Annons

Är det "OK" att redigera bilder?

Produkter
(logga in för att koppla)

FotoMajkel

Aktiv medlem
Hejsan! Tänkte kolla vad folk har för syn på att redigera bilderna man tar i efterhand. Då tänker jag mest på bilder som man lägger upp i kritikpoolerna här t.ex. Tycker folk att dem ska vara orörda efter fotograferingen? Räknas det lite som fusk att redigera bilden?

Jag tänker nu inte på några montage utav bilden utan mest typ ta bort brus, justera exponering och färger osv.

Jag vill gärna lära mig att vara så nöjd som möjligt efter jag tagit fotot, men det känns som att jag alltid kan dra i några reglage för att få det att se lite bättre ut:)
 

Tell

Aktiv medlem
Halva känslan i bilden sätts ju i bildredigeringen. Kan ju säga att väääldigt väldigt många av bilderna i Galleri FS har gått genom nån bildredigerare. :)
 

grummel

Aktiv medlem
Beror helt på vem du frågar. Gör som du tycker är rätt för dig och så slutresultatet blir det som du har tänkt dig. I konstfotopoolen är det mesta starkt efterbehandlat. Medan många klassiska dokumentärfotografer aldrig skulle beskära en bild.
 

FotoMajkel

Aktiv medlem
Jag kan tänka mig att många bilder går igenom en sväng redigering. Tycker ju ofta man inte blir lika nöjd när man lägger in bilderna på datorn.

Så de flesta ser en inte som en dålig fotograf om man måste justera exponeringen t.ex i efterhand?:)

Hela den här frågan är såklart individuell, det förstår jag:)
 

erro.se

Aktiv medlem
Den här diskussionen kommer upp då och då. Alla bilder är redigerade, även de färdiga JPG-bilderna direkt från kameran. Begreppet "obehandlad" bild finns inte när det gäller en bild som du kan se.
 

antontiilikainen

Aktiv medlem
Inte ens på den analoga tiden var bilderna helt oredigerade, vid framkallning och kopiering har man ju alltid justerat färger, efterbelyst, skuggat etc. Det är en del av framställningen av ett fotografi, i min åsikt. Det är inte förrän man börjar ta bort eller lägga till saker som en bild blir manipulerad enligt mig.
 

VisualD

Aktiv medlem
Jag undrar hur de som säger att en bild inte får justeras alls efter exponeringen gjorde papperskopior på filmtiden? Alla val man gör är en slags redigering.
 

FotoMajkel

Aktiv medlem
Inte ens på den analoga tiden var bilderna helt oredigerade, vid framkallning och kopiering har man ju alltid justerat färger, efterbelyst, skuggat etc. Det är en del av framställningen av ett fotografi, i min åsikt. Det är inte förrän man börjar ta bort eller lägga till saker som en bild blir manipulerad enligt mig.
Sant det du säger! På det sättet som jag har tänkt skulle det ju va "fusk" att ha en bättre kamera än någon annan också.
Kul att man fick så snabba svar här:)
 

ehrsa

Aktiv medlem
hmm..

För mig lämnar kameran endast ett förslag till bild, den "riktiga" bilden justeras så som man vill att den ska se ut i efterhand, med lämpligt bildbehandlingsprogram!

Ibland gör kameran ett bra "jobb", men oftast beroende på hur JAG har ställt in att den ska göra i den givna situationen. Så jag kan alltså välja att göra justeringar innan exponeringen och hoppas att det bli bra, eller efter, i ett bildbehandlingsprogram, oftast både och.. Och justeringen i efterhand gör jag helst i RAW- format, då blir bilden i stort sett alltid som jag vill att den verkligen ska se ut.

Låter jag "kameran" bestämma allt utan efterjusteringar så blir ju bilden så som ett antal tekniker och ingenjörer har bestämt.. ihop med den faktiska "tekniken" som kameran är uppbyggd av, som bestämmer hur slutresultatet blir.. Vad vet dom teknikerna om hur min bild ska se ut..? Det är väl bättre att jag bestämmer det i efterhand.. eller?

Mvh!
 

Affe.R

Avslutat medlemskap
Säger som så att det är din bild och det är du som ska vara nöjd med bilden och om sedan andra gillar den då är det en bonus . Om du lägger upp den i bildkritiken och säger att du redigerat bilden så kommer det att komma både bra kritik och dålig kritik men lägger du upp orginal bilden direkt från kameran så kommer du få samma kritik dock från olika människor så summa sumarum så gör det du tycker blir bäst och ta åt dig den kritik du känner att dom har rätt och dom som du tycker har fel ja dom behöver du inte rätta dig efter.
 

Rob Vestin

Medlem
Klart du skall efterbehandla!

Jag begriper personligen inte vitsen med att avstå från de möjligheter som efterbehandling ger.

Är det bättre att ställa in kameran på ett visst sätt INNAN man trycker på knappen, istället för att fixa med kontrast, mättnad och efterbelysning efteråt?

Det är svårt att inte tänka på Naturfotografen Terje Hellesö som förespråkade just det:
Kör med filter och dubbelexponering och gud vet vad INNAN du trycker, men rör inte bilden efteråt...

Jag tycker att svaret på frågan är
-Ja, det är helt OK att redigera bilder.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=91&artikel=4671014&play=3435114&playtype=Ljudklipp
 

Ventures

Aktiv medlem
Om man fick se originalbilden direkt ur kameran till flertalet bilder som publicerats här så skulle frågan kanske inte behövas ställas. Intressant är t.ex. att se Christer Strömholms kontaktkartor till några av hans kända bilder innan kopieringen. Inte då heller var bilderna "orörda".
 

rue

Aktiv medlem
Redigering vs manipulation

Skall man sätta likhetstecken mellan redigering och manipulation? Nej absolut inte
Fotosidan har en beskrivning av vad som är manipulation och inte, där jag citerar en av 12 punkter nedan vilket stämmer tämligen väl med min egen uppfattning.

"•Kontrastjusteringar och färgjusteringar (Nivåer, Levels, Curves i Photoshop) kan vara ok i förstoringar och utskrifter, likaså att mörka eller ljusa upp delar av bilden. Dessa saker skall göras med måtta och allt med syftet att efterlikna vad fotografen såg vid fotoögonblicket (dock skall denna definition inte tolkas filosofiskt i linje med ”detta var vad konstnären i sin hjärna såg för färger”). Att ljusa eller mörka bilden får inte göras så mycket att de kunde varit gjort med Cloneverktyget. Vi kommer inte att definiera exakt vilka verktyg eller handgrepp som är tillåtna, utan utgångspunkten med hela definitionen, är att bara tillåta sånt som gör att bilden bäst beskriver exakt vad fotografen såg vid fotoögonblicket."

I korthet kan man ju säga att man kan redigera hur mycket som helst bara resultatet motsvarar det motiv du fotograferade vid tillfället du tog bilden om du med gott samvete skall säga att bilden inte är manipulerad.

För att inte trampa någon på tårna tar jag två exempel ur mina egna bilder vilka är redigerade så pass mycket att de självklart är manipulerade

Björktrast
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic/3243757.htm?set=mp
Här har framför allt kontrasten justerats långt bortom hur ögat såg fågeln, därav mitt angivande av att bilden är manipulerad.

Höghuset
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic/2804177.htm?set=mp
Har justerats med perspektivkontroll, kontrasthöjning och rejäl ökning av färg mättnad. Motivets såg absolut inte ut som bilden visar och är självklart manipulerad.

Tyvärr har jag nog vid någon bild glömt eller missat att ange att de är manipulerad


Men det är ju klart att det även beror på vilken typ av fotografi man sysslar med. Vid t.ex. natur-, landskaps- och fotodokumentär anser jag det självklart att man anger att bilden är manipulerad om den inte återger motivet. Kan väl knappast ifrågasättas? Med detta menar jag att det inte är i fråga om att det är rätt eller fel att redigera efter "klicket" eller ej. Kameran kanske var felinställd, har bristfällig vitbalans etc vilket kan kräva att bilden redigeras så att den tidigare bleka, rödaktiga bilden justeras så att den återger motivet, annars är den ju per definition ovan manipulerad...
Om jag går in i en bildpool som har med naturfoto att göra t.ex. Biofoto, förväntar jag mig se omanipulerade bilder om så inte har angetts.

Men har du som syfte att inte använda kameran som ett verktyg att återge ett motiv enligt ovan utan endast som ett av verktygen att framställa en bild är det väl bara att redigera tills dess oigenkännlighet. Varför inte även ta fram oljefärgerna och måla direkt på skärmen?:) Men visst vore det väl ärligt att ange "äktheten" i bilden om det är i gråzonen?

Så på din fråga om man kan redigera? ja visst man det, men i vilket syfte? / L
 

PMD

Aktiv medlem
Björktrast
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic/3243757.htm?set=mp
Här har framför allt kontrasten justerats långt bortom hur ögat såg fågeln, därav mitt angivande av att bilden är manipulerad.

Höghuset
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic/2804177.htm?set=mp
Har justerats med perspektivkontroll, kontrasthöjning och rejäl ökning av färg mättnad. Motivets såg absolut inte ut som bilden visar och är självklart manipulerad.
Det är väl en filosofisk fråga om man ser kameran som något som helst ska avbilda det som fotografens öga ser. I praktiken går det förstås inte, men många försöker så gott de kan att efterlikna det de tror att de såg. Helt OK förfarningssätt enligt min mening, och det blir ofta väldigt bra bilder.

Ett alternativ är att se kameran som ett mer generellt avbildningsverktyg. Många fotografer tar bilder som aldrig kan ses med ett mänskligt öga. Det brukar också kunna bli bra.

Eller så befinner man sig nånstans mittimellan.
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Post-processning tillsammans med kameran, är idag extremt kraftfulla verktyg, om man har behov av det eller inte kan man bara själv svara på. Gå in på 500px.com och fundera på vilka bilder som INTE har gått igenom olika mjukvara, dom bilderna är ytterst få.

Tycker också att man en gång för alla kan lägga ordet “fusk” åt sidan när det kommer till redigering, foto handlar i slutändan om bild och bildförståelse och för det finns det olika verktyg. Se det som en möjlighet.

Slog på post-processing-photo på Google och fick 90 000 000 träffar, det säger väl allt? ;)

/Ulf
 

VisualD

Aktiv medlem
Björktrast
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic/3243757.htm?set=mp
Här har framför allt kontrasten justerats långt bortom hur ögat såg fågeln, därav mitt angivande av att bilden är manipulerad.
Med denna extremt strikta definition bör man då heller inte fotografera med objektiv som ger ett utsnitt helt olikt ögat? Hur bestämmer man kontrasten vilken till stor del beror på kamera och objektiv samt inställningar? Jag har objektiv som ser saker på avstånd klarare än mitt öga och jag har objektiv som skapar en grådassig massa. Vilken är sanningen, objektivet som är för bra för mitt öga eller det grådassigt dåliga som stämmer mer överens med vad ögat såg?

Hur ska man välja film om man fotar analogt? Velvia och Provia ger helt olika utseende på bilderna och ingendera stämmer allt som oftast riktigt bra med verkligheten. Speglar svartvitt verkligheten då vi ser i färg?

Om du frågar mig är det för det mesta pretantiöst att så strikt hävda en "verklighet" fångad på bild. Bilden fotografen ser i fotograferingstillfället och i minnet är resultatet av hjärnans tolkning, inte en absolut sanning.
 

rue

Aktiv medlem
Med denna extremt strikta definition bör man då heller inte fotografera med objektiv som ger ett utsnitt helt olikt ögat? Hur bestämmer man kontrasten vilken till stor del beror på kamera och objektiv samt inställningar? Jag har objektiv som ser saker på avstånd klarare än mitt öga och jag har objektiv som skapar en grådassig massa. Vilken är sanningen, objektivet som är för bra för mitt öga eller det grådassigt dåliga som stämmer mer överens med vad ögat såg?

Hur ska man välja film om man fotar analogt? Velvia och Provia ger helt olika utseende på bilderna och ingendera stämmer allt som oftast riktigt bra med verkligheten. Speglar svartvitt verkligheten då vi ser i färg?

Om du frågar mig är det för det mesta pretantiöst att så strikt hävda en "verklighet" fångad på bild. Bilden fotografen ser i fotograferingstillfället och i minnet är resultatet av hjärnans tolkning, inte en absolut sanning.
Jag håller med VisualD i det han skriver för visst finns det gråzoner i sanningen. Men mitt synsätt och fotosidans definition är tämligen överens. "Sanningen" är varje fotografs uppfattning om hur motivet såg ut vid fototillfället, frånsteg från det vid bildskapandet (fotografering, efterbearbetning) blir ju en manipulation, dvs då fotografen är medveten om att dennes bild inte återger motivet som hen uppfattade det. Inget konstigt med det.
Jag har heller inga problem med samma synsätt när det gäller olika brännvidder då de endast justerar utsnittet av ens synfält, däremot kan man ju möjligen fundera över hur man ser på ett kort skärpedjup. Skall endast bilder tagna med samma skärpedjup som ögat uppfattar anses vara omanipulerade? Lite väl filosofiskt för min del men någon kanske har synpunkt.
Du nämner olika filmer vilket är väldigt relevant, fabrikanter skröt ofta om vilken film som hade mest naturtrogna färger. Själv använde jag väldigt mycket Ektachrome och Kodachrome och sedermera även Fuji Velvia. Och visst var Velvian väldigt insmickrande med sina mättade färger men man kan knappast kalla dem naturtrogna. Och visst var det en och annan naturfotograf som lämnade Velvian just därför.
Sv/v då? Om fotografins barndom direkt hade startat med färg och så varit fram till dags dato hade man säkert ansett att sv/v var en väldigt grov manipulation av motivet. Men så är ju inte fallet utan sv/v har sedan länge bedömts som naturtroget om t.ex. gråskalan motsvarar kontrastvariationerna i motivet.
Ex. sv/v foto utan filter återger oftast inte molnen mot den blå himlen på ett naturtroget sätt. Sätt på ett gulfilter och molnen börjar framträda då den blå himlen mörknar. Sätt på ett orange och molnen är nu starkt framträdande (nu kan skedet kännas normalt). Sätt på ett rödfilter och vi har nästan kritvita moln mot en svart himmel, och enligt fs definition har man ju här manipulerade bilder utan filter och med rödfilter, "sanningen" ligger ju någonstans mellan användande av gult och orange filter. (Om man nu har svalt sv/v som ett naturligt, omanipulerad återgivning av ett motiv). Sedan kan det ju kännas lite tufft att anklaga Ansel Adams fantastiskt vackra bergsbilder som manipulerade..). Mitt eget förhållningssätt till mina egna bilder blir även i fortsättningen enligt fs definition, vilket i mitt tycke är ett ärligt sätt att för betraktaren försöka återge motivet så som jag uppfattade det vid fototillfället. Om jag går utanför det upplyser jag om det. /L
 

Ventures

Aktiv medlem
Som tur är finns det ingen lag på att man inte får redigera sina bilder (om man inte ingår i någon "dogmagrupp"). Jag tar själv ibland bilder där jag vid fototillfället föreställer mig vad man kan göra i efterbehandlingen eftersom "verkligheten" ofta kan se för ointressant ut.
 

iSolen.se

Guest
Hejsan! Tänkte kolla vad folk har för syn på att redigera bilderna man tar i efterhand. Då tänker jag mest på bilder som man lägger upp i kritikpoolerna här t.ex. Tycker folk att dem ska vara orörda efter fotograferingen? Räknas det lite som fusk att redigera bilden?

Jag tänker nu inte på några montage utav bilden utan mest typ ta bort brus, justera exponering och färger osv.

Jag vill gärna lära mig att vara så nöjd som möjligt efter jag tagit fotot, men det känns som att jag alltid kan dra i några reglage för att få det att se lite bättre ut:)
Gör vad du vill och var ärlig med det. Och du har drastiskt ändrat bildens utseende eller om det t ex har klonats så är det manipulation enligt FS och då kan det vara lämpligt att fylla i just det i samband med uppladdningen, fyll inte i omanipulerat i alla fall. Det finns några som vägrar göra detta för det tycker att de "bara" plockat bort oväsentligheter från bakgrunden etc men reglerna är till för att vi ska ha en gemensam definition av ordet manipulation och håller man till på Fotosidan är det förstås FS definition som gäller men den sticker inte ut, det är många som använder liknande / samma definition.

Själv tar jag ofta i så jag blir blå och frågar någon hur jag gjort en bild så förklarar jag gärna.

Om du ser en bild som verkar väldigt mycket redigerad, fråga gärna fotografen om du kan få se orginalet. Om du inte får se det är bilden säkerligen rejält photoshoppad och fotografen vill inte gärna prata om det :)


Halva känslan i bilden sätts ju i bildredigeringen. Kan ju säga att väääldigt väldigt många av bilderna i Galleri FS har gått genom nån bildredigerare. :)
Skulle vilja sträcka mig till att det är nästan omöjligt att få med en bild i Galleri FS utan att ha photoshoppat bilderna drastiskt.
 
ANNONS