Annons

Vidvinkel till Fullformat

Produkter
(logga in för att koppla)

Schulz

Aktiv medlem
Jag är sugen på en 17-40 till min 5D MKIII men tänkte att jag kollar ifall ni har några andra tips som man kanske skall ha istället.
Har en tanke att använda det för snygga vidvinkel bilder i stadsmiljö.
 

RickErik

Aktiv medlem
Jag är sugen på en 17-40 till min 5D MKIII men tänkte att jag kollar ifall ni har några andra tips som man kanske skall ha istället.
Har en tanke att använda det för snygga vidvinkel bilder i stadsmiljö.
Har 17-40 f4L och är jättenöjd med den. Har även 16-35 f2.8L II men den använder jag bara vid nattfotografering eller riktigt dåligt ljus. Den är stor och tung, inte alls lika smidig som 17-40 mm'n
 

claeshugo

Aktiv medlem
Jag har haft 17-40 och var i huvudsak mycket nöjd. Enligt mig bättre än sitt rykte och man får mycket objektiv för pengarna. Dock inte så mycket kantskärpa att hurra för men om man tog det i beräkning så fungerade det väl. Lätt och smidigt och L-kvalitet. Jag har dock bytt till 16-35/4 IS och det är en helt annan liga men också tyngre, större och framförallt dyrare. Jag förstod inte vitsen med IS på en vidvinkel innan men nu gör jag - mycket användbart för mitt fotograferande.
 

hbengtsson

Aktiv medlem
Håller med om 16-35/4 IS. Sanslöst bra vidvinkelzoom från Canon. Jag bytte faktiskt in mitt 16-35/2.8 II och har inte ångat mig en sekund. Framförallt kantskärpan är imponerande, något av en akilleshäl på de äldre zoomarna.
 

Scratchen

Aktiv medlem
Både 17-40 och 16-35 är ju väldigt vidvinkliga. Jag har 16-35/2.8 II och är riktigt nöjd med den.
Men vill även rekommendera 24/1.4 II. Älskar det objektivet!
 
ANNONS