Annons

Epson 2100

Produkter
(logga in för att koppla)

meromer

Aktiv medlem
Jag är ju inte den förste som drivits till vansinnets brant när det gäller utskrifter. Här kommer min version av golgatavandringen med min Epson 2100.

Efter att under flera år fungerat mycket bra började den med ens leverera utskrifter som var helt fel jämfört med skärmen. De fick en svart ton. Se exempel här.


Jag provade att ställa in massor med olika varianter, men det fortsatte att bli fel. Så jag köpte en annan Epson 2100 i tron att den första gett upp. Med gott hopp skrev jag ut bilder men med samma resultat igen. Jag tog bort skrivarfilen och laddade ned en ny i hopp om att det skulle lösa problemet. Men nej. Jag laddade ned ICC-profilen för det aktuella pappret, men nej. Jämför följande två bilder. Den första "normalt" och den andra med rätt profil.


Så vad i hela friden är det för fel?? Skärmen, bläcket, pappret, jag som är korkad??
 

Bilagor

Johan Pihl

Aktiv medlem
Har du nyligen gjort nån annan ändring, t ex bytt dator/OS? Jag vet själv att jag fått problem med Epson-skrivare då jag bytt OS, trots att jag laddat ner drivrutiner för det OS jag bytt till. Bilderna blev mörkare, tittade man noga så såg man små svarta punkter som såg ut som rasterpunkter. Men problemet försvann då jag ändrade till RGB-läge.

Fast på din nedersta bild, ser det mer ut som att skrivaren behöver en munstyckesrengöring. Det krävs emellanåt. Gör en testutskrift efteråt och se om färgerna stämmer enligt strecken på skärmen.
 

meromer

Aktiv medlem
Hej Johan,
tack för svar. De två nedersta bilderna är gjorda precis efter varandra. Den första som vanligt och den andra med ICCprofilen för detta papper (Ilford).
RGDläge har tyvärr inte hjälpt.
 

Johan Pihl

Aktiv medlem
Ok. Det är ju tydligt att det fattas gult och grönt i den nedersta. Prova med head cleaning och nozzle check i Epsonprogrammet. Eller, så är det ju bara att inse att du får köra utan profiler, det gör jag :)
 

meromer

Aktiv medlem
Jag har tyvärr redan lagt ut en förmögenhet för bläck när jag har kört head cleaning och nozzle check. Testutskriften visar sedan att det inte är något fel. Och som Du ser på bild 2 så blir det inte bättre utan profilen. Bara en annan färgskala :)
Suck!
 

Smw

Aktiv medlem
Hej !

Är på min andra 2100, på den första verkade det som det blev nått sorts
internt läckage i printhuvudet.

-----------------------

Det ser precis ut som du ändrat nått i någon inställning, drivrutin, program, dator, os, nånting.

Sen, en sak till, har du bytt mattsvart patron till photosvart eller tvärt om ?

eller ändrat den inställningen utan att byta patron ?

//MW
 

meromer

Aktiv medlem
Jo,
jag har bytt dator men också laddat ned en ny drivrutin för 2100 och den aktuella windowsversionen. Sedan har jag inte vågar pilla något mer än att ladda ned den ICCprofil som hör ihop med pappret. (Ilford). Jag har även kollat så att det inte är inställt på fel svart patron och att jag inte heller har skiftat fel mellan de svarta patronerna.
 

Smw

Aktiv medlem
Jo,
jag har bytt dator men också laddat ned en ny drivrutin för 2100 och den aktuella windowsversionen. Sedan har jag inte vågar pilla något mer än att ladda ned den ICCprofil som hör ihop med pappret. (Ilford). Jag har även kollat så att det inte är inställt på fel svart patron och att jag inte heller har skiftat fel mellan de svarta patronerna.
Hej !

Jag körde tidigare på en XP-maskin, blev tvungen att byta (blev då w8),
och drivrutinerna beter sej annorlunda.

Jag skriver ut med andra program som inte använder Epsons driv, så
om det är någon skillnad där vet jag ej, däremot så finns det mera
möjligheter för rengöring med xpdriven, ( med SSC service utility)

Är du på gott humör så se om du kan finna en äldre drivrutin och prova med.


--------------

Photoprint
http://www.blackfiveimaging.co.uk/index.php?article=02Software/01PhotoPrint

vilket kräver ett GTK paket som man enklast får genom att installera Gimp 2.6.12.


//MW
 

meromer

Aktiv medlem
Letade fram en äldre dator med xp och drivrutiner som passar detta. Men inte blev det bättre för det. Förvirringen fortsätter men ligger numera på en högre nivå :)
 

meromer

Aktiv medlem
Jag har provat båda varianterna. Med ps så blir det som i den första bilden och med skrivaren inställd på ICCprofilen så blir det illrött
 

Johan Pihl

Aktiv medlem
Tråkigt att höra, att det inte hjälpte med en XP-dator,

Mitt problem med Epson 915 började då jag bytade dator till en med Win XP. Hade tidigare kört Win 98, som det ingick drivrutiner till på CD till skrivaren. Epson lade visserligen upp drivrutiner på deras hemsida som skulle funka med XP också. Men de hade inte testat dessa fullt ut visade det sig. Jag kör fortfarande med min Epson 915 på en dator med XP, men jag måste gå en omväg via RGB-läge, även om jag skriver ut bilder i gråskala.

Jag vet inte, du kanske får försöka hitta en dator med Win 98? ;) Kanske svåra att få tag i nuförtiden. Men jag tror att din Epson 2100 kom ut samtidigt som min Epson 915 ungefär, och att de rätta drivrutiner antagligen är anpassa till Win 98.
 

Dykhjelm

Aktiv medlem
Förmodligen har jag stängt av skrivarens färghantering. Men för säkerhets skull. Hur gör man?
Skall se om jag klarar att förklara så att du förstår:
I "Photoshop Print Setting" väljer du "Printer Set Up" och sedan "Print Settings".
I nästa meny väljer du, under "Media settings" "Off (No color adjustment)."

Då sköter PS färghanteringen.
 

Dykhjelm

Aktiv medlem
Förmodligen har jag stängt av skrivarens färghantering. Men för säkerhets skull. Hur gör man?
Det är i skrivarens print setup som du stänger av skrivarens färghantering. Ex jag gav är från min Pro 3800. Men jag hittade också hur jag stänger av skrivarens färghantering på min WF-2010. Du får leta lit så hittar du det nog.
 

Smw

Aktiv medlem
Letade fram en äldre dator med xp och drivrutiner som passar detta. Men inte blev det bättre för det. Förvirringen fortsätter men ligger numera på en högre nivå :)
Hej !

Spontant verkar ju skrivaren vara ok, ( borde inta vara samma fel på två st ).

Du har fingrat på någon inställning, möjligt, samma på två olika datorer ? nja.

Kvarstår:

Färgerna, är de orginal Epson ?
Använt andra fabrikat tidigare ?


Det jag tror mest på sparat till sist:

Har du bytt skärm ?
Profilerat om den ?
Ändrat gammavärdet ?
Ändrat någon annan skärminställning ?

-- Leta rätt på någon äldre bild som tidigare blev ok, skriv ut.
Det kanske räcker med att titta på den för att verifiera eller förkasta.

God Jul !!

//MW
 
ANNONS