Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Utrustning till bröllop

Produkter
(logga in för att koppla)

-nadine-

Medlem
Hej!

Jag ska fotografera mitt första bröllop i vår och undrar över vad för typ av utrustning som man kan tänkas behöva för att få bästa möjliga resultat. Fotograferingen kommer ske både under vigseln i kyrka samt efter vigseln - innan festen vid en hamn vid River Café i Göteborg. Så det kommer vara mycket vatten och kalla toner med i bild.
Utrustningen jag redan har är:
Canon EOS 5D mark III
Tamron 24-70 f/2,8 Di VC USD
Canon 50mm f/1,8
Canon Speedlite 430EX II
Liten Reflexskärm

Paret har skickat lite inspirationsbilder som jag har bifogat.
Rent tekniskt så är jag själv inspirerad av Haslien fotografene:
http://www.bryllupsfotograf-marion.no/#/bryllupsfoto/

Jag är otroligt tacksam för alla råd och tips jag kan få!
 

Bilagor

MrGoose

Aktiv medlem
Hej, jag har fotat ett par bröllop, och använder då till 80% mitt Canon 70-200 f2.8L IS II på en 5D Mark III, det du har kommer funka bra, men jag gillar att trycka ihop bakgrunden med tele för att minimera störningar...! :)
Enda gången jag använder blixt är vid parets ingång i kyrkan, och sen på festen om man är med så länge...
 

Kiboko

Aktiv medlem
1. Du bryter troligen mot upphovsrätten genom att lägga upp andra fotografers bilder i din fråga. Eller snarare om du inte har deras tillstånd är det ett brott mot upphovsrätten.

2. I kyrkan hinner du inte byta objektiv. så har du inte ett 70-200, så skulle jag använt 24-70.
Har du möjlighet att ha två kameror så skulle jag på den ena använt 24-70 och den andra 70-200 ...
Men med det du har, 24-70 i kyrkan. Och som sagts tidigare. Blixt bara när de går in. Och eventuellt ute som upplättning. Inte under hela ceremonin.
50 mm kan kanske ge lite mer oskarp avgrund, men det ger inte samma kompression som 70mm ... så även för porträtt skulle jag använt 24-70.

/Jonas
 

-nadine-

Medlem
Tack så mycket för era svar!

När ni använder blixt när brudparet går in i kyrkan, vad använder ni då?
Har ni blixten på kameran eller vid sidan av, vilken typ av blixt och använder ni något som ljuset går igenom?
Undrar detsamma kring fotograferingen utomhus efter vigseln.
Jag är helt nybörjare när det gäller blixtanvändning så jag har inte så mycket koll,
men är intresserad av att börja använda mig av det mer.

.. Vet inte hur jag tänkte när jag la upp deras inspirationsbilder.
En jättemiss från min sida.
Det gick inte att redigera inlägget, så jag tar bort det imorgon.
 

Digitalbrus

Aktiv medlem
Jag använder i princip ALDRIG blixt (förutom i studio).

Det finns många som gör det men för mig är det ajabaja ;-)

Körde stora tunga Canon förr med feta gluggar som vägde multum
men gick över till Fujifilm förra året och det fungerar alldeles utmärkt
så utrustningen ska du inte oroa dig över, den fungerar bra ;-)

Men som sagt, mitt råd blir att använda blixt så lite som möjligt för att
få fram stämningen i dina bilder.

MVH Julle - http://www.brudparsbilder.se http://www.bildeffekt.se
 

MrGoose

Aktiv medlem
Tack så mycket för era svar!

När ni använder blixt när brudparet går in i kyrkan, vad använder ni då?
Har ni blixten på kameran eller vid sidan av, vilken typ av blixt och använder ni något som ljuset går igenom?
Undrar detsamma kring fotograferingen utomhus efter vigseln.
Jag är helt nybörjare när det gäller blixtanvändning så jag har inte så mycket koll,
men är intresserad av att börja använda mig av det mer.

.. Vet inte hur jag tänkte när jag la upp deras inspirationsbilder.
En jättemiss från min sida.
Det gick inte att redigera inlägget, så jag tar bort det imorgon.
Jag brukar ha blixten på kameran, ställa den i ttl och -1 på blixtexponeringen. Rikta blixten ca 45grader upp och använda mig av reflektorpappersbiten på blixten, bara för att få en liten upplättning som får brudparet att stå ut lite från gästerna.. (Alltså sätt din exponering i kyrkan korrekt utan blixt, kör sedan igång blixten och efter brudparets entrè så är det bara att slå av den igen..)
Om jag använder blixt utomhus tll porträtt så sätter jag den i manuell, ställer den på sidan om på stativ och tar ett par provexponeringar för att justera in den..
Under kvällen inomhus med dåligt ljus så kör jag blixten på kameran och studsar ljuset i väggar, tak, det som funkar för stunden...
Men jag fotar HELST utan blixt, är inte ljuset för dåligt så tycker jag alltid att bilderna blir finare med naturligt ljus..

Mvh. Henke
 

Drogen

Aktiv medlem
Att kunna fånga situationer som händer lite spontant bland gäster och brudpar brukar vara uppskattat. Ofta är det några bord bort eller några rader ner. För min del används 70-200 2,8 väldigt mycket på bröllop.
 

dajli

Aktiv medlem
Mitt tips är att inte använda blixt alls. Det stör för mycket och tar för mycket fokus under vigseln. Med 5DMIII så ska du klara dig bra med ditt 50/1,8 eller 24-70. Jag har aldrig använt blixt under en bröllopsfotografering. Först och främst är vigseln en fin stund som inte ska störas, inte en modefotografering. ;)
 

Malmöpågen

Aktiv medlem
Mitt tips är att inte använda blixt alls. Det stör för mycket och tar för mycket fokus under vigseln. Med 5DMIII så ska du klara dig bra med ditt 50/1,8 eller 24-70. Jag har aldrig använt blixt under en bröllopsfotografering. Först och främst är vigseln en fin stund som inte ska störas, inte en modefotografering. ;)
Om du inte använder blixt i kyrkan, hur klarar du då av att få en bra exponering med säg vidvinkel och långt skärpedjup? Det går inte om man inte pumpar ISO:n och det är inte speciellt kul, fram för allt bröllopsfoton.

Vad man själv har för åsikter kring blixt under vigsel är väl hyfsat sekundära. Jag anser att brudparet får bestämma och att man har gjort klart detta tidigare. De är kunden och det är deras stund som ska förevigas.
 

hbengtsson

Aktiv medlem
Om du inte använder blixt i kyrkan, hur klarar du då av att få en bra exponering med säg vidvinkel och långt skärpedjup? Det går inte om man inte pumpar ISO:n och det är inte speciellt kul, fram för allt bröllopsfoton.

Vad man själv har för åsikter kring blixt under vigsel är väl hyfsat sekundära. Jag anser att brudparet får bestämma och att man har gjort klart detta tidigare. De är kunden och det är deras stund som ska förevigas.
Det får vara en bra mörk kyrka om man inte klarar sig med 5d3:ans ISO prestanda.

Och det är varken brudparet eller fotografen som tillåter blixt, det gör prästen. I undantagsfall har jag behövt blixt under vigseln men det är extremt ovanligt. Dagens kameror är helt enkelt så sjukt bra för dessa ändamål.
 

Malmöpågen

Aktiv medlem
Det får vara en bra mörk kyrka om man inte klarar sig med 5d3:ans ISO prestanda.

Och det är varken brudparet eller fotografen som tillåter blixt, det gör prästen. I undantagsfall har jag behövt blixt under vigseln men det är extremt ovanligt. Dagens kameror är helt enkelt så sjukt bra för dessa ändamål.
Jag syftade rent generellt, ingen garant för att man har en 5D3. Hur som, man begränsar bildens användningsområde för kunden en del om man måste pumpa ISO:n så pass oavsett kamera.

Vad gäller vem som bestämmer om blixt är tillåten så har du rätt, det är prästen. Dock är brudparet kunder till prästen och om han inte tillåter blixt, om sådan önskas användas, så kan han förlora sin kund då de kan byta präst eller också kyrka. Han bör ju vara lyhörd för kundens önskemål.
 

DavidBerg

Aktiv medlem
Du tar redan bra bilder så jag tror inte du behöver så många tips men här kommer några ändå. Jag har aldrig använt blixt i kyrkan, behövs inte. Håll allting enkelt om det är första bröllopet. Fota på det sättet/med den teknik du brukar. Då känner du dig trygg och bilderna kommer bli bättre. Försök att låna en extra canonkamera. Så att du har en backup.
 

dajli

Aktiv medlem
Försök att låna en extra canonkamera. Så att du har en backup.
Detta är viktigt. En total mardröm om kameran börjar krångla. I början innan jag hade 2 egna kameror så köpte jag faktiskt en enklare Canon-kamera på öppet köp som låg oöppnad i kartongen under fotograferingen, som jag sedan lämnade tillbaka. ;)

(Gäller ju att man har laddade batterier som fungerar i den kameran också då...)
 
Om du inte använder blixt i kyrkan, hur klarar du då av att få en bra exponering med säg vidvinkel och långt skärpedjup? Det går inte om man inte pumpar ISO:n och det är inte speciellt kul, fram för allt bröllopsfoton.

Vad man själv har för åsikter kring blixt under vigsel är väl hyfsat sekundära. Jag anser att brudparet får bestämma och att man har gjort klart detta tidigare. De är kunden och det är deras stund som ska förevigas.
Jag använder aldrig blixt i kyrkan. Inte ett enda brudpar har haft synpunkter på det. De är fullt medvetna om att man inte alltid får studiokvalitet på bilder tagna under ett bröllop.

Jag är också väldigt tydligt med att jag inte blixtrar sönder bröllop eller dop. För mig är det helt enkelt av respekt för alla närvarande, och för ceremonin. Som fotograf är jag där för att dokumentera - inte för att bidra till ceremonin med ljuseffekter. Det är mitt arbetssätt.


www.bilderavmig.se
 

Malmöpågen

Aktiv medlem
Jag använder aldrig blixt i kyrkan. Inte ett enda brudpar har haft synpunkter på det. De är fullt medvetna om att man inte alltid får studiokvalitet på bilder tagna under ett bröllop.

Jag är också väldigt tydligt med att jag inte blixtrar sönder bröllop eller dop. För mig är det helt enkelt av respekt för alla närvarande, och för ceremonin. Som fotograf är jag där för att dokumentera - inte för att bidra till ceremonin med ljuseffekter. Det är mitt arbetssätt.


www.bilderavmig.se
Ja, alla väljer ju själv hur de ska dokumentera bröllopet. Jag har heller inte sagt att brudparet nödvändigtvis skulle ha synpunkter på bilder med eller utan blixt. Det enda jag säger är att det är brudparets krav som sätter ribban, vilka bilder som ska ha möjlighet att tas och som då inkluderar eventuell möjlighet att använda blixt. Skulle inte präst godkänna det så kan prästen ha förlorat sin kund.
 
Ja, alla väljer ju själv hur de ska dokumentera bröllopet. Jag har heller inte sagt att brudparet nödvändigtvis skulle ha synpunkter på bilder med eller utan blixt. Det enda jag säger är att det är brudparets krav som sätter ribban, vilka bilder som ska ha möjlighet att tas och som då inkluderar eventuell möjlighet att använda blixt. Skulle inte präst godkänna det så kan prästen ha förlorat sin kund.
Jag har inte stött på ett enda brudpar som haft blixtfotografering som krav dock, så för min del känns det hypotetiskt.

Min erfarenhet av präster är att de är mycket generösa med fotograferingsmöjligheter och de uppskattar att man som fotograf pratar med dem innan. De har sett en del avarter när det kommer till bröllopsfotografer. :)


www.bilderavmig.se
 

Malmöpågen

Aktiv medlem
Jag har inte stött på ett enda brudpar som haft blixtfotografering som krav dock, så för min del känns det hypotetiskt.

Min erfarenhet av präster är att de är mycket generösa med fotograferingsmöjligheter och de uppskattar att man som fotograf pratar med dem innan. De har sett en del avarter när det kommer till bröllopsfotografer. :)


www.bilderavmig.se
Det är inte en frågeställning om brudparet har detta som speciellt önskemål utan det var sprunget ur frågeställningen om blixt var lämpligt/bra/dåligt.

Vad det gäller prästernas inställning så håller jag absolut med dig, det brukar inte vara några problem :)
 
ANNONS