Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Mina första intryck av Nissin i40

Produkter
(logga in för att koppla)

Nilzohn

Aktiv medlem
Hej!

Vet att många Fujifilm-användare är nyfikna kring bättre blixtar än de Fujifilm har idag, och att Nissin i40 är ett hett alternativ för många. Härom dagen fick jag hem min från Hong Kong, efter mindre än en veckas leveranstid från Gadget Infinity på Ebay. Pris inkl frakt ca 1780 kr.

Jag har naturligtvis inte kunnat testa den ordentligt, men å andra sidan vet jag vad jag är ute efter då jag gravt saknat min 430 EX sedan jag gick över till Fujifilm efter kört Canon i många år.

Mina första positiva intryck är som följer:
* Kvalitetskänslan är på topp! Känns riktigt gedigen. Sitter bra.

* Tydliga reglage och enkelt handhavande.

* Hyffsat kraftfull, kanske inte helt i linje med 430EX men bra nära. Upplever något längre återuppladdningstid mellan bouncade blixtar, men det är marginellt.

* Riktigt bra egenskap med inbyggt "bouncecard" och 9 stegs LED-lampa för belysning vid filmning! Detta kommer jag utnyttja.

* RIKTIGT bra exponering. I princip helt perfekt vid alla tillfällen, i såväl auto-läge som TTL (samma sak fast auto kan man inte ändra blixtkompensation), med eller utan bounce eller bouncecard.

Negativt med i40 då?
* Kompensationsratten har alldeles för lågt motstånd. Kunde varit mer som exponeringskompensationsratten på X-T1 i mitt tycke, då det är för lätt att råka snudda den och vips, så har man blixten på +2,0.... enkel workaround med att sätta den på "auto" iofs, men likväl ett minus.

* Lite smalt grepp på X-T1 med blixten på. Den är ju betydligt tyngre än den medföljande. Nu vill jag ju ha en X-T1 bl.a för att 5D'n var för stor att släpa med mig på, så ett vertikalgrepp känns inte som ett alternativ....tror jag :) Vad säger ni andra, som har ett?

Jahapp, och vad är negativt med X-T1 och i40 som inte är i40's fel?
* Jag får inte AF Assist-lampan att fungera. Där var en brasklapp i handboken, och kameran (X-T1) använder kamerans assist-lampa istället. Synd, men kamerans fel och inte blixtens.

* Blixt fungerar inte alls i serietagningsläge, vare sig CL eller CH. Riktigt tråkigt, var inte medveten om detta innan jag gick över till Fujifilm. Gäller alltså alla blixtar, även Fujifilms egna.

* Högsta synktid 1/180 sek (eller ptja, 1/250 sek går ju utan problem), men det vet vi ju alla om. Hoppas på HSS framöver från Fujifilm...

Kort och gott - mycket imponerande, med tanke på det trots allt är en tredjepartsprodukt! Hatten av för Nissin - särskilt avseende storlek, byggkvalitet och exponering!

Vi får väl se, ryktet säger att Fujifilm jobbar på en ersättare för EF-42 med HSS och andra godsaker...
 

David F Stop

Aktiv medlem
430EX nytt liv

Jag har länge använt min 430EX manuellt med båda min X100S och X-T1 med en gammal Canon OC-E3 off camera cable. Det fungerar jätte bra.
För två veckor sen hade en online fotobutik en black friday 50% rea och jag beställde en Cactus RF60 blixt, två transceivers och diverse grejer.
Min 430EX har fått nytt liv. Med den kopplad (via blixtsko) till en transceiver kan jag trådlöst tjustera styrkan från den transceiver som sitter på min X100S eller X-T1 Jag fick båda transceivers för 799:- dvs halva priset. Mycket bra köp!
Angående Cactus RF60, vilket har en transceiver inbygtt, kan jag bara säger holy shit it's huge!!!!
Det var köpt för att sitter på en blixt paraply som tur är och inte sitter på mina Fuji's. 430EX ser riktigt liten ut bredvid den. Nästan söt! ;-)
 

milansfoto

Aktiv medlem
Går det att förvara blixten i väskan med blixthuvudet uppvikt?
Nej, det går inte att förvara Nissin i40 ståendes i den medföljande väskan, den är utformad för att förvara blixten vinklad. Det tycker jag i och för sig är tur med tanke på hur kameran vinklas, och att leden inte känns jättestabil jämfört med många andra kameror...

Här är en bra genomgång av i40:an som även visar tillbehören: http://www.davidpartington.com/m43/2014/11/12/nissin-i40-flash-review/
 

Kalli

Aktiv medlem
Nej, det går inte att förvara Nissin i40 ståendes i den medföljande väskan, den är utformad för att förvara blixten vinklad. Det tycker jag i och för sig är tur med tanke på hur kameran vinklas, och att leden inte känns jättestabil jämfört med många andra kameror...

Här är en bra genomgång av i40:an som även visar tillbehören: http://www.davidpartington.com/m43/2014/11/12/nissin-i40-flash-review/
Hade inte sett den där länken tidigare, tack!

Jag utryckte mig inte tillräckligt klart när jag frågade om att förvara blixten uppvikt i väskan. Tänkte då kameraväska och inte den medföljande väskan :)

Jag har sett bilder av hur blixten ser ut när den är uppvikt och intrycket är att leden skulle lätt kunna gå isönder om man har den uppvikt i sin kameraväska. Dessutom skulle jag möjligen ha problem att få plats med en L-vikt blixt i vissa av mina väskor.

Blixten verkar förutom det vara väldigt bra.
 

milansfoto

Aktiv medlem
Ah... var lite osäker på om du menade i kameraväskan eller den lilla skyddsväskan... :)

Jag hade den blixten under en period i somras när jag hade en Canon 5dMkIII, och den var riktigt bra! Liten, lätt och smidig och med bra ljus. Enkel att använda och bra att man kan ha 4 batterier i den trots att den är så liten.

Som du skriver var det enda jag undrade över hurpass hållbar den skulle vara i leden... den kändes rätt stabil att använda, men något tunn och eftersom den inte hade någon direkt låsning (bara fasta lägen) så är det väl en sak att ta hänsyn till... men den borde hålla bra, speciellt om man förvarar den vinklad, då den känns betydligt stabilare så!
 

Kalli

Aktiv medlem
Kör faktiskt med Olympus själv och tycker det är jättejobbigt att bestämma vilken blixt jag ska skaffa mig. Vil gärna ha en liten och lätt blixt, men tror jag hoppar över Nissin i40, huvudsakligen på grund av detta med leden. Synd, för att Nissin är klart den minsta och lättast av dem som jag överväger och trots det inte den svagaste alternativet belysningsmässigt.

Men skulle inte kapa den här tråden över till Olympusblixtar, men den har varit hjälpsam vad gäller i40 i alla fall :)

Edit:
Skulle kanske vara vettigt att se om man kan få klämma på blixten hos Fotokungen nästa gång man har vägen förbi.
 

milansfoto

Aktiv medlem
Det låter som en bra idé, att testa den först. Jag kommer troligen att skaffa en i40 till min X-T1 då jag gillade den till min Canon, trots att leden kändes sådär kvalitetsmässigt!
 

rogka566

Aktiv medlem
Grymt nöjd med min i40. Funkar dåligt sedan jag gick över till Nikon dock. Någon som gjort det omvända och vill byta sin med Nikonfattning mot Canonfattning?
 

eriknfoto

Medlem
Tack för rapporten. För mig lutar det nog åt att vänta och se vad Fuji släpper i vår, och hur priset hamnar i så fall. Har läst mycket bra om Nissin i40, men avsaknad av HSS är lite tråkigt.

Angående greppet så köpte jag min X-T1 på kampanj med gratis batterigrepp. Har bara haft det monterat lite grann och känt hur kameran känns att hålla i med greppet, och jag tycker att kameran blir för stor och tung med greppet. Det ger en väldigt bra känsla när man fotar stående, men jag tyckte mest att det var i vägen när jag fotade liggande. Har mer eller mindre bestämt mig för att sälja greppet.
 

Jacobssons

Aktiv medlem
Köpte en i40 igår till min Olympus E-M10. Måste säga att detta med att den högra kontrollratten är så fruktansvärt lös är ett stort problem. Visst, man kan köra A-läget, men det är jag inte inne på. Exemplaret i butiken var faktiskt bättre än det jag fick med mig hem.

En annan sak som jag läst mycket om på nätet är att den tryckta texten på dessa rattar försvinner efter knappt någon användning alls. Man kan gå runt det, och gör som vissa gjort: Att måla klarlack för att skydda. Men att behöva göra det på en nyköpt produkt känns bara fel. Vissa har bara haft blixten i några dagar men upplever ändå att text försvinner och gnuggas bort när man använder den.

Mitt sista problem är att...ja, att blixten inte fungerar alls. Klurar på om jag gjort något fel, men det tror jag inte. Forcerad blixt/Upplättning och ha på blixten. Så mkt mer ska väl inte behövas. Kanske har fått ett defekt ex, alt. har jag missat något.

Får ni era att funka bra annars? Många verkar nöjda med resultatet när man använder blixten. Kul! =)
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Om blixten inte funkar - kolla att den sitter på helt rätt.

Ja, leden känns lite klen men fortfarande anser jag att Nissin i40 är ett bra köp till spegellösa p g a dess kompakthet och f ö förtroendeingivande konstruktion.
 

Jacobssons

Aktiv medlem
Om blixten inte funkar - kolla att den sitter på helt rätt.

Ja, leden känns lite klen men fortfarande anser jag att Nissin i40 är ett bra köp till spegellösa p g a dess kompakthet och f ö förtroendeingivande konstruktion.
Host... Trodde verkligen att den satt på helt, men icke. Tack för tipset.

Nu ska jag bara lära mig att använda blixten rätt. Kan man alltid lite på TTL-mätningen? Tycker att jag hela tiden måste dra på lite extra för att få saker så ljusa som jag önskar. Är det bäst att göra detta via rattarna, eller ska man köra så att exp.kompen även påverkar blixten - ett val jag hittade i menyerna i kameran?

Testade med att trigga blixten ifrån kamerans inbyggda. Var lite kul, och kan säkert komma till nytta.

När är tanken att man sak använda den där plattan, det där utdragbara kortet och den där...bouncern? Har fått för mig att man ska vinkla upp blixten rätt upp och dra ut kortet när man plåtar folk. Men har ju även sett att folk enbart kör bouncern. Måste nog lära mig mer, blir lite som en ny värld...hehe.

Btw, fick ni med någon manual? Ingen sådan i min box...
 

Kalli

Aktiv medlem
Kan man alltid lite på TTL-mätningen? Tycker att jag hela tiden måste dra på lite extra för att få saker så ljusa som jag önskar. Är det bäst att göra detta via rattarna, eller ska man köra så att exp.kompen även påverkar blixten - ett val jag hittade i menyerna i kameran?
Hmmm… kanske inte helt relevant, men när jag fick min begagnade Olympus FL-36 tyckte jag att bilderna med blixten blev underexponerade. Detta jämfört med att använda min gamla Nikon SB-26 i autoläge (inte TTL utan blixten använder sin egen ljusmätare) både på*min gamla Nikon DSLR och min nuvarande Olympus E-M5.

Vet inte om detta här är någon Olympus TTL blixt grej, men min lösning var i alla fall att ställa exponeringen på blixten till +1 (på min FL-36).
 

ronny vervaart

Aktiv medlem
Hej!

Vet att många Fujifilm-användare är nyfikna kring bättre blixtar än de Fujifilm har idag, och att Nissin i40 är ett hett alternativ för många. Härom dagen fick jag hem min från Hong Kong, efter mindre än en veckas leveranstid från Gadget Infinity på Ebay. Pris inkl frakt ca 1780 kr.

Jag har naturligtvis inte kunnat testa den ordentligt, men å andra sidan vet jag vad jag är ute efter då jag gravt saknat min 430 EX sedan jag gick över till Fujifilm efter kört Canon i många år.

Mina första positiva intryck är som följer:
* Kvalitetskänslan är på topp! Känns riktigt gedigen. Sitter bra.

* Tydliga reglage och enkelt handhavande.

* Hyffsat kraftfull, kanske inte helt i linje med 430EX men bra nära. Upplever något längre återuppladdningstid mellan bouncade blixtar, men det är marginellt.

* Riktigt bra egenskap med inbyggt "bouncecard" och 9 stegs LED-lampa för belysning vid filmning! Detta kommer jag utnyttja.

* RIKTIGT bra exponering. I princip helt perfekt vid alla tillfällen, i såväl auto-läge som TTL (samma sak fast auto kan man inte ändra blixtkompensation), med eller utan bounce eller bouncecard.

Negativt med i40 då?
* Kompensationsratten har alldeles för lågt motstånd. Kunde varit mer som exponeringskompensationsratten på X-T1 i mitt tycke, då det är för lätt att råka snudda den och vips, så har man blixten på +2,0.... enkel workaround med att sätta den på "auto" iofs, men likväl ett minus.

* Lite smalt grepp på X-T1 med blixten på. Den är ju betydligt tyngre än den medföljande. Nu vill jag ju ha en X-T1 bl.a för att 5D'n var för stor att släpa med mig på, så ett vertikalgrepp känns inte som ett alternativ....tror jag :) Vad säger ni andra, som har ett?

Jahapp, och vad är negativt med X-T1 och i40 som inte är i40's fel?
* Jag får inte AF Assist-lampan att fungera. Där var en brasklapp i handboken, och kameran (X-T1) använder kamerans assist-lampa istället. Synd, men kamerans fel och inte blixtens.

* Blixt fungerar inte alls i serietagningsläge, vare sig CL eller CH. Riktigt tråkigt, var inte medveten om detta innan jag gick över till Fujifilm. Gäller alltså alla blixtar, även Fujifilms egna.

* Högsta synktid 1/180 sek (eller ptja, 1/250 sek går ju utan problem), men det vet vi ju alla om. Hoppas på HSS framöver från Fujifilm...

Kort och gott - mycket imponerande, med tanke på det trots allt är en tredjepartsprodukt! Hatten av för Nissin - särskilt avseende storlek, byggkvalitet och exponering!

Vi får väl se, ryktet säger att Fujifilm jobbar på en ersättare för EF-42 med HSS och andra godsaker...
Har du Canons förlängnings kabel så funkar den klockren med ttl till Fujin,lycka till med en lättanvänd blixt// Ronny
 
ANNONS