Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

RGB eller CMYK till ID för lasertryck

Produkter
(logga in för att koppla)

Mats G

Aktiv medlem
Min fundering är:
Om det är det rätta att montera bilder i In design i RGB (aRGB) och vid exporten låta In Design sköta konverteringen till den aktuella Cmyk-profil som tryckaren vill ha, eller att konvertera bilderna i Ps innan monteringen i ID?

Levererar en PDF fil på hela trycksaken i den CMYK som tryckeriet vill ha.

Finns det något att vinna på den något omständligare vägen, att CMYK:a bilder före?
 

mombasa

Aktiv medlem
Jag brukar montera bilderna i RGB. Då har jag större möjligheter till justeringar under layoutarbetet. När det drar ihop sig till leverans CMYKar jag bilderna i Ps och uppdaterar dem i InDesign. ( Jag har gjort ett par olika makron med olika profiler för konverteringar. Väljer den relevanta). Preflightpanelen är alltid i gång i InDesign och jag väljer rätt definition, antingen sådana CSF-filer jag fått från tryckeri eller sådan jag knåpat ihop på egen hand så att jag ser att arbetet blir riktigt.
Eftersom man (jag) lätt glömmer ett och annat i proceduren gör jag alltid en ytterligare preflight i Acrobat innan jobbet går iväg.

Finns säkert nåt smartare sätt :)
 
ANNONS