Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tips och råd vid byte

Produkter
(logga in för att koppla)

Dannegr

Aktiv medlem
Vilken härlig huvudbry man fått.
Har sålt min D7000 och ska nu uppgradera till nått nytt. Det enda jag har kvar är min Sigma 70-200/2,8 APO DG HSM

Jag har alltid velat ha en kamera som har bra ISO prestanda. Fotgraferar arbetande hundar både på lydnadsplanen och i skogen mm. Ofta är dom dagarna jag behöver få kort slutartid i relativt dunkla miljöer (skog). Jag gillar även att fota inomhussport.

Mitt val lutar mycket starkt åt en D750! Verkar toppen !
Dock har jag ibland vid hundfoto tyckt att 200 mm har vart något kort även på min gamla D7000.
Byter jag till D750 kommer jag förmodligen behöva byta till nått som räcker åtminstånde 300 mm för att bli nöjd.
Skall jag satsa på en Nikon 80-400 4.5 -5.6 så kommer ju brännvidden räcka men kommer jag kanske sakna 2,8 ?????? vad tror ni ???
Eller satsar man på en 300/4 ???
Eller skall jag ha kvar min Sigma 70-200 till inomhussport och köra med en konverter utomhus???

Ja , det finns många alternativ, känns som jag behöver lite tips o råd på vägen. Jag är nog rätt kräsen av mig och betalar nog hellre lite mer för att få bra grejor.

ISO prestandan kommer jag säkert att bli nöjd med på D750

Tack på förhand
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
JAG hade valt mellan Nikons 70-200/2,8 (cashback på den fram till nyår) och Sigmas nya 120-300/2,8.
Men prova Sigman först! Jag tog en promenad på 10 min sedan var det bestämt.
Nikons 70-200 + 1,4 konverter, tyvärr var inte den nya konvertern släppt.
Sigman är jättefin men det riktigt stor pjäs. Den skulle aldrig få följa med på en familjeresa till utlandet. Den är för stor o för tung.
 

Dannegr

Aktiv medlem
JAG hade valt mellan Nikons 70-200/2,8 (cashback på den fram till nyår) och Sigmas nya 120-300/2,8.
Men prova Sigman först! Jag tog en promenad på 10 min sedan var det bestämt.
Nikons 70-200 + 1,4 konverter, tyvärr var inte den nya konvertern släppt.
Sigman är jättefin men det riktigt stor pjäs. Den skulle aldrig få följa med på en familjeresa till utlandet. Den är för stor o för tung.
Du menar att du skulle välja 70-200 med konverter??
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Nej. .. eller. ..ja
jag menar att med din "kravspecifikation" så hade jag valt mellan Nikons 70-200 och Sigmas 120-300.
Själv var jag beredd att slanta upp pengarna för Sigman. Men efter bara 10 minuter visste jag att den är för stor och tung för MIG.
Mitt huvudmotiv var barnen på fotbollsplanen. Då skulle 120-300 varit perfekt. Men att bära runt på det för allmän fotografering kände jag direkt att det inte skulle funka för MIG.
 

Dannegr

Aktiv medlem
Dåså var det beställt!
En D750 + Tamron AF SP 24-70/2,8 Di VC USD :))))

Behåller Sigma 70-200 så får vi se hur det lirar ihop med D750!

D
 
ANNONS