Annons

LR-PS-LR, ändra filnamn

Produkter
(logga in för att koppla)

MartinC73

Aktiv medlem
Stör mig enormt på "Redigera" i filnamnet när bilden är tillbaka i LR efter en sväng i PS. Ibland handlar det om flera hundra bilder, o alla heter IMG_xxxx-Redigera.tiff, Till kund vill man ju leverera endast med filnumret, exporterar alltid från LR o ändra namn på hundratalsbilder för hands efter export är för tidskrävande(vilket jag hittills har gjort). Ändra namn på filerna vid export från LR ser jag inte som en möjlighet eftersom filnumret är bildens "ID". Nån som vet om det går att ändra på nåt vis? Har sökt men inte hittat hur.
Martin.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Kan du tänka dig att ändra namnet redan vid import så är det enkelt. Men det förändrar inte namntillägg från ps. Tillägget får man leva med, tror inte kunden reagerar på det heller. Har du frågat kunden? Eller är det din egen vilja, och egen vilja kan vara svårare att blidka. ..
 

erro.se

Aktiv medlem
När du exporterar så kan du ju välja att samtidigt döpa om den exporterade filen. Filnamnet kan du göra en preset för som kan bestå av en massa olika variabler, bl.a. "original filename" eller "original sequence nunmber". Nåt sånt borde väl kunna lösa det?
 

Excessus

Aktiv medlem
Vid export och custom name så kan det bli svårt för kunden att prata om samma bild eftersom kunden har ett filnamn och fotografen ett annat. Enklare att behålla samma anser jag. Vill man inte ha redigera eller edit i filnamnet pga man redigerat i PS så behöver man ju inte det.
 

MartinC73

Aktiv medlem
Tack alla för era svar.
Hittills har ingen kund klagat på tillägget , det är väl mest jag själv som stör mig på det(och rejält).
Om jag ändrar namn vid export så måste jag väl ändra fil för fil, hur får jag annars LR att fatta vilket som är filnumret? Eller är LR så smart att det plockar fram namnet som det var innan PS-besöket? Ska testa lite senare, har inte möjlighet än på några timmar.
 
ANNONS