Annons

Ny sensor 5D mark II pris?

Produkter
(logga in för att koppla)

TheQuo

Aktiv medlem
Jag tror att sensorn i min 5D börjar ge upp. Grejen är den att bilden från kameran har blivit så mörk. Jag har testat flera objektiv och det är samma fel. Jämförde mitt Samyang 85mm 1.4 på en 7D ikväll och den fick vara på iso 100 för att inte bli helt överexponerad medans min 5D fortfarande var för mörk på iso 3200. Så jag tror det är sensorn som behöver bytas, någon som vet vad det kostar att lämna in och om det är värt på en så "gammal" kamera?
 

bildterapeuten

Avslutat medlemskap
När 5Dmk2 kom så var priset att byta ut en skadad sensor till en ny sensor 8000SEK + moms så det verkar som priset nästan har halverats, prisinfo är min egen efter att ha varit hos Intervision i Malmö när 5dmk2 kom för att ställa/kalibrera mina kameror och objektiv och talat med Christer som var Canons SLR pro reparatör här i Skåne
 

nivas

Aktiv medlem
Är det verkligen så att det är sensorn som är problemet? Min spontana känsla är att en sensor inte förbrukas eller går sönder ett sådant sätt att den ger mörka bilder. Möjligtvis skulle det kunna vara en hinna av smuts på hela sensorn.
Mer troligt är att det skulle kunna vara något fel på exponeringsmätaren. Har du provat att fota i M-läge? Hur ser bilden ut i LiveView?

Jag tror inte att det är ekonomiskt lönsamt med ett sensorbyte, du får en bättre begagnad 5DmkII för några extra tusenlappar.
 

TheQuo

Aktiv medlem
Är det verkligen så att det är sensorn som är problemet? Min spontana känsla är att en sensor inte förbrukas eller går sönder ett sådant sätt att den ger mörka bilder. Möjligtvis skulle det kunna vara en hinna av smuts på hela sensorn.
Mer troligt är att det skulle kunna vara något fel på exponeringsmätaren. Har du provat att fota i M-läge? Hur ser bilden ut i LiveView?

Jag tror inte att det är ekonomiskt lönsamt med ett sensorbyte, du får en bättre begagnad 5DmkII för några extra tusenlappar.
Nä men det kanske är slutaren som måste bytas, tänkte inte på det. Jag har använder bara M läget och främst nuförtiden till att filma och som sagt och bilden blir riktigt mörk i LiveView.

Om det är slutaren vad kostar det att byta?
 

ErlandH

Aktiv medlem
Antalet exponeringar är väl ointressant? Antingen funkar slutaren som den ska, eller inte. Det är lätt att kolla.
 

claeshugo

Aktiv medlem
Nä men det kanske är slutaren som måste bytas, tänkte inte på det. Jag har använder bara M läget och främst nuförtiden till att filma och som sagt och bilden blir riktigt mörk i LiveView.

Om det är slutaren vad kostar det att byta?
Jag bytte slutare i min 5DMKII hos Intervision 2012 till en kostnad av 5645,00:-
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Är hela bilden mörk och det berodde på slutaren skulle den antingen öppna sent eller stänga för snabbt och göra en helt jämn underexponering - låter konstigt. Låter mer sannolikt att det är exp mätaren. Som någon sa, mät med annan kamera och ställ exp manuellt. Är det exp mätaren blir bilden då rätt exp.
 

glemmy

Aktiv medlem
Som på en bil alltså? Antalet mil är ointressant, antingen går motorn som den ska eller inte?
Precis som på en bil (där riskerna för fel ökar med miltalet) så ökar risken att slutaren "slutar" fungera med antalet exponeringar. Men gränsen mellan >>fungerar perfekt<< och >>fungerar inte alls<< är väl hårfin hos en kamera.
http://www.olegkikin.com/shutterlife/img/canon_eos5dmkii_shutter_life.png

edit: Så jag håller med, mest troligt ointressant information :)
 

TheQuo

Aktiv medlem
Är hela bilden mörk och det berodde på slutaren skulle den antingen öppna sent eller stänga för snabbt och göra en helt jämn underexponering - låter konstigt. Låter mer sannolikt att det är exp mätaren. Som någon sa, mät med annan kamera och ställ exp manuellt. Är det exp mätaren blir bilden då rätt exp.
Jag gjort en fabriksinställning och det är samma fel. Som sagt så är det samma fel både när jag fotar och filmar. Påverkar slutaren nåt när man filmar?
 
ANNONS