Annons

Canon 7D Mark II - Lagra RAW och JPG på separata minneskort

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag tänkte använda de dubbla kortplatserna i kameran till att ha ett Eye-Fi-kort i SD-platsen och lagra JPG-versioner av bilderna där.

Efter att ha läst manualen och skruvat på olika parametrar har jag inte lyckats separera lagringen av bildfiler så att RAW-bilder hamnar på CF-kortet och JPG-bilder på SD-kortet. Jag kan inte hitta att kameran har stöd för den funktionen. Eller har någon lyckats lösa det?
 
Jag tänkte använda de dubbla kortplatserna i kameran till att ha ett Eye-Fi-kort i SD-platsen och lagra JPG-versioner av bilderna där.

Efter att ha läst manualen och skruvat på olika parametrar har jag inte lyckats separera lagringen av bildfiler så att RAW-bilder hamnar på CF-kortet och JPG-bilder på SD-kortet. Jag kan inte hitta att kameran har stöd för den funktionen. Eller har någon lyckats lösa det?
Jag besvarar mig själv, om någon ställs inför samma fråga som jag.

Det går att göra, precis som på andra Canonmodeller med dubbla minneskortsplatser.

För att göra separata lagringar måste man ändra på två ställen:

1) Välj Registrera separat under "Regist. funk+kort/mappval.

2) Gå till Bildkvalitet, där det nu går att välja destination för respektive filtyp.

Kameran tappar dock rejält i lagringshastighet med den här lösningen, vilket jag hade väntat. Men eftersom 7D Mark II saknar inbyggd WiFi tycker jag det här är en lösning väl värd att testa. Så här långt fungerar den dessutom bra.
 

apersson850

Aktiv medlem
Japp, så är det. Går man sen tillbaka till att bara skriva en sorts fil ett tag, och så vill lagra separat igen, så kommer kameran ihåg tidigare kvalitetsinställningar för separat lagring. Åtminstone gör mina 7D och 1DX det. 7D Mark II har jag inte provat, men det vore ju märkligt om den vore annorlunda.
 
ANNONS