Annons

Organiseraren i Elements11

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har en liten fråga angående lagring och sökning av bilder med organiseraren i Elements11.
Jag fotar alltid med Jpeg+NEF och får då två filer per bild, dessa lagras via Elements organiserare till angiven plats på en NAS i nätverket, så långt är allt frid och fröjd.
Mitt problem är att när organiseraren skall läsa av alla bilder (106000st) blir det otroligt segt.
Frågan är om det funkar att dela upp Jpeg och NEF var för sig och bara ha Jpeg sökbara i Elements för att sedan när jag hittat en bild som jag vill göra något med helt enkelt söka upp den i mitt "parallella NEF album".
Är detta ett smidigt förfarande för att det skall gå lite snabbare, vad tror ni om min idé?
 

Urban Domeij

Avslutat medlemskap
Jag tror att det kan funka, men det kan möjligen vara enklare och snabbare att inte dela upp dem för att leta efter dem i Organizer, utan kanske använda ett annat program där man kan öppna mappen objektet ligger i, och där man ser filnamnet, så att man lätt kan hitta sin .NEF-fil där. Det kanska funkar med Picasa? Alltså att man bara ser jpeg-bilderna, men att man kan öppna råfilen genom att gå in i mappen och välja samma filnamn med .NEF. Picasa jobbar ju i bakgrunden med att leta upp precis allt som är bilder. Man kan märka mappar som inte ska sökas av, och när databasen är uppdaterad finns allt lättillgängligt.
 
Jag använder Total commander ganska flitigt när jag skall leta upp filer på datorn, eftersom jag spar bilderna i mappar med åååå mm dd och vad som är fotat, så är det ju ganska lätt att hitta motsvarande NEF om jag har ett parallellt NEF album. Frågan är om det kan strula till sig på något vis om man gör så här?
 
ANNONS