Annons

Skärmkalibrator

Produkter
(logga in för att koppla)

Znutt

Aktiv medlem
Hej
Min skärmkalibrator verkar ha fått spatt. Den justerar skärmana fel Det är en HueyPRO. Den har några år på nacken. Läste på nätet att vissa har fått problem efter ett tag pga filter i den ändrats? Tonen blr lite blåaktigt....
Kan det var detta som är felet eller är det mjukvaran som felar? kör senaste versionen på en w7 dator

Måste kanske köpa en ny?
Ska man satsa på en Kalibrering Spyder 4 Pro eller ColorMunki Display. Har ingen hårdvarukalibrerbar skärm utan två vanliga IPS skärmar.
Läst lite känns som om programvaran till ColorMunki Display är sämre men den har "glas" filter vilka ej ändras med tiden. Spyder 4 Pro vet jag inte om den har plast eller glasfilter men programvaran verkar bättre
Det som jag tyckte om var att man verkar kunna kolla sin skärm efter kalibrering. Då vet man ju i alla fall att mjukvaran ändrat grafikkortets inställning :). Den måste klara kalibrera två skärmar. Och inte vara för dyr....
 

Znutt

Aktiv medlem
Vill du har mera avancerad mjukvara kanske du skulle titta på i1Display Pro istället för Colormunki Display
Hej
Har du någon erfarenhet av skillnaden. Vad är det man får extra? Hade först tänkt 1000 kr men är nu uppe i 1300-1500. Med 1Disp är man uppe i 2000-2200! Är det värt det?
 

stefohl

Aktiv medlem
Hej
Har du någon erfarenhet av skillnaden. Vad är det man får extra? Hade först tänkt 1000 kr men är nu uppe i 1300-1500. Med 1Disp är man uppe i 2000-2200! Är det värt det?
Den stora fördelen med i1Display Pro är att du kan använda den med nästan alla program som kan profilera en skärm, medan ColorMunki Display bara fungerar med X-Rites eget program. Så om du köper en skärm som kan hårdvarukalibreras så kan du inte använda ColorMunki Display.
 

filip71

Aktiv medlem
Den stora fördelen med i1Display Pro är att du kan använda den med nästan alla program som kan profilera en skärm, medan ColorMunki Display bara fungerar med X-Rites eget program. Så om du köper en skärm som kan hårdvarukalibreras så kan du inte använda ColorMunki Display.
Av en händelse så tittar jag också efter en kalibrerare och slås av att 1) de är ganska dyra - kostar lika mycket som en skärm 2) alla får sådär betyg oavsett pris (800-5000 kronor). En av fem recensenter tycker att resultaten blir helt skit oavsett vad de har köpt. Är det okunnighet eller är kompabiliteten mellan skärmar och kalibratorer svårt att få till eller är det stor variation i produktionen? Många recensioner och produkterna är dessutom många många år gamla - man kan ju tycka att det borde ha hänt någonting på kalibreringsfronten.
Men om det finns någon som kan rekommendera en kalibrerare för 1500 för en ny IPS-skärm typ Dell U2415 eller Eizo EV2436W som visserligen inte är skärmar för fotoproffs men ändå något bättre skärmar än genomsnittet så är jag superintresserad. (Eller är jag önskedrömmande som inte inser att man inte kan få något vettigt gjort om man inte införskaffar någonting som kostar 3 gånger mera.)
 

stefohl

Aktiv medlem
Av en händelse så tittar jag också efter en kalibrerare och slås av att 1) de är ganska dyra - kostar lika mycket som en skärm 2) alla får sådär betyg oavsett pris (800-5000 kronor). En av fem recensenter tycker att resultaten blir helt skit oavsett vad de har köpt. Är det okunnighet eller är kompabiliteten mellan skärmar och kalibratorer svårt att få till eller är det stor variation i produktionen? Många recensioner och produkterna är dessutom många många år gamla - man kan ju tycka att det borde ha hänt någonting på kalibreringsfronten.
Men om det finns någon som kan rekommendera en kalibrerare för 1500 för en ny IPS-skärm typ Dell U2415 eller Eizo EV2436W som visserligen inte är skärmar för fotoproffs men ändå något bättre skärmar än genomsnittet så är jag superintresserad. (Eller är jag önskedrömmande som inte inser att man inte kan få något vettigt gjort om man inte införskaffar någonting som kostar 3 gånger mera.)
Gamla kalibratorer gav klart varierande resultat. Dagens kalibratorer ger ett mycket stabilare resultat. Men med en skärm som du tänker på ska det inte vara något problem att få ordning på en riktigt bra kalibrering. Jag rekommenderar ju alltid X-Rites i1Display Pro, som den kalibrator som jag tycker är bäst i rimligt prisläge.

Med vänliga hälsningar

Stefan
 

Znutt

Aktiv medlem
Hej
Känns lite som vanligt. Man tror att man ska klara sig med 1000 kr men hamnar på de dubbla. De är inte dumma de där tillverkarna!

Är 1DispPro 700 kr bättre än spyder 4 PRO?
Vad får man
1 Glasfilter
2 Möjlighet till hådvarukalibreing av dell (begränsat värde om man inte kör hårdvarukalibrerat vilket är lite overkill, antar att man kan mjukvarukalibera dell skärmen också?)
3 Möjlighet till projektorkalibrering ( begränsat värde om man ej har eller planerar en projektor)
4 Valfri färg temp och gamma på pro1 spyder4 3 resp 4 fasta
5 Pro 1 funkar med andra program ? Är detta viktigt för normalanvändare. Finns det bättre än tillverkarens, eller är det det att den kanske håller längre. Om det kommer nytt OS typ W10.....
6 något mer?


Det som slår mig är att 1Disp är från 2011 och Spyder 4 är från 2012. Då är de ju 4 och 3 år gamla? Borde kanske komma en ny snart så man ska vänta ? Så att de fungerar med W10

Kollade priset på pro 1 i USA de tar $249 på Adorama. SÅ Sverige är rätt billigt :)
 

Michael f8

Aktiv medlem
Jag tittar också efter en kalibrator, det får kosta, men jag förväntar mig inte använda den mer än gång per kvartal när allt är kalibrerat ordentligt.

Att ha ytterliga ha en pryl i garderoben eller på skrivbordet känns inte så bra.

Skulle man vara en ca 8 personer som delar på en proffs-kalibrator och man hör med Stefan om han kan hålla en kurs där man kalibrerar olika skärmar och skrivare med just den programvaran, är jag på ett samköp. Jag har inga problem att vänta några dagar innan jag får kalibratorn och behöver den bara en dag åt gången.


Michael - som vill ha en bra en -
 

horvendile

Aktiv medlem
Men om det finns någon som kan rekommendera en kalibrerare för 1500 för en ny IPS-skärm typ Dell U2415 eller Eizo EV2436W som visserligen inte är skärmar för fotoproffs men ändå något bättre skärmar än genomsnittet så är jag superintresserad.
Disclaimer först: jag är ren amatör på det här och kan inte rekommendera en kalibrator framför en annan.
Men en observation kan jag alltid göra.
Jag köpte en Spyder 4 Pro (verkar kosta runt 1300 kr) för användning i första hand på min Dell U3011, dvs en hygglig IPS-skärm men inte en redigeringsproffsskärm. Jag har kört kalibratorn på skärmen (enkelt handhavande när jag till slut insåg att jag faktiskt inte kan ställa vitbalansen på skärmen). Jag har också laddat ned Crimsons ICC-profil för användning i Lightroom. Och så har jag tryckt ut några bilder på Crimson efter att ha softproofat i Lightroom (alltså med kalibrerad/profilerad skärm och Crimsons ICC-profil).
För mitt otränade öga är pappersresultatet mycket likt skärmresultatet. Jag törs inte garantera 100% överensstämmelse, men för mig är det tillräckligt nära.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Jag har en Dell U3014 som jag är nöjd med. Det enda som retat mig tidigare var att det fanns programvara för att hårdvarukaiibrera skärmen till PC men inte till Mac.
Programvaran är skriven av X-rite för Dell.

För en stund sedan lyckades jag hitta att programvaran nu också finns för Mac. Den släpptes redan i April 2014. Jag har med jämna mellanrum kollat om det kommit något för Mac men inte lyckats hitta något men nu gjorde jag det.

Så nu har jag kört en hårdvara kalibrering med i1Display Pro och resultatet är toppen. Något bättre än jag själv lyckats med när jag själv behövt profilera skärmen och ratta RGB reglage och lägga profilen för att kompensera via grafikkortet.

Denna programvara fungerar också för många andra Ultra sharp skärmar från Dell.

Fast den kräver som sagt att man har i1 Display Pro. Så jag skulle absolut betala merkostnaden för att kunna hårdvarukalibrera min nya skärm. Det är betydligt enklare än att själv behöva lära sig vad man skall och inte skall när man själv profilerar en skärm. Det finns många fallgropar.

Programvaran är nästan identisk med i1 Profiler men jobbade lite annorlunda när den mätte upp skärmen.
 

stefohl

Aktiv medlem
Hej
Känns lite som vanligt. Man tror att man ska klara sig med 1000 kr men hamnar på de dubbla. De är inte dumma de där tillverkarna!

Är 1DispPro 700 kr bättre än spyder 4 PRO?
Vad får man
1 Glasfilter
2 Möjlighet till hådvarukalibreing av dell (begränsat värde om man inte kör hårdvarukalibrerat vilket är lite overkill, antar att man kan mjukvarukalibera dell skärmen också?)
3 Möjlighet till projektorkalibrering ( begränsat värde om man ej har eller planerar en projektor)
4 Valfri färg temp och gamma på pro1 spyder4 3 resp 4 fasta
5 Pro 1 funkar med andra program ? Är detta viktigt för normalanvändare. Finns det bättre än tillverkarens, eller är det det att den kanske håller längre. Om det kommer nytt OS typ W10.....
6 något mer?
I de tester jag sett har i1Display Pro varit stabilare än Spyder 4 Pro. Det har varit rätt ambitiösa tester, där man testat 10 st kalibratorer av samma märke för att se hur pass likvärdiga de var. Och den som gjorde dessa tester är en väldigt kompetent kille. Hårdvarukalibrering av Dell är knappast overkill, det är både bekvämare och mer exakt än om du ska sitta och pilla på inställningarna själv. Också detta med att fritt kunna välja färgtemp och ljusstyrka är viktigt för mig, om jag ska matcha utskrift och skärm. Jag hamnar ju ofta på värden som 5400K och 130 cd/m2 eller något annat udda värde, när jag ska kolla exakt.

Vill du veta mer om detta har jag några filmer om kalibrering med Eizos program ColorNavigator på http://www.profiler.nu/utbildning/kursdokumentation/, men där snackar jag också om hur man ska ta fram den optimala ljusstyrkan och färgtemperaturen.

Och nu rasar ju priserna på mer avancerade skärmar som till exempel den test jag gjorde på Eizos CS 240 (www.sfoto.se) och då vill du ju använda skärmens kalibreringsprogram, inte kalibratorns programvara. Så att kalibratorn stöder andra program än det egna programmet tycker jag är viktigt. Du kan ju också räkna med att kalibratorn kommer att hålla bra, i och med att det är glasfilter i den.

Stefan
 

stefohl

Aktiv medlem
Jag har en Dell U3014 som jag är nöjd med. Det enda som retat mig tidigare var att det fanns programvara för att hårdvarukaiibrera skärmen till PC men inte till Mac.
Programvaran är skriven av X-rite för Dell.

För en stund sedan lyckades jag hitta att programvaran nu också finns för Mac. Den släpptes redan i April 2014. Jag har med jämna mellanrum kollat om det kommit något för Mac men inte lyckats hitta något men nu gjorde jag det.
Så bra, det är ett exempel på att det blir rimliga priser på hårdvarukalibrerade skärmar, vilket är väldigt bekvämt och dessutom ger bra resultat. Dells skärmar fungerar ju utmärkt när man får tag på ett bra ex och det verkar ju som de börjar få koll på sin tillverkning, som tidigare var lite svajig.
 

Znutt

Aktiv medlem
Jag har inga problem att vänta några dagar innan jag får kalibratorn och behöver den bara en dag åt gången.
QUOTE]

Hej

Vore en tanke. Tror min gamla inte gick att köra utan. Då den justerar för omgivande ljus. Skulle kunna vara ett hinder..... Men de nya kanske fungerar utan. Dock får man nog inte det då man måste instalera prg på flera datorer. Har de någon internet check etc skulle det inte funka?

I de tester jag sett har i1Display Pro varit stabilare än Spyder 4 Pro. Det har varit rätt ambitiösa tester, där man testat 10 st kalibratorer av samma märke för att se hur pass likvärdiga de var. Och den som gjorde dessa tester är en väldigt kompetent kille. Hårdvarukalibrering av Dell är knappast overkill, det är både bekvämare och mer exakt än om du ska sitta och pilla på inställningarna själv. Också detta med att fritt kunna välja färgtemp och ljusstyrka är viktigt för mig, om jag ska matcha utskrift och skärm. Jag hamnar ju ofta på värden som 5400K och 130 cd/m2 eller något annat udda värde, när jag ska kolla exakt.
Känns som 1DispPro är valet :(. Även om det svider i plånkan.....
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Det går att köra utan ha den inkopplad för justera efter omgivningens ljus. Kör inte själv så eftersom jag tycker det är irriterande om den drar upp och ner ljusstyrkan.

Om du nu köper en Del skärm så tänk på vad du kan hårdvarukalibrera. Dell skriver så här.
Dell UP2414Q Monitor
Dell UP3214Q Monitor

Dell U3014 gick som sagt också bra fast det inte är med på listan. Så kanske fungerar också U2415.

Detta är alltså listan för Mac. Det kan vara fler skärmar för PC.

Lycka till med din i1 Display. Du kommer säkert inte ångra att du pungade ut lite extra.
 

afe

Aktiv medlem
U2415 är en "lågprisskärm" och går inte att hårdvarukalibrera. U2413 går däremot utmärkt.
 

stefohl

Aktiv medlem
Jag har inga problem att vänta några dagar innan jag får kalibratorn och behöver den bara en dag åt gången.
QUOTE]

Hej

Vore en tanke. Tror min gamla inte gick att köra utan. Då den justerar för omgivande ljus. Skulle kunna vara ett hinder.....
Stäng av funktionen för att justera för omgivningsljuset, det rör bara till din kalibrering. Kolla här istället hur du ska göra i ordning ditt rum. https://www.facebook.com/notes/projektor-utbildning-ab/ideala-förhållande-för-ditt-bildbehandlingsrum/648007285309245
 

filip71

Aktiv medlem
Gamla kalibratorer gav klart varierande resultat. Dagens kalibratorer ger ett mycket stabilare resultat. Men med en skärm som du tänker på ska det inte vara något problem att få ordning på en riktigt bra kalibrering. Jag rekommenderar ju alltid X-Rites i1Display Pro, som den kalibrator som jag tycker är bäst i rimligt prisläge.
Nu sitter jag här med en i1Display Pro och kan väl bara sammanfatta mina senaste dagars testande att det här var inte så roligt. Min förhoppning var nämligen att koppla in grejerna, installera programmet - trycka på programmet kalibrera och efter några minuter så har jag en perfekt kalibrerad skärm. Så enkelt är det tyvärr inte. Jag installerade det medföljande programmet i1Profiler och körde i Basic Default-läge utan något som helst pill i programmet på min stationära dator med en DELL2209 - en äldre IPS-skärm. Resultatet blev ganska matta färger med ett drag åt grönt. Jaha, tänkte jag - det är väl så det ska vara och provade på en ganska ny bärbar dator fast med en betydligt enklare skärm. Gjorde på exakt samma sätt men där blev resultatet väldigt blått. På en tredje burk blev det magenta. På jobbet har jag två enklare TN-skärmar som är kopplade som utökat skrivbord, dvs mot samma dator, bägge DELL men med några års åldersskillnad. De bägge skärmarna blev helt olika - den ena blev ganska mörk med hårda kontraster men ganska neutral i färgerna. Den andra blev matt, blek åt det gula hållet. Kör man om profileringen direkt efter så blir det nästan samma resultat, men bara nästan. Är det fel på mig eller är det fel på min nya kalibrator eller är det här förväntat resultat och mina förväntningar för höga? De färgavvikelser jag pratar om är inte på nördnivå utan mina snart pensionerade mamma skulle på några sekunder se skillnad på skärmarna.
Jag läser på flera webbsidor av typen "så kalibrerar du din monitor" och där får man alla tips från "använd den inbyggda kalibreringen i windows 7" och "köp NN och tryck på kalibrera" till mera manuella åtgärder som , "tänk på att sätta gamma, kelvin och cd/m2". Tittat på instruktionsfilmer på youtube och tycker jag gör samma som dom på filmen.
Läste ett tips på att använda programmet "dispcalGUI" och det har jag såklart provat - det känns mindre nyckfullt än i1profiler, men helt konsekvent blir det inte, och aldrig bra/rätt heller.

Innan jag får allt "rätt" så tänkte jag att jag åtminstone kunde få samma vita färg på alla mina skärmar. De är helt olika i kvalitet och teknologi men om jag ställer in helt manuellt med mitt öga så lyckas jag mycket bättre än med kalibratorn för 2000kr och det känns inte som meningen. På bifogad bild (ursäkta skärpan) så har dispcalgui varit inställd på 6000K, 120cd/m2 och Gamma 2.2. Fönstret längst till vänster på alla skärmar är dispcalgui och sedan finns det med ett wordfönster med lite text på. Tja, vad ska man säga.
 

Bilagor

filip71

Aktiv medlem
Hur ska man sätta kontrasten på på skärmen?
På många webbsidor står det hur man ska ställa in "brightness" innan kalibrering men aldrig ett ord om "contrast" som faktiskt har stor inverkan på både ljushet och färger
 
ANNONS