Annons

Exponeringstid utan klocka?

Produkter
(logga in för att koppla)

klin88

Ny medlem
Hej,
Jag är ny här på sidan. Men nu är det så att jag har ett gammalt intresse för att framkalla/förstora bilder och har inhandlat en förstoringsapparat. Men till saken hör att det inte ingick själva "exponeringsklockan" (vet inte vad denna del heter) och elkontakten har bara ett vägguttag. Har tänkt koppla en strömbrytare på sladden så att man själv kan sätta på och av den. Men har ni några förslag på andra sätt man kan göra?

H/Caroline
 

bildsten

Aktiv medlem
Det går utmärkt att "vara klocka "själv, så gjorde jag när jag började på 60-talet. Det som behövs är en strömbrytare av något slag och en vanlig klocka med sekundvisare att titta på såvida du inte är ovanligt säker på att räkna sekunder i huvudet.

Jag refererar till Clas Ohlsson eftersom de finns i Vaasa. Jag skulle tro att sortimentet är ganska likt det i Sverige.

Om apparaten är ojordad så ser du i denhär broschyren sidan 24 hur du ska koppla in en sladdströmbrytare.

http://www.elsakerhetsverket.se/globalassets/publikationer/elsakerhetspocket.pdf
och en lämplig sladdströmbrytare:
http://www.clasohlson.com/se/Sladdströmbrytare/32-4934

Om apparaten är jordad så föreslår jag att du skaffar en sådan här:
http://www.clasohlson.com/se/Grenuttag-multi/36-3300
eller en sådan här:
http://www.clasohlson.com/se/Uttag-med-2-polig-strömbrytare/36-2902
eller en sådan:
http://www.clasohlson.com/se/Grenuttag-med-fotströmbrytare/36-4057

Det finns visserligen sladdströmbrytare som är avpassade för jordad sladd:
http://www.clasohlson.com/se/Sladdströmbrytare/36-2351
men är du det minsta osäker bör du i så fall ta hjälp av någon som är kunnig.
 

Vassius

Aktiv medlem
Har tänkt koppla en strömbrytare på sladden så att man själv kan sätta på och av den.
Det funkar, jag gjorde själv så en kort tid innan jag skaffade ett exponeringsur. Jag hade en äggklocka som jag startade samtidigt som jag slog på strömmen. Men det gäller att få upp exponeringstiderna så att +/- 0,5 sekunder reaktionstid inte spelar nån större roll. Långsamt papper och liten bländare, med andra ord.

Annars, spana efter begagnat. Mörkrumsprylar brukar säljas för kaffepengar.
 

markbe

Avslutat medlemskap
Det går naturligtvis att sköta strömbrytningen manuellt om du saknar exponeringsur, även om det inte blir lika exakt. Att räkna i tusental brukar fungera hyfsat för att hålla koll på sekunderna. Räkna alltså "etttusen", "tvåtusen" o.s.v. per sekund (öva mot en klocka för att få in rätt tempo), och som redan sagt; lång exponeringstid så spelar inte exaktheten lika stor roll.
 

klin88

Ny medlem
Angående elsäkerhet så glömde jag skriva att jag kommer själv inte koppla om sladden utan sambon som är elingenjör får göra det. Jag har letat länge på begagnade exponeringsur utan resultat. Och nya ur kostar ju en hel del.

Men du som bodde i Stockholm, är det så att du har många av dessa?
 

Johan_Lindgren

Aktiv medlem
Angående elsäkerhet så glömde jag skriva att jag kommer själv inte koppla om sladden utan sambon som är elingenjör får göra det. Jag har letat länge på begagnade exponeringsur utan resultat. Och nya ur kostar ju en hel del.

Men du som bodde i Stockholm, är det så att du har många av dessa?
Ja vi har nog fler än vi behöver iaf.
 

elgenper

Aktiv medlem
På mörkrumstiden hade, och gjorde mig av med, flera tidur. Den i särklass bästa lösningen för mig (och Ansel Adams...;-) ) var en metronom som tickade sekunder, plus en fotströmbrytare till förstoringsapparaten. Poängen var att man kunde hålla koll på efterbelysningar o pjattningar samtidigt som huvudexponeringen, och provremsor i steg var mycket enkla att göra. Det var när jag började med metronomen som klockorna åkte ut!
 

Johan_Lindgren

Aktiv medlem
På mörkrumstiden hade, och gjorde mig av med, flera tidur. Den i särklass bästa lösningen för mig (och Ansel Adams...;-) ) var en metronom som tickade sekunder, plus en fotströmbrytare till förstoringsapparaten. Poängen var att man kunde hålla koll på efterbelysningar o pjattningar samtidigt som huvudexponeringen, och provremsor i steg var mycket enkla att göra. Det var när jag började med metronomen som klockorna åkte ut!
Inte alls en dum idé! Här är en som har spelat in en mekanisk metronom att lyssna på medans man jobbar i mörkrummet: http://www.thewebdarkroom.com/?p=584
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Om du måste ha ett exponeringsur eller inte beror på vilka belysningstider du ligger på.
Med DURSTarna ligger jag ibland på 2,5 s vid mindre bilder. Men då sitter det lampor på 250W.

Har du tider på 10-15 sekunder ja du föreslår jag också en metronom. De finns att ladda ner till dagens mobiler. Hittar du ingen så hör bara av dig, barna vet var det finns att hämta, de spelar i orkester.

rätta in maskramen, lägg i papper, täck med kartong som är svart på båda sidor, tänd lampan.
Börja räkna när du lyfter kartongen.
Med 2 kartonger och bara händerna kan du efterbelysa efter ditt recept. OCH SKRIV NER RECEPTET. Annars kommer du inte ihåg vad du har gjort med bilden i form av pjattning o efterbelysning.
 

millhouse

Aktiv medlem
Vilken modell på förstorningapparat ?

Hej,
Jag är ny här på sidan. Men nu är det så att jag har ett gammalt intresse för att framkalla/förstora bilder och har inhandlat en förstoringsapparat. Men till saken hör att det inte ingick själva "exponeringsklockan" (vet inte vad denna del heter) och elkontakten har bara ett vägguttag. Har tänkt koppla en strömbrytare på sladden så att man själv kan sätta på och av den. Men har ni några förslag på andra sätt man kan göra?

H/Caroline
Hej Caroline.
Personligen så tycker jag att ett exponeringsur underlättar arbetet.
Så min fråga är vilket fabrikat är det ( även fabrikats modell) du har ?
Det finns möjligheter att gå ut på tex engelska och tyska E-bay och se efter där på ett exponeringsur som passar. Även USA finns det en hel del. Men då blir det tull på det man köper.
Du kan även söka på www.secondhanddarkroom.co.uk/ som har en hel del.
Anslutning av exponeringsur är inget konstigt. Nu vet jag inte om du har en förstoringsapparat med färg huvud eller ej. Men har du så måste det till en transformatorn också.
Ok, visst går det bra även med en "äggklocka", men exakta tiden blir inte det samma som med ett exponeringsur.
Så lite reklam, om det tillåts ,www.photax .se, säljer nya exponeringsur, dock lite dyra kanske.
Lycka till.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Förtydligande!
Nu skall vi inte röra ihop det.
Läser man ditt inlägg Rolf o inte kan ngt i ämnet så kan man tolka det som att man måste ha en transformator ifall man skaffar ett exponeringsur.

O så menar du ju inte.

Exponeringsuret stänger bara av och på strömmen till förstoringsapparaten.

Sen kan apparaten och dess lampa kräva en transformator, men det tillhör mer själva apparatens konstruktion.
 

millhouse

Aktiv medlem
Förtydligande!
Nu skall vi inte röra ihop det.
Läser man ditt inlägg Rolf o inte kan ngt i ämnet så kan man tolka det som att man måste ha en transformator ifall man skaffar ett exponeringsur.
O så menar du ju inte.
Exponeringsuret stänger bara av och på strömmen till förstoringsapparaten.
Sen kan apparaten och dess lampa kräva en transformator, men det tillhör mer själva apparatens konstruktion.
Hej Erik!
Så här skrev jag:" Nu vet jag inte om du har en förstoringsapparat med färg huvud eller ej. Men har du så måste det till en transformatorn också." Och självklart syftar jag på färgförstoningsapparat.
För den som är intresserad så skriver Photax så här på sin hemsida:
"För att smidigt kunna justera exponeringstiderna och få precision vid exponeringen måste ett elektroniskt exponeringsur användas. Förstoringsapparaten ansluts till exponeringsuret, som sedan ansluts till vägguttaget. (Om du har en färgapparat, så ska transformatorn anslutas till exponeringsuret)".
Jag skrev detta för jag vet ju inte vilken typ hon har , s/v eller färg förstoningsapparat.
Röra ihop, jag vet inte det. Eftersom jag har två "färg" så vet jag hur det fungerar.
 

klin88

Ny medlem
Problemet är nu löst.

Hej,
tusen tack för alla förslag ni har kommit med. Jag har just varit och hämtat en låda med mörkrumsgrejer (nu har jag dock dubbel uppsättning..) Så nu har jag ett exponeringsur.

Tack
Caroline.
 
ANNONS