Annons

Bandning på 6D och 5Dmk3?

Produkter
(logga in för att koppla)

Pocca

Aktiv medlem
Hej!

Nån som vet om Canon fick ordning på bandningsproblemen som kunde uppstå på 5Dmk2s bilder i de mörkare partierna på 6Dn och 5Dmk3? Eller har ni som har haft 6D eller 5Dmk3 sett något liknande på era kamerors bilder?

Länkar till 2 egna exempel där det syns för att förklara visuellt. Tagna med 5Dmk2

https://www.flickr.com/photos/pocca71/10859150876/in/set-72157629252874464
(syns väl i himlen)

https://www.flickr.com/photos/pocca71/10859110355/in/set-72157629252874464
/syns väl i himlen och i vattnet längst ned).
 

Pocca

Aktiv medlem
Syns tydligt...? Jag ser inget speciellt.
:) Det är en vertikalt bandningsmönster som gör att bilden nästan ser ut att vara tryckt på canvas. Talade med Canons representant i Rajalas stockholmsbutik igår om det. Han hävdade att han inte sett nåt sånt (såg frågande ut till vad jag menade). Men å andra sidan är han inte direkt opartisk heller....:)
 

peranders

Aktiv medlem
Kollade en gång till med större förstoring. Ser nu lite vertikala ränder men då får man nästa vara en pixel peeper.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Varken 6D eller 5D3 är fri från bandning, men skillnaden mot 5D2 är enorm.

Att en Canon-säljare inte har koll på detta förvånar mig inte alls. Det är ytterst få kunder som bryr sig om den här typen av detaljer, men de samlas oftast på forum som Fotosidan och Dpreview ;).
 

Pocca

Aktiv medlem
Varken 6D eller 5D3 är fri från bandning, men skillnaden mot 5D2 är enorm.

Att en Canon-säljare inte har koll på detta förvånar mig inte alls. Det är ytterst få kunder som bryr sig om den här typen av detaljer, men de samlas oftast på forum som Fotosidan och Dpreview ;).
Blir nog så. Tyvärr så är det väl att när man väl sett det är bilden "förstörd". För en själv alltså. Lite som "rosa elefanter leken". Efter att ha sett det letar man efter det omedvetet..:-(. Det var faktiskt ett av skälen till att jag sålde min 5Dmk2...:-(.
 

PeterWem

Aktiv medlem
Har inte själv märkt av bandning från min 6D.
5D, 40D, 400D som jag ägde hade, 7D har jag inte bandning på som syns vid höga ISO, men ett moiremönster när man använder annan råkonverterare än canons egna.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Har både 5DMKII och 5DMKIII. Det går att få bandning på båda.

PÅ 5DMKII kommer den i skuggpartier om man ökar exponeringen i skuggor mer än 2-3 steg och det syns ganska tydligt. PÅ 5DMKIII har jag sett det några gånger. Det är om man försöker rädda en dålig exponering och drar mycket kraftigt i skuggreglaget och samtidigt ökar exponeringen i skuggorna.
Så som Magnus säger är det stor skillnad mellan de båda kamerorna. PÅ 5DMKII är det ett problem då och då. PÅ 5DMKIII måste man riktigt misshandla bilden för att det skall framträda.
 

RaiderViking

Aktiv medlem
Håller med Flash ovan, går att få fram på 5DMkIII om du överexponerar och lyfter skuggor rejält i efterbearbetningen.
Jag fotar mycket på natten (upp till ISO6400) och har aldrig sett banding på mina bilder.
 

Pocca

Aktiv medlem
Om man låter en betraktare titta på bilden, kommer hen märka något? Du ser ju på mig, såg inget.
Antagligen inte. Men för mig som amatör var kameran "förstörd" då jag mestadels plåtar för min egen skull och då syntes det tydligt. Tänk inte på..., tänk inte på..., tänk inte på......
 

Urban Domeij

Avslutat medlemskap
Bandningen syns i jämna mörka ytor när man drar upp ljusheten.

Om man tittar på stadsbilderna från Stockholm exempelvis, kan man se den i himlen om man lyfter kurvan, dvs "redigerar sönder" bilden. När den blå himlen är så mörk som den är i bilden lägger man inte lätt märke till det, och alldeles självklart bör man inte göra sådana redigeringar att det blir påtagligt.

Min EOS 10D visar också upp liknande bandning, medan min G7 har det i lägre grad. Inte i någon av dem är det tydligt vid normal bildbehandling, men om man får för sig att lyfta tonkurvan långt till vänster kan man se det. Ingen av mina µ4/3-kameror har liknande bandning, så jag gissar att det är någonting med Canon. På 10D blir det avsevärt bättre med exponering åt höger även om det inte är direkt märkbart på de flesta bilder.

Problemet blir alltså synligt när man lyfter toner som ligger nära bruströskeln till ljusare nivå, med ökning av kontrasten i det som är mörkare. Det är ett typiskt exempel på "don't do that then"
http://www.catb.org/jargon/html/D/Don-t-do-that-then-.html
 

bildterapeuten

Avslutat medlemskap
Hej!

Nån som vet om Canon fick ordning på bandningsproblemen som kunde uppstå på 5Dmk2s bilder i de mörkare partierna på 6Dn och 5Dmk3? Eller har ni som har haft 6D eller 5Dmk3 sett något liknande på era kamerors bilder?

Länkar till 2 egna exempel där det syns för att förklara visuellt. Tagna med 5Dmk2

https://www.flickr.com/photos/pocca71/10859150876/in/set-72157629252874464
(syns väl i himlen)

https://www.flickr.com/photos/pocca71/10859110355/in/set-72157629252874464
/syns väl i himlen och i vattnet längst ned).
Bandningsproblemet är borta i 6D men finns kvar i 5dmk3 men bättre maskerat än i 5dmk2
Jag har kört bandningstester på samtliga inklusive 1dx och det finns två kameror idag som uppvisar lite eller ingen bandning och det är 6D och 7dmk2 och på bas iso 100 där bandningen är värst
 

bildterapeuten

Avslutat medlemskap
Jag tänkte visa två olika bilder, båda är jämförelsebilder, i båda fallen är kamerorna exakt lika exponerade vad det gäller 100iso tid och bländare, raw filerna exakt lika behandlade och målet är att se vad finns det för information att plocka fram ur de lägsta nivåerna/skuggorna, senaste camera raw använd

Första bilden är 6d och d810 där det inte finns någon bandning men S/N och främst utläsningsbruset gör att detaljåtergivningen faller sönder tidigare i 6D jämfört med d810

Den andra bilden visar vad jag kan plocka fram ur skuggpartiet i ett kontrastrikt motiv , en solbelyst gata i Lund där halva gatan ligger i skugga, båda kamerorna exponerade likvärdigt exponerade så att ingen klippning sker i högdager. 100iso. Canon 1dx till vänster och d800 till höger
här ser man tydligt bandningen som är orsakad av bland annat ojämna utläsningspunkter och högt utläsningsbrus i Canon sensorn .
Canon 1dx har 7,4 gånger högre utläsningsbrus än d800 på bas iso
Det är utläsningsbruset som omöjliggör att Canon kan komma upp i samma dynamiska omfång som Sony/Nikon på bas iso. därför 11,2 steg jämfört med 14
 

Bilagor

Excessus

Aktiv medlem
Att tänka på skillnaden mellan de olika system i Egenskaper blir i stort sett försumbart eller rättare sagt mycket mindre efter iso800/1600.
 
ANNONS