Annons

antal exponeringar?

Produkter
(logga in för att koppla)

Pocca

Aktiv medlem
Ber först om ursäkt för ännu en tråd om detta. Sökte efter tidigare trådar om ämnet och lusläste men efter att ha testat råden som fanns där utan framgång (eosshuttercount.com och eosinfo mm mm) så frågar jag: Någon på detta forum som vet hur jag på ett rätt smidigt sätt kan se hur många exponeringar min 7D och 5DmkII har gjort (skicka in till Canon känns inte så smidigt...)?
 
Ber först om ursäkt för ännu en tråd om detta. Sökte efter tidigare trådar om ämnet och lusläste men efter att ha testat råden som fanns där utan framgång (eosshuttercount.com och eosinfo mm mm) så frågar jag: Någon på detta forum som vet hur jag på ett rätt smidigt sätt kan se hur många exponeringar min 7D och 5DmkII har gjort (skicka in till Canon känns inte så smidigt...)?
Det var ett tag sedan jag gjorde det nu men då gick jag upp på www.myshuttercount.com och laddade upp en jpg-bild, du kan också gå in i photoshop i avancerade exif!
 

Pocca

Aktiv medlem
Alla Canon lagrar inte det i EXIF av någon anledning så bildmetoden fungerar inte. Tog mig dock 3s att söka fram metoder genom google: http://www.canon5dtips.com/on-the-web/shutter-count-number-for-your-canon-eos-dslr/
Sökte givetvis själv först via google..;-).

Detta blev resultatet:

* 40DShutterCount & EOSInfo är testad och fungerar ej (iallafall inte för mig, mina kameror)

* EOSCount är testad och fungerar ej (iallafall inte för mig, mina kameror)

* Shuttercount App for Mac users ej aktuellt för mig som windowsanvändare

* Magic Lantern har jag ej testat (vågar man det?)

* Camera Shutter Count är testad och fungerar ej (iallafall inte för mig, mina kameror)

Nästa steg är att helt enkelt prova att installera Magic Lantern och chansa eller fortsätta att söka..:)
 

Pocca

Aktiv medlem
Tack för alla svar!

Testade EOSCount igen med en annan browser (Explorer) och fick det att fungera. Kostnad var 13,81 kr per kamera som betalades via Paypal.

Båda exponeringssiffrorna var där jag hade anat så jag antar att de stämmer.
 

Henrik-J

Aktiv medlem
Tack för alla svar!

Testade EOSCount igen med en annan browser (Explorer) och fick det att fungera. Kostnad var 13,81 kr per kamera som betalades via Paypal.

Båda exponeringssiffrorna var där jag hade anat så jag antar att de stämmer.
Stämmer. Fast det står ju faktiskt på sidan att den bara fungerar för Internet Explorer (går även att köra i Chrome med IE Plugin som beskrivet på sidan).

Har testat mot mina 450D och 7D och räknaren stämmer bra överens så resultatet från EOSCount ska man nog kunna lita på.
 
ANNONS