Annons

Autofokus i mörk miljö 70D - 7D

Produkter
(logga in för att koppla)

tholea

Medlem
Hej,

Vilken kamera är bäst på att fokusera exempelvis i en "mörk" gymnastikhall av 70D och 7D?

Bakgrund:
Har en 70D som jag inte är riktigt nöjd med, den tar fantastiska bilder utomhus och så länge ljuset räcker men när jag kryper in i den lysrörsupplysta gymnastikhallen utan fönster sätter min 70D inte alltid fokus på rätt ställe. Skulle det bli skillnad att byta till 7D? Det är långt ifrån säkert att budgeten räcker till en 7D MKII utan att det i så fall får bli en begagnad 7D. Använder mest Sigma 18-35/1.8

// Thomas
 

apersson850

Aktiv medlem
De två du nämner är nog rätt likvärdiga där. Tyvärr tror jag att det är just 7D Mark II du måste gå till om du ska få någon markant förbättring.
Är det Servo AF eller One Shot AF du kör med? Använder du mittpunkten enbart, eller någon annan inställning?
 

vargarna

Medlem
Autofokus i mörk miljö 70d-7d

Hej jag har under ett par år haft en 7d och är mycket positivt överaskad av hur bra 7d mk1 ställer in bra fokus i mörk miljö,förra vintern fick jag bilder sent på eftermiddan när en varg kom franm och åt på en ålg som dom slagit o det var så mörkt att jag inte kunde strälla in skärpan manuellt men 7an fick till det och nyligen fota jag älgar i mörkret och dimman vilket inte heller var något problem.Däremot är 70an nyare och har i brushänsende 1 steg bättre än. 7an går bra att foto upp till ca 2000 iso 70an 3200 när vi jämfört kompisen och jag den nya 7d mk 2 ska tydligen fungera lika bra ytterligare 1 eller 2 steg upp.Men då blir det ju andra priser på kamerorna
 

Johannes Bojesen

Aktiv medlem
Att fota inomhus i en lysrörsupplyst hal borde gå bra med F1.8 och 70D. Och gamla 7D är troligen sämre.

Kanske rör det sig om något fokusfel på kameran (sk backfokus)? Annars gäller det att vara noga och att finjustera fokus genom att flera gångar trycka ned fokusknappen strax innan du tar en bild.

Mvh. Johannes
 

bradfridell

Aktiv medlem
tja, jag har en 70d och har aldrig haft problem med autofokus inomhus överlag, o jag har fotat i extremt mörka hallar. sappa runt mellan inställningarna så kommer du se att det går o få rätt bra bilder. länkar en bild bara för o visa vad jag menar.
denna bild är tagen med 70d och 70-200mm 4,0
inställd på autofokus
1/750 sek
iso - 800
skärpedjuo f/4

så fokusera i mörkt har jag inte haft problem med.
och kan tilläga att det va extremt kasst med ljus i denna lokal. ca 300kvm med 15 lysrör
 

Bilagor

tholea

Medlem
Mer info:

Jag har haft kamerahus och Sigmaobjektivet inne för fokusjustering, utomhus får jag "alltid" skarpa bilder. Om det är "backfokus" borde det väl även slå igenom på bilder utomhus? Eller tar skärpedjupet hand om det kanske?

Har provat med både Servo AF och One Shot AF, mittpunkten enbart, utan att märka någon skillnad.

Fotar mest gymnasterna när de står stilla, hallen är mörk för snabba slutartider.
Tack för tipset om liveview och manuell fokus, ska testa det och se om man kan märka skillnad.

Har jag för höga krav kanske? Ska bifoga en bild så får ni tycka till.
 

apersson850

Aktiv medlem
Står motivet still kan du lika gärna använda One Shot AF. Den metoden kan ge längre exponeringstid till AF-sensorn, vilket är bra när det är mörkt.
Ibland påverkas kamerorna mer än de borde av att ljuset är annorlunda till sin karaktär än vad dagsljus är. På grund av annorlunda våglängd kan kameran mäta fokusläget felaktigt. Det kan vara det du lider av.
 

tholea

Medlem
Här är ett exempel som jag tycker är representativt för mitt resultat i gymnastikhallen.
Iso 400, slutartid 1/100, bländare 2.0. Sigma 18-35/1.8. Eos 70D.
Raw från början, justerat vitbalans och skärpa något lite i Canon DPP. Ska jag vara nöjd? Blir det inte bättre :) Skulle det vara skillnad med en 7D? Hur ska jag tänka?
Nu vet jag inte i vilken kvalitet bilden blir, är osäker på hur man länkar till större bildfiler och kanske Raw filen?
 

Bilagor

airborne

Aktiv medlem
Det där är nog inte fel på kameran utan skärpedjupet blir mindre på bl 2 som är väldigt nära maxbländaren 1,8.

Utomhus i bättre ljus så kör du antagligen på mindre bländare och får då större skärpedjup och därmed skärpa över ett större område i djupled och då märks det inte på samma sätt.

Tror inte det skulle göra skillnad med en 7D mot 70D där och om det finns någon skillnad kan det rentav vara fördel för nyare 70D. Har inget problem i sämre ljus med min 70D heller och det med objektiv med sämre ljusstyrka än ditt.

Nya 7D mk2 har troligen ännu något bättre AF prestanda, fast om det är skärpedjupet som är litet så gör det knappast någon skillnad där heller och bara det kamerahuset ligger på 17000 kronor.

Prova att blända ner lite om det går, ofta är objektiven lite softare på maxbländare och 70D hänger med bra och ger hyggliga bilder även på lite högre iso.
 

tholea

Medlem
tja, jag har en 70d och har aldrig haft problem med autofokus inomhus överlag, o jag har fotat i extremt mörka hallar. sappa runt mellan inställningarna så kommer du se att det går o få rätt bra bilder. länkar en bild bara för o visa vad jag menar.
denna bild är tagen med 70d och 70-200mm 4,0
inställd på autofokus
1/750 sek
iso - 800
skärpedjuo f/4

så fokusera i mörkt har jag inte haft problem med.
och kan tilläga att det va extremt kasst med ljus i denna lokal. ca 300kvm med 15 lysrör
Om jag skulle ställa in dina värden ovan på min bild innebär det att jag skulle minska bländaren 2 steg samt minska exponeringen med ytterligare ca 2,5 steg, detta genom att enbart öka iso från 400 till 800, stämmer det? Då skulle min bild i hallen bli svart? Tänker jag rätt? Är det så mörkt i hallen som det verkar enligt dessa siffror är det säkert det som är problemet.
 

bradfridell

Aktiv medlem
Om jag skulle ställa in dina värden ovan på min bild innebär det att jag skulle minska bländaren 2 steg samt minska exponeringen med ytterligare ca 2,5 steg, detta genom att enbart öka iso från 400 till 800, stämmer det? Då skulle min bild i hallen bli svart? Tänker jag rätt? Är det så mörkt i hallen som det verkar enligt dessa siffror är det säkert det som är problemet.
den hallen ja fotade i är sjukt mörk, den där hallen ser rätt ljus ut. dock så förstår jag att man vill ha rätt bra ljus i bilderna när det gäller människor i bilden. den bilden ja länka är 100% oredigerat med, rakt ur kameran. det känns konstigt att dina bilder skulle bli vrål mörka, 70d är rätt bra ändå med ljus o så. du tänker nog helt rätt ja.
testa o låna ett annat objectiv kasnke. jag har märkt på min 70d att jag kan lätt ha upp till 3200 iso utan att bilden blir helt sabbad inomhus. resten är nog hur duktig man är på att hantera ett redigeringsprogram med, ja hoppas nått av det ja skrev kan hjälpa dig iallafall :)
 

mustanggt

Aktiv medlem
Likvärdiga

Är det inte så att 7D och 70D har samma metering range dvs EV -0.5 - 18 medan tex nya 7D börjar på -3 precis som 6D. Vilket ur en ren teknisk synvinkel skulle innebära att de teoretiskt borde vara likvärdiga (under samma förhållande dvs med samma objektiv osv) när det gäller AF "känslighet"
 

tholea

Medlem
Det låter som om jag fått svar på frågan om det hade hjälpt mig att byta till 7D, det har flera konstaterat att det antagligen inte hade hjälpt.

Jag kan dock inte låta bli att dröja mig kvar med frågan om jag "räknat" rätt med bländare, slutartid och iso mellan de två bilderna i tråden, trots att frågan nu kanske tillhör annat forum. Jag ska testa att ställa in de värden från bilden med bilen nästa gång jag är i hallen och se hur mörk mina bilder blir. Att jag skrev att min bild skulle bli svart var ett rent antagande och byggde på om min sifferkalkyl stämde, kanske någon kan bekräfta mina antaganden?

Nästa fråga blir ju också varför man då ska köpa dyra 1.8 objektiv när det inte rekommenderas att använda denna stora öppning? :) Jo, jag förstår så klart att i nödfall och när man verkligen måste så blir det ju faktiskt en bild vid mörka förhållande, det hade kanske inte varit möjligt att ta någon bild alls med ett 4.0 objektiv, men ändå….
 

anders.bengtsson.509

Aktiv medlem
Jag ser inte att fokus sitter fel utifrån flickan i din bild. Hur menar du att kameran felfokuserat?

Vitbalans, kontrast osv. kan däremot säkert förbättras en hel del i PS.
 

apersson850

Aktiv medlem
Det är förvisso skillnad på olika kamerors förmåga att hitta fokus i dåligt ljus. Min 1DX sätter fokus bra i situationer där mina 7D varken vet ut eller in.
 

tholea

Medlem
Jag ser inte att fokus sitter fel utifrån flickan i din bild. Hur menar du att kameran felfokuserat?

Vitbalans, kontrast osv. kan däremot säkert förbättras en hel del i PS.
Jag tolkar avsaknaden av riktig skärpa i bilden som att kameran inte fokuserar ordentligt. Men det kan vara så att jag måste köra med en mindre bländare, exempelvis 4, och öka iso istället, ska prova det. Hur mycket bättre är PS än canons egna DPP?
 

apersson850

Aktiv medlem
Bättre på vad? När det gäller att konvertera RAW till jpeg är DPP ofta bäst. Men det finns andra program som är effektivare att jobba i.
 

tholea

Medlem
tja, jag har en 70d och har aldrig haft problem med autofokus inomhus överlag, o jag har fotat i extremt mörka hallar. sappa runt mellan inställningarna så kommer du se att det går o få rätt bra bilder. länkar en bild bara för o visa vad jag menar.
denna bild är tagen med 70d och 70-200mm 4,0
inställd på autofokus
1/750 sek
iso - 800
skärpedjuo f/4

så fokusera i mörkt har jag inte haft problem med.
och kan tilläga att det va extremt kasst med ljus i denna lokal. ca 300kvm med 15 lysrör
Hej Brad,

Så här ser en bild tagen i gymnastikhallen med iso 800, 1/500, bländare 4.0 ut med min kamera.
Ganska långt ifrån det resultat du får, vad har du trimmat din kamera med?

Jag har testat och man kan öka exponeringen 2 steg i DPP och ljusa upp bilden men den blir fortfarande mörk, nu är den konverterad utan justering.

;-)
Thomas
 

Bilagor

PMD

Aktiv medlem
Canons sensorer lämpar sig inte så bra att underexponera och sen ljusa upp mycket i efterbehandlingen. Det blir bättre resultat om man exponerar tillräckligt mycket för att inte behöva fixa ljusnivåerna i bilden i efterhand.
 
ANNONS