Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sälja en bild till en websida

Produkter
(logga in för att koppla)

andreassofus

Aktiv medlem
Det är en kille från slovakien som vill köpa en bild av mig som han såg på flickr.
Han hyr ut stugor i värmland och ville ha en bild därifrån.

Han frågade om han fick använda en av mina bilder. Jag sa nej men jag sa att han kunde få köpa.
Deras budget var liten för det var ett litet projekt så jag vet inte hur jag ska göra eller prissätta.

Gillar egentligen inte att lämna ifrån mig digitala kopior så. Han sa dock att upplösningen från flickr var tillräcklig och att han skrev ner mitt namn på hemsidan.

Hur ska jag ta betalt eller ska jag låta han använda min bild och se det som reklam?

Min engelska suger så att skriva ett kontrakt hur var och när han får använda bilden med massa fackord klarar jag inte.

Vad kan man begära för en bild så som bara ska vara på en hemsida.?
 

Jewster

Aktiv medlem
Bildleverantörernas förening har ju en prisguide man kan köpa och använda som grund.

Annars finns Svenska fotografers förbund som har en gratis prisguide för nedladdning.
Kolla sidan 9 för prisguide för arkivbilder till webbsida. Kan du ju ha som utgångspunkt.
Det handlar ju om en kommersiell aktör så du borde våga ta betalt. Finns ingen anledning ge dem bilden helt gratis. Sen avgör du ju såklart själv om du nödvändigtvis vill följa guiden, eller bjussa på lite rabatt.
Hade det handlat om en ideell förenings webb eller liknande så hade jag nog kunnat ge dem bilden gratis mot cred. Men nån som vill tjäna pengar på sin webbsida/affärsverksamhet borde betala för det material de nyttjar av andra. Så tycker jag iaf.

/J.

EDIT: De har även avtalsmallar att utgå ifrån om du behöver det.
 
ANNONS