulle adox adonal vara en nyare blandning, alltså samma som agfa tillverkade senast?
det vore intressant om nån kunde säga vad som skiljer dom åt.
Adox säljer båda varianterna Adox Adonal http://www.adox.de/Photo/?page_id=2037 och Adox APH09 http://www.adox.de/Photo/?page_id=2311 och jag tror inte att skillnaden är så himla stor att man med enkelhet kan se skillnad på dem.
 
ANNONS