Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Panasonic Lumix DCM-LX100

Produkter
(logga in för att koppla)

Fstop

Aktiv medlem
När den där kom ut så kände jag direkt att den tickade av väldigt många boxar i "vill ha listan". Som gammal LX3 ägare blir man ju lite sugen. Och snacka om uppgradering i LX serien.
 

horvendile

Aktiv medlem
Jag har varit närmast patologiskt nyfiken på den här kameran ända sedan den annonserades. Kastade mig över dpreviews recension. Läste till min frustration om auto-ISO:

Auto ISO offers very little control (no upper limit or threshold options) and, emboldened by the camera's excellent stabilization, is willing to use incredibly slow shutter speeds.
(...)
Auto ISO can be combined with manual exposure mode when shooting stills, so that you can choose your shutter speed and aperture, while allowing the camera to maintain the image brightness. However, the camera does not offer exposure compensation, so you can't specify the brightness level it's trying to maintain.
Det första är märkligt. Att koda så att man kan välja högsta iso och längsta slutartid måste ta, o jag vet inte, kanske åtta minuter? Men nej, inget sådant.
Det andra, att exponeringskompensation inte funkar med auto-iso, är mer än märkligt, det är barockt. Funktionaliteten måste ju finnas där, men man har aktivt gått in och förstört kameran genom att plocka bort den i mjukvaran.

Jag vet att många inte bryr sig ett skvatt om M+autoiso, men jag tycker det är mycket användbart och jag funderar på om det här är en dealbreaker för mig. Helt i onödan eftersom Panasonic hur enkelt som helst hade kunnat fixa det.
 

Skrotfotaren

Avslutat medlemskap
Finns det någon här på fotosidan som provat LX 100 än? Jag är mycket nyfiken på hur den fungerar, jag är nämligen spekulant på en sådan (tröttnat på stora tunga systemkameror) Jag var å klämde på ett exemplar (MM) och den känns f-b trevlig! Tänkte köpa ett ex i slutet på februari.
 

Bussmicke

Aktiv medlem
Jag är sugen på LX100 eftersom sensorn är större än RX100..
Släpar ju aldrig med mig min OM-D av lathet då jag tycker RX100 her tillräckligt bra bilder. Vill ha LX100 för större sensor och mrt manuella möjligheter.
 

afe

Aktiv medlem
LX100 är bra. Autofokusen är inte alltid jättesnabb, men det är inte något ovanligt för kompaktkameror med kontrastfokus. Det enda riktigt irriterande med kameran är att den har en liten knapp för "intelligent auto" som är lätt att komma åt av misstag, och gör man det hamnar man i ett läge som inte är så kul för oss som vill ställa in saker själva. T.ex. verkar den inte kunna fokusera på kortare än motsvarande 30 mm brännvidd och den ställer in allt på ett ganska ointelligent sätt.

På det hela taget är det nog ändå bästa kompakten på marknaden just nu tycker jag.
 

Skrotfotaren

Avslutat medlemskap
Ganska stor är den men kändes ändå mindre å smidigare än den Canon G1X som jag äger. Angående knappar man kommer åt av misstag.......................tycker alla kompakter har sådana någonstans. Behöver jag fota i mörker får man väl släpa med sig Canon 6D...........................
 

stregnil

Aktiv medlem
Jag är lite sugen på en Panasonic LX100/Leica D-Lux Type 104.

Finns det någon anledning till att INTE köpa Leica varianten? Prisskillnaden är ca 500:- men då ingår LR5 (som jag inte har) samt 3 års garanti på D-Lux.

Det bör ju vara exakt samma kamera? Skulle kanske vara att eventuella firmware uppdateringar är senare på Leican?

Fått för mig att prisskillnaden brukar vara större, men när den är så här liten så blir jag sugen på röda pricken

Synpunkter, tack!
 

easyrider

Aktiv medlem
Jag är lite sugen på en Panasonic LX100/Leica D-Lux Type 104.

Finns det någon anledning till att INTE köpa Leica varianten? Prisskillnaden är ca 500:- men då ingår LR5 (som jag inte har) samt 3 års garanti på D-Lux.

Det bör ju vara exakt samma kamera? Skulle kanske vara att eventuella firmware uppdateringar är senare på Leican?

Fått för mig att prisskillnaden brukar vara större, men när den är så här liten så blir jag sugen på röda pricken

Synpunkter, tack!
Jag skulle ha köpt den röda pricken ;-) Kan tänka mig att jgp-renderingarna är snyggare.
 

esbtse

Aktiv medlem
Kände på den på fotomässan ej övertygad så jag väntar

Blev besviken på kameran när jag klämde på den på fotomässan.

Nackdelar
- Ej bra för glasögon.
- Saknar inbyggd blixt.
- Saknar inbyggt gråfilter
- Går ej att sätta på filter
- Små knappar så det är svårt att hantera den på vintern.
- Elektronisk sökare har hård kontrast

Fördelar
+ Lättare än LX3/5 att manullt ställa skärpan.
+ Större sensor

Var över och studerade Sony och Fuji kamrorna men just nu finns inget som kan ersätta min LX3.
 

easyrider

Aktiv medlem
Blev besviken på kameran när jag klämde på den på fotomässan.

Nackdelar
- Ej bra för glasögon.
- Saknar inbyggd blixt.
- Saknar inbyggt gråfilter
- Går ej att sätta på filter
- Små knappar så det är svårt att hantera den på vintern.
- Elektronisk sökare har hård kontrast

Fördelar
+ Lättare än LX3/5 att manullt ställa skärpan.
+ Större sensor

Var över och studerade Sony och Fuji kamrorna men just nu finns inget som kan ersätta min LX3.
Att den inte är bra med glassögon är den väl inte ensam om. Inget nytt sedan Nikon F3HP ;-)
 

Sabud

Aktiv medlem
Jag är lite sugen på en Panasonic LX100/Leica D-Lux Type 104.

Finns det någon anledning till att INTE köpa Leica varianten? Prisskillnaden är ca 500:- men då ingår LR5 (som jag inte har) samt 3 års garanti på D-Lux.

Det bör ju vara exakt samma kamera? Skulle kanske vara att eventuella firmware uppdateringar är senare på Leican?

Fått för mig att prisskillnaden brukar vara större, men när den är så här liten så blir jag sugen på röda pricken

Synpunkter, tack!
Har läst en hel del på Dpreview och Leica-forum om skillnader mellan D-Lux 109 och LX100. Att Leicavarianten saknar handgreppet är väl det mest iögonfallande. Sedan kan de som redan köpt Leica-
varianten intyga att det står Made in Japan på den medan det står Made in China på LX100. Vidare talas om annan och bättre Jpg-rendering på `Leican´. Det där med Made in.... verkar lite märkligt tycker jag men skulle väga ganska tungt för mig.

/Stephan
 
ANNONS