Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Värt att serva/ reparera äldre objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej
Jag skall uppdatera min utrustning och funderar på om jag skall byta system. Idag har jag Nikon med några objektiv och valet vore enkelt om det inte vore så att dessa skulle behöva lite allmän översyn och eventuellt repareras. Frågan är om det är värt kostnaden (vad nu den kan tänkas bli) eller om man ska köpa nytt/ "ny-begagnat".

AF Micro Nikkor 60/2,8 - går mycket trögt
AF Nikkor 85/1.8 D - tror att det bakfokuserar

Funderar på att uppdatera till Nikon D7100, D610, D700 eller byta till spegellöst

Kan det vara värt att skicka in objektiven och fortsätta med Nikon?

/Henrik
 

Ventures

Aktiv medlem
Eftersom reparationskostnaden (förmodligen) överstiger priset för bra begagnade exemplar så är det en smaksak. Själv skulle jag överväga att sälja dem som repobjekt (det finns de som gillar att skruva själva) och hitta bättre exemplar på begmarknaden. Bakfokusering kanske är enklare att åtgärda.
 

millgard

Aktiv medlem
Eftersom reparationskostnaden (förmodligen) överstiger priset för bra begagnade exemplar så är det en smaksak. Själv skulle jag överväga att sälja dem som repobjekt (det finns de som gillar att skruva själva) och hitta bättre exemplar på begmarknaden. Bakfokusering kanske är enklare att åtgärda.

Å andra sidan kan bra begagnade behöva servas om en vecka... Nyservade är de ju att beteckna som nya, såvida optiken är OK.
 

kunert

Aktiv medlem
Hej!

Får hålla med dom som svarat, jag skulle nog göra en uppdatering av kamerahus först och
sen prova objektiven.
Micro objektivet går ju bra att fokusera manuellt med, 85:an kanske inte bakfokuserar med ett
annat hus, att lämna in för reparation tror jag inte är lönsamt.
Lämnade själv in mitt gamla 80-200 skjutzoom för koll/ service, dom kollade men ville inte
öppna de pga brist på reservdelar, tror att det skulle bli ganska så dyrt att reparera.
Så, nytt hus och testa är mitt förslag!

Kenneth
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Bakfokusering är ju inget produktionsfel.
Ring Nikon o fråga vad det kostar, mellan tumme o pekfinger, att justera in det men köp kameran först o testa innan.
 
ANNONS