Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur o hur mycket tar man betalt?

Produkter
(logga in för att koppla)

Tell

Aktiv medlem
Med undantag för ett gratisjobb på en filminspelning genom mitt jobb som 3d-grafiker så har jag aldrig jobbat som fotograf.
Nu har jag däremot (på ren chansning) skickat ett mail till Greenpeace om att jobba som fotograf hos dom. Fick svar nu också o dom var väldigt positiva till bilderna som jag visade o så o ville sätta in mig i listan som fotografer som dom vill använda sig av. Men dom frågade ju också om dagsarvode o då kom jag på att jag har ju iiingen aning. Vet inte heller om det är en enskild firma man ska ha eller om man kan få lön direkt från dom? Har ju iaf frilansat lite grann som 3d-grafiker o då kunnat slippa ha egen firma, men funkar det likadant som fotograf? Finns det alternativ om man inte vill ha egen firma annars?
O vad är ett standard-arvode? Som 3d-grafiker tjänade jag ~34kkr före skatt, kan man försöka översätta det til dagsarvode på nåt sätt?

Sen i övrigt är det lite nervöst, tänker typ om min lilla A7 med manuella objektiv räcker för ett sånt jobb eller vad för "krav" det kanske finns.. :p

Grymt tacksam för svar iaf! :)
 

afe

Aktiv medlem
Du behöver fakturera ungefär 50 Tkr + moms för att kunna plocka ut en lön som motsvarar 34 Tkr innan skatt. Räkna utifrån det och registrera F-skatt, eller använd Frilansfinans som snor rätt stor del av pengarna.
 

Tell

Aktiv medlem
Du behöver fakturera ungefär 50 Tkr + moms för att kunna plocka ut en lön som motsvarar 34 Tkr innan skatt. Räkna utifrån det och registrera F-skatt, eller använd Frilansfinans som snor rätt stor del av pengarna.
Aah, så det är så man ska tänka, tack så mycket! O fick höra om Frilansfinans från annat håll också, kanske ska ta o kolla in det. Tack igen :)

Är inte greenPeace volontär arbete? Eller har de anställda med?
Njä, det är väl mest dom som står på gatan o samlar pengar som du tänker på. :)
 

hbengtsson

Aktiv medlem
Nu har jag däremot (på ren chansning) skickat ett mail till Greenpeace om att jobba som fotograf hos dom.
Dom verkar söka en del fotografer nu? Vill minnas att jag såg en annons inte allt för längesedan. Hoppas du får jobb där, verkar spännande och riktigt roligt att få plåta i deras organisation med allt vad det innebär.
 

dwargert

Aktiv medlem
Vet inte om det är till någon hjälp...men när jag jobbat åt NGO:er (framförallt för Avaaz, 350.org, CAN International) och fotat events som tagit någon timme, plus då redigering, förberedelser osv., så har jag fått €120 per gång. Detta var under 2008/2009 och de fick distribuera bilderna till alla världens medier via sin medie-outlet (som låg på flickr). Jag behöll i övrigt alla rättigheter och de fick inte distribuera bilderna på annat sätt än detta.

EDIT: Glömde säga grattis, kul! Greenpeace är en trevlig organisation som gör mycket bra, har flera vänner som jobbar där på olika håll i världen och kan bara säga bra saker om dem. Lycka till!
Min favoritaktion som de gjort: länk :)
 

dwargert

Aktiv medlem
Och sen det där med att ha egen firma. Ska du jobba lite mer med frilans så rekommenderar jag verkligen att du startar egen firma. Det blir lättare för alla involverade och det är lättare att få uppdrag då det blir mindre krångel för uppdragsgivaren samt att de inte är ansvariga för arbetsgivaravgifter osv. De har lättare att göra saker lagligt eller vad man ska säga, vilket förstås är viktigt för välgörenhetsorganisationer. Du kommer också ge ett seriösare intryck om du har F-skattsedel. Det går lätt att registrera egen firma på verksamt.se (tror inte det kostar något så länge du inte registrerar ett företagsnamn, gör du inte det så är det ditt vanliga namn som är företagsnamnet).

Sen kan det vara lite komplicerat med momsregler om du ska jobba med internationella organisationer, speciellt om du gör uppdrag i olika länder, ibland har t.o.m. skatteverket lite problem med att reda ut vad som gäller (men de är alltid hjälpsamma, tveka inte att höra av dig dit om du har frågor, det är en unnest vi har här i Sverige!). Var som alltid noga med att spara alla kvitton och avtal osv. Ska du huvudsakligen jobba i Sverige åt svenska Greenpeace så bör det inte vara några konstigheter ang. momsen.

Andra fördelar med att ha egen firma är att du kan dra av moms om du behöver köpa in utrustning och så, sen är det en bra livserfarenhet om inte annat. Nackdelar är att du får lite mer "pappersjobb" (inte så farligt egentligen, speciellt inte om du kör på en enklare nivå; se till att ha ett separat bankkonto för firman), se över dina försäkringar (vad som gäller privat gäller ju inte riktigt i firman), tänk på att du inte har samma konsumentskydd om du köper något (akta dig för telefonförsäljare!), enskild firma skiljer inte på privatekonomi och företagsekonomi, drar du på dig förluster i firman så gör du det även privat.
 
Off topic: Vad för typ av bilder är det tänkt att du ska ta och ska du utföra aktionerna som de andra aktivisterna gör? Samt så skulle det vara kul att se bilderna du skickade in!
 
ANNONS