Annons

Oaktiverat Premiere Elements 13

Produkter
(logga in för att koppla)

Kijana

Aktiv medlem
Har installerat Premiere Elements 13 på en Windows 8.1 (64-bitars), det går inte så bra. Installationen tror jag är felfri, men när jag ska starta programmet hamnar jag i en rundgång av att jag ska aktivera programmet genom att skriva in mitt Adobe-ID och acceptera licensavtalet. När jag väl gjort det så händer - ingenting..
Mitt Adobe-ID verkar fungera i övrigt, så det kan vi avskriva som felorsak.

Vad kan generellt vara orsaken till att programmet aldrig startar? Brist på ram-minne, brandvägg, felaktig installation (trots allt) eller att själva programvaran är felaktig?

I den lilla snabbstartshjälp som följer med skivan står att licensnumret för detta program börjar med 1057. Det gör inte mitt exemplar. Kan det orsaka problem?
 

Kijana

Aktiv medlem
Alltså, jag håller på att bli vansinnig. Fick en andra skiva med programmet på eftersom supporten inte lyckades bemästra problemet.
Men det är samma visa med denna skiva. Programmet startar inte efter jag accepterat licensavtalet. Allting annat fungerar som behövs i samband med installationen, det vill säga internetanslutning och Adobe-ID. Jag har också kollat med systemkraven, och kan inte hitta något i min dator som avviker från dem.
Jag lyckades till och med logga in på Adobe och registrera mitt exemplar, men det verkar inte hjälpa. :(

Brandväggen brukar jag inte stänga av i samband med installationer, men det verkar fungera bra ändå.
Eftersom programmet inte startar trots lyckad installation är min senaste fundering om det är någon väsentlig "modul" i programmet som inte kommer med i installationen. Vad skulle det kunna vara i så fall?
 

nikon4ever

Aktiv medlem
Jag skulle testa att installera demoversionen av programmet för att se om det är licensieringen eller windowsversionen som är problemet. Om demoversionen inte heller fungerar skulle jag prova att köra en "virtuel" windows 7 som jag installerade programmet i.

//Jan
 

T.Risberg

Aktiv medlem
Hårdvara ?

Alltså, jag håller på att bli vansinnig. Fick en andra skiva med programmet på eftersom supporten inte lyckades bemästra problemet.
Men det är samma visa med denna skiva. Programmet startar inte efter jag accepterat licensavtalet. Allting annat fungerar som behövs i samband med installationen, det vill säga internetanslutning och Adobe-ID. Jag har också kollat med systemkraven, och kan inte hitta något i min dator som avviker från dem.
Jag lyckades till och med logga in på Adobe och registrera mitt exemplar, men det verkar inte hjälpa. :(

Brandväggen brukar jag inte stänga av i samband med installationer, men det verkar fungera bra ändå.
Eftersom programmet inte startar trots lyckad installation är min senaste fundering om det är någon väsentlig "modul" i programmet som inte kommer med i installationen. Vad skulle det kunna vara i så fall?
Hej

Jag har jag råkat ut för nånting liknande, fixade en bärbar åt en kompis som han installerat ett 64 bitars OS på.
Allt utom CPU´n klarade att köra 64 bitar ?! Hur man kan lyckas installera ett 64 bitars OS då begriper jag inte !
Där var det flera installationsprogram som hamnade i loopar liknande din, efter att ha kört in ett 32 bitars OS så fungerar den oklanderligt ;-)

ThomasR
 

Kijana

Aktiv medlem
Låter intressant, Thomas.
Men om jag tolkar dig rätt så innebär det att det inte hjälper att bara installera 32-bitarsversionen av programmet i fråga? Utan hela operativsystemet bör bytas ut till 32-bitars?
 

T.Risberg

Aktiv medlem
Jopp, nytt OS blir de.

Låter intressant, Thomas.
Men om jag tolkar dig rätt så innebär det att det inte hjälper att bara installera 32-bitarsversionen av programmet i fråga? Utan hela operativsystemet bör bytas ut till 32-bitars?
Jopp, datorn blir totalt förvirrad när OS är 64b och hårdvaran inte klarar det. Varför de går att installera 64b OS på nåt som inte klarar mer än 32b är ju märkligt.
Vet inte om du installerat OS själv eller om de är en "köpesburk".
Bärbara har en viss tendens att finnas i ...tals varianter men samma modellnr ??
Kolla på undersidan, de brukar finnas en liten kod efter modellnumret som du kan kolla på tillverkarens hemsida exakt vad du har under skalet. Alternativt hämta hem "Speccy" ett bra program som visar hårdvaran på ett bra sätt.

ThomasR
 

afe

Aktiv medlem
Finns det verkligen moderna datorer som inte har 64-bitars processor? Jag har också mycket svårt att tro att det går att installera 64-bitars Windows på en äldre maskin som har 32-bitars CPU.
 

T.Risberg

Aktiv medlem
Märkligt

Finns det verkligen moderna datorer som inte har 64-bitars processor? Jag har också mycket svårt att tro att det går att installera 64-bitars Windows på en äldre maskin som har 32-bitars CPU.
Jajamen, de går bevisligen. De tog ett bra tag innan jag kom underfund me va som var galet.
Men efter en koll på tillverkarens hemsida och samma på Intels hemsida (CPU'n) så stod de klart att CPU'n inte klarade 64b OS. Men de var en relativt gammal IBM Thinkpad.

ThomasR
 

b1967

Aktiv medlem
Du kan prova att välja att köra installationen som administratör.
Högerklicka och välj "Kör som administratör"
Det kan vara att programmet vid aktiveringen behöver komma åt och uppdatera någon fil som bara har administratörsrättigheter.
Jag har stött på liknande problem när jag instalerat program och när jag avinstallerat och installerat om som administratör så har de funkat bra.

Dock kan jag inte garantera att det är det som är problemet för dig, men du kan ju alltid testa.
 

afe

Aktiv medlem
Jajamen, de går bevisligen. De tog ett bra tag innan jag kom underfund me va som var galet.
Men efter en koll på tillverkarens hemsida och samma på Intels hemsida (CPU'n) så stod de klart att CPU'n inte klarade 64b OS. Men de var en relativt gammal IBM Thinkpad.

ThomasR
Då var det snarare att det inte fanns 64-bitars drivrutiner till den datorn. Ett 64-bitars Windows kan inte boota med en 32-bitars CPU i och med att så stora delar av Windows är kompilerat för just 64 bitar. Om du inte tror mig, så googla ;)
 

fog

Aktiv medlem
Lite offtopic men det går inte installera ett 64bit OS med en CPU som ej har stöd för 64bit, punkt (av ovan nämnda anledning (och trolig förklaring på vad som egentligen skett)) :).
 

T.Risberg

Aktiv medlem
Möjligt

Kommer inte ihåg exakt vad som stod på sidorna, men just den modellen med just den CPU'n hade inte stöd för 64b OS. Kan mycket väl ha berott på drivrutiner, låter ju mest troligt ;-)

ThomasR
 

Rapsbollen

Aktiv medlem
Ständiga problem med Elements

För varje uppgradering så har jag fått fler och fler problem. Svårt att öppna och stänga, fick tills slut använda filhanteraren för att stänga. Bytte i höstas till Mac-minin och problemen fortsatte och Adobe ville inte hjälpa till. Nu har jag gjort en ny installation från CD, det går lite bättre men vissa funktioner så som att spara bilder tar mycket lång tid. Det går bara att öppna en bild i taget om jag vill gå till PS6 Raw-konverterare, och då får jag en ny NEF kopia av bilden
 

Kijana

Aktiv medlem
Jag har stött på liknande problem när jag instalerat program och när jag avinstallerat och installerat om som administratör så har de funkat bra.

Dock kan jag inte garantera att det är det som är problemet för dig, men du kan ju alltid testa.
Jag har också stött på problemet tidigare, inte med mina datorer dock, så det är något jag tänker testa. Definitivt innan jag går lös på OS:et.
 

Kijana

Aktiv medlem
Då var det snarare att det inte fanns 64-bitars drivrutiner till den datorn. Ett 64-bitars Windows kan inte boota med en 32-bitars CPU i och med att så stora delar av Windows är kompilerat för just 64 bitar. Om du inte tror mig, så googla ;)
Om jag förstår resonemanget rätt så är teorin om en 32-bitars CPU i ett 64-bitars OS avskriven som felorsak? Såvida man inte någonstans i kedjan slarvat med drivrutiner?

CPU:n i min laptop är i alla fall en tvåkärnig AMD E2-2000 APU, vilket inte säger mig så mycket.

Men, för att återgå till frågan om divergerande maskinvaror, om programmet skulle lira dåligt med just 64-bitars och Win 8.1, kan man då inte göra en så kallad emulation (heter det, väl?) där man installerar exempelvis Win 7 och kör programmet i 32-bitars miljö?
Har jobbat med en Mac tidigare som hade en liknande konfiguration.
 

fog

Aktiv medlem
Om jag förstår resonemanget rätt så är teorin om en 32-bitars CPU i ett 64-bitars OS avskriven som felorsak? Såvida man inte någonstans i kedjan slarvat med drivrutiner?

CPU:n i min laptop är i alla fall en tvåkärnig AMD E2-2000 APU, vilket inte säger mig så mycket.

Men, för att återgå till frågan om divergerande maskinvaror, om programmet skulle lira dåligt med just 64-bitars och Win 8.1, kan man då inte göra en så kallad emulation (heter det, väl?) där man installerar exempelvis Win 7 och kör programmet i 32-bitars miljö?
Har jobbat med en Mac tidigare som hade en liknande konfiguration.
Absolut kan du göra det med exempelvis Virtualbox, en gratisprogramvara för virtualisering. Ursprungligen från Sun men numera ägt av Oracle. Idag fungerar virtualisering faktiskt riktigt bra, även för enklare 2D/3D-accelerering.
 

Kijana

Aktiv medlem
Absolut kan du göra det med exempelvis Virtualbox, en gratisprogramvara för virtualisering.
Nu brukar det ju heta att man inte kan ha sönder något i datorn, men man kan absolut krångla till det om man inte vet vad man gör. Är en sådan operation något att ge sig på utan någon tidigare erfarenhet och kunskap i ämnet?
 

fog

Aktiv medlem
Nu brukar det ju heta att man inte kan ha sönder något i datorn, men man kan absolut krångla till det om man inte vet vad man gör. Är en sådan operation något att ge sig på utan någon tidigare erfarenhet och kunskap i ämnet?
Ptja, kunskap om ämnet är ju alltid att rekommendera men det är ingen raketforskning :) Poängen med en virtuell maskin är att det är just en virtuell maskin. Allt du gör i den görs i den virtuella maskinen och sabbar ingenting i din "riktiga" installation.

Det är snarare enklare att installera en virtuell maskin än en riktig, mestadels för att drivrutiner tillhandahålls av Virtualbox. När man startar en virtuell maskin i Virtualbox första gången ombeds man välja startskiva/ISO för installation av OS. Sen är det bara tuta och köra.

Det finns ett otaligt antal guider på internet, dessutom så har du ju tillgång till webbläsare under tiden på din "riktiga" maskin.
 

T.Risberg

Aktiv medlem
Minneslucka

Hej

Kollade upp vad som strulade med IBM'en. De var en liknande processor som din, 2 kärnig Pentium.
Den klarade 64b kommandon men de var MB chipset som inte var kompatibelt, en del användare fick det att fungera å andra inte. Uppgraderade man CPU'n skulle de enligt vissa forum fungera ?!
Har stött på att tillverkarens specar inte överensstämt med vad t ex Speccy visat å för det mesta då de gäller bärbara så är man utlämnad till tillverkarens "special" drivrutiner mm.
IBM har tom egna lösningar på Microsofts uppdateringar ibland !

ThomasR
 
ANNONS