Annons

Canon EF 50mm/1,4 – problem med autofokus

Produkter
(logga in för att koppla)

Dead_Silent

Aktiv medlem
Jag har fått problem med mitt Canon EF 50mm/1,4 och undrar om någon varit med om liknande... och ifall det kan tänkas gå att lösa utan att lämna in på reparation.

Beskrivning av problemet:
Autofokusen strular när kameran ska gå från fokus närmare närgränsen till längre bort (typ från 0,5 meter till 1,5 meter som exempel). Autofokusen stannar och vill inte gå längre bort än en viss gräns och hittar således aldrig fokus.
Vrider jag fokusringen förbi den där gränsen så går det bra och autofokusen låser rätt.
Likaså, står fokus långt bort och jag siktar på nånting nära kameran så går det också bra (utan att behöva vrida manuellt) och kameran hittar fokus.

Någon som känner igen detta fenomen?
 

apersson850

Aktiv medlem
Ja, det är väl omskrivet. Objektivet EF 50 mm f/1,4 USM är ökänt för sin känsliga fokuseringsmekanism. Har man riktig otur kan det räcka att en kamera med batterigrepp (eller en 1D) tippar framåt på ett bord, så att objektivets främre kant landar på bordet, för att mekanismen ska skadas. Resultatet kan bli exempelvis det du beskriver.

Nu är det så dags, men för att undvika detta ska man ALLTID ha ett hårt motljusskydd (typ Canons eget) monterat i rättvänt läge, oavsett om objektivet sitter på en kamera eller ej. Skyddet fungerar som motstötsskydd.
 
ANNONS