Annons

Webshop

Produkter
(logga in för att koppla)

Jenny_Larsson

Avslutat medlemskap
Vi är några fotointresserade tjejer och någon kille som har kommit på en kanon ideé.
Vill inte i klartext berätta vad det är, för då snor kanske någon annan våran ideé

Vi behöver en hemsida för att ladda upp våra bilder så att tidningar/föreningar etc kan gå in och hämta bilder dom vill ha, vi skall sedan i efterhand kunna se vad som laddats ner och fakturera dem.

Vi kommer att fota i Jpeg, men det kommer bli väldigt många bilder och det kommer krävas mkt utrymme.

Vad använder andra bildbyråer ? Jag har sett att några har FotoWeb 7.0. men måste man ha en egen server stående då ?

Jag är tacksam för alla svar och funderingar !

(kommer säkert någon tjome in i tråden som vill moralpredika att så lätt är det inte att sälja bilder till tidningar etc... Skit bara i det, vi löser det )
 

AlexEliasson

Aktiv medlem
Har ni en hemsida sedan tidigare och söker ett verktyg som gör detta du beskriver eller ska ni bygga allt från grunden och implementera funktionerna från grunden?

Jag kan i princip ingenting om detta men jag är nästan säker på att om ni vill fakturera i efterhand, dvs efter att en bild har laddats ner så måste alla som laddar ned bilder skapa en användare - annars får ni svårt att se var bilden har hamnat. Kanske ni redan tänkt på iofs.

Jag tror att de som kan detta behöver lite mer info om hur era förutsättningar att ut för att lättare ge bra förslag.

lycka till!
 

Jenny_Larsson

Avslutat medlemskap
Har ni en hemsida sedan tidigare och söker ett verktyg som gör detta du beskriver eller ska ni bygga allt från grunden och implementera funktionerna från grunden?

Jag kan i princip ingenting om detta men jag är nästan säker på att om ni vill fakturera i efterhand, dvs efter att en bild har laddats ner så måste alla som laddar ned bilder skapa en användare - annars får ni svårt att se var bilden har hamnat. Kanske ni redan tänkt på iofs.

Jag tror att de som kan detta behöver lite mer info om hur era förutsättningar att ut för att lättare ge bra förslag.

lycka till!
Hej, vi har ingen hemsida idag, så det blir från grunden.
 

jakobander

Aktiv medlem
Du kan använda opencart,
har inte testat detta själv men det ska gå, och grunden är gratis.
Möjligt att du får handla något plugin...
 

Ventures

Aktiv medlem
Om man snickrar hemsidan själv och det bara är utrymmet man vill åt finns det en del webbhotell att välja bland.
 

pogu

Aktiv medlem
Eftersom du pratar om "ladda ner bilder" och mycket bilder så kommer ni antagligen att behöva hyra en server med mycket HD i en serverhall. Jag tror det kallas co-location.
Själva "shoppen" kan du bli tvungen att bygga själv, De som man kan ladda ner har ibland lite problem med att leverera digitala varor och ha många olika varor.

Jag har något liknande själv som säljer bilder till privatpersoner.
 

Leaflet

Aktiv medlem
Vill man ha ett riktigt "paket" med alla funktioner och som ger ett mycket proffsigt intryck finns ju t.ex. Smugmug. Men det kostar några dollar i månaden beroende på vad man väljer för tjänst.
 
ANNONS