Annons

Hjälp med utrustning vid fotografering av trappor

Produkter
(logga in för att koppla)

bellaberg

Medlem
Jag har fått ett uppdrag av ett företag att fotografera betongtrappor som har en ganska blakd yta, vilket gör det svårt att undvika att det speglar sig vid användning av blixt. Men jag behöver någon sorts belysning för att lysa upp ibland ganska mörka trapphus. Vad tror ni behövs vid en fotografering där man är ute efter ljusa och fräscha bilder?

Just nu använder jag mig av en Canon EOS 405D med ett objektiv som får med stora ytor på nära håll. Jag använder ingen blixt för tillfället, men det visar sig att bilderna blir alldeles för mörka i vissa fall, eller att ljuset kommer från fel håll som gör att trappstegsytan blir för mörk.

Så vad tror ni? Vilken utrustning hade jag haft bäst utnyttjning av UTAN att få trappsteg som speglar sig/refleterar blixten in i kameran?

Väldigt tacksam för hjälp!
 

Urban Domeij

Avslutat medlemskap
Om du har en kraftig blixt som kan riktas åt olika håll, kan det enklaste vara att slå den upp mot undersidan av nästa trappa, alternativt åt något annat håll, för att ge en annan riktning på ljuset.

Om blixten ska användas tillsammans med trappbelysningen, kan man behöva filtrera den till rätt färg.

Annars är ett alternativ att använda det befintliga ljuset och ta med längre tid. Trappor brukar ju inte hoppa omkring särskilt fort, så man kan använda hur lång tid som helst. Du behöver ett bra stativ.

Det befintliga ljuset kan kompletteras, men man får se upp så man inte blandar olika sorters ljuskällor. Man kan alltså ha en lampa för att lätta upp där det behövs, och man kan använda reflexskärmar eller studsa ljus mot väggar.
 

Grimmer

Aktiv medlem
Och så kan man ta många bilder med stativ där man belyser olika delar av trappen utan att bry sig om att man syns i resten av bilden. Efter det är det bara att lägga ihop de fina delarna i datorn.
 

M7_21

Aktiv medlem
Ett annat sätt är samma teknik som med HDR. Kameran på stativ, ta tre exponeringar i följd - den första 2 steg underexponerad, den andra "rätt" exponerad och den tredje och sista 2 steg överexponerad. Komplettera gärna med belysning.

På det viset får du fram både skuggor och högdagrar på bästa sätt. Redigeringen kan du göra i CS 5-6 eller i Photomatix Pro (eller ngt likn).

Om du vill veta mer, kolla här:

http://www.hdrsoft.com

http://www.hdrsoft.com/resources/video.html
 

bellaberg

Medlem
Om du har en kraftig blixt som kan riktas åt olika håll, kan det enklaste vara att slå den upp mot undersidan av nästa trappa, alternativt åt något annat håll, för att ge en annan riktning på ljuset.

Om blixten ska användas tillsammans med trappbelysningen, kan man behöva filtrera den till rätt färg.

Annars är ett alternativ att använda det befintliga ljuset och ta med längre tid. Trappor brukar ju inte hoppa omkring särskilt fort, så man kan använda hur lång tid som helst. Du behöver ett bra stativ.

Det befintliga ljuset kan kompletteras, men man får se upp så man inte blandar olika sorters ljuskällor. Man kan alltså ha en lampa för att lätta upp där det behövs, och man kan använda reflexskärmar eller studsa ljus mot väggar.
Tack så mycket för all hjälp! Men du tror en stark extern blixt på kameran är det bästa valet? Vad tror du om en softbox eller ett paraply på stativ för att lysa upp? Eller är det lättare att det blänker i trappan av den sortens ljuskälla?
 

M7_21

Aktiv medlem
Att ljussätta en trappa beror mycket på hur den ser ut. Är den helt rak från en våning till nästa eller går den i spiralform? Är det en lång trappa? Att här försöka ge ett generellt råd är svårt. Det finns nog bara ett sätt, testa! Använd flera blixtar (eller fast belysning). Prova gärna den s.k. HDR-metoden.
 

bellaberg

Medlem
Att ljussätta en trappa beror mycket på hur den ser ut. Är den helt rak från en våning till nästa eller går den i spiralform? Är det en lång trappa? Att här försöka ge ett generellt råd är svårt. Det finns nog bara ett sätt, testa! Använd flera blixtar (eller fast belysning). Prova gärna den s.k. HDR-metoden.
Nej det har du rätt i. Vet att vanliga lampor med stativ från Clas Ohlson har varit väldigt omtalade, kanske borde testa de. Men tror du annars att man kanske kan t ex använda sig av två softbox/paraplyblixtar, en för nedre delen av trappan och en för att lysa upp från övervåningen ner på trappan?

Har testat HDR-metoden litegrann men det är väldigt mycket pill så tänkte jag skulle slippa det där extra pillet och i stort sätt fått bra bilder på plats. Men får se, funkar inget annat får jag helt klart testa HDR-metoden igen!
 

Urban Domeij

Avslutat medlemskap
Tack så mycket för all hjälp! Men du tror en stark extern blixt på kameran är det bästa valet? Vad tror du om en softbox eller ett paraply på stativ för att lysa upp? Eller är det lättare att det blänker i trappan av den sortens ljuskälla?
Jag nämnde nog inget om "bästa val".

Själv skulle jag i första hand använda befintligt ljus. Det hänger bland annat ihop med en filosofi; att visa objektet så som jag upplever det. När man tar med blixt för man till ett ljus som bara existerar ett mycket kort ögonblick, och man får ett ljusinfall som man inte kan observera innan man ser bilden.

Som befintligt ljus skulle jag endera välja infallande dagsljus eller belysningen i trappan, men i så fall utan alltför mycket inflytande från dagsljus, alltså under en tid då det är skumt ute. Bara om det ljuset visar objektet dåligt skulle jag ta till annat, i första hand reflektorer eller fler lampor av samma sort. Dvs om det sitter kompaktlysrör färg 830 i trappbelysningen skulle jag ha samma i tillskottsljuset.

Men i slutänden handlar det ju om vad du och din kund vill åstadkomma, inte vad jag ser som bäst. Alltså, om din kund vill ha väldigt tydliga bilder av trappan utan hänsyn till hur man ser den när man kommer dit, kan studiobelysning med mjukljus och reflektorer vara rätt väg, alltså att man improviserar en fotostudio.

Ett alternativ är att använda både dagsljus och trappbelysningen, men att i så fall byta ljuskällorna där mot färg 954 eller 850.
 

Janne H

Aktiv medlem
Jag har fått ett uppdrag av ett företag att fotografera betongtrappor som har en ganska blakd yta, vilket gör det svårt att undvika att det speglar sig vid användning av blixt. Men jag behöver någon sorts belysning för att lysa upp ibland ganska mörka trapphus. Vad tror ni behövs vid en fotografering där man är ute efter ljusa och fräscha bilder?

Just nu använder jag mig av en Canon EOS 405D med ett objektiv som får med stora ytor på nära håll. Jag använder ingen blixt för tillfället, men det visar sig att bilderna blir alldeles för mörka i vissa fall, eller att ljuset kommer från fel håll som gör att trappstegsytan blir för mörk.

Så vad tror ni? Vilken utrustning hade jag haft bäst utnyttjning av UTAN att få trappsteg som speglar sig/refleterar blixten in i kameran?

Väldigt tacksam för hjälp!
Att göra bra bilder av trappor handlar mer om ljussättning än om något annat.
Bra ljus i kombination med att göra flera exponeringar som sedan läggs samman i photoshop är absolut bästa och enklaste arbetssättet här.

Mvh.

/Janne Höglund
www.helikopterbild.se
 

Jan af Lisö

Aktiv medlem
Det går att köra "fusk-HDR" utifrån RAW bild. Det blir lite extra brus, men brukar oftast bli OK ändå, beroende på hur stora bilder du skall presentera.
 
ANNONS