Annons

Ta betalt för att fota studenten.

Produkter
(logga in för att koppla)

jsson80

Medlem
Jag fick här om dagen en förfrågan om att fotografera en kollegas barns student. Absolut svarade jag. Men så kom nästa fråga. Vad ska du ha i betalt? För det ska du ha. Säger hon.
Nu är det som så att jag har aldrig fått några fotojobb så jag känner mig lite lost när det kommer till den här biten.
Vad tycker ni är rimligt?
 

HYB

Aktiv medlem
Hej

Jag har fotat grannar och kollegors barn till julfoto, student och bilder till en fotobok som minne till lärarna till de som slutade "dagis". Jag brukar inte ta betalt, har dock fått en flaska whiskey, 500 kr en gång. För mig är inte betalningen det viktiga utan chansen till att få fota på "riktigt", dvs att jag "måste" prestera. Tycker att dessa tillfällen är så lärorika att jag värderar lärandet mer än en ev. betalning. Vissa vill ändå betala och är det då en trevlig kollega som vill betala (det känns säkert bättre att fråga då) så ta 300-500 kr (givet att resekostnaderna inte är skyhöga) och lämna sen med några A4 när han/hon får bilderna. Det brukar uppskattas.

/HYB
 

Ola Dyrhill

Aktiv medlem
kul grattis någon tycker att du tar tillräckligt bra bilder för att vilja betala för det!

Ställer ju också krav på att du levererar (!) ;-)


Ett enkelt sätt är ju att återkoppla till "kunden" och säga som det är att du har aldrig gjort jobb mot betalning tidigare och att du faktiskt inte har en aning om vad du skall ta betalt men ställ då motfrågan vad hon tycker det skulle vara värt att betala dej?

(i min fantasi handlar det om 500-1.000 kr)

kunden har ju som regel ingen aning om hur lång tid som du lägger ned framför datorn med redigering utan de ser ju bara den tid det tar att knäppa bilderna

och sen är det ju bra att klara ut exakt vad det är som du ger dem, är det högupplösta bilder som de får göra vad de vill med, som om det var deras egna bilder eller vad är dealen?

och hur lång tid tar uppdraget är det mer eller mindre en dokumentation av hela dan eller är det bara några bilder typ porträtt innan studenten skall iväg?

Lycka till och återkoppla gärna, det är alltid bra att ha lite saker att jämföra med om/när man själv får frågan.

jag har nyligen fått frågan om jag vill fota ett bröllop men det var i september 2015 och jag kan inte låsa mig så långt fram och sen vet jag inte med just bröllop om jag skulle våga ta ett sånt uppdrag mot betalning, förväntningarna är ju så himla stora och allt måste blir rätt osv.
 

hbengtsson

Aktiv medlem
"Vad kostar det att laga en bil?" ;-)

Skämt å sido. Som Ola här ovan redan varit inne på. Det beror ju HELT på hur uppdraget ser ut. Är det dokumentation i samband med utspringet, är det inklusive en porträttsession? Är det mottagning, mingel, middag inkluderat? Hur många bilder förväntar sig din kollega och skall det ske någon form av efterarbete?

Innan ni kommer överens om priset så bör detta vara klart och tydligt så det inte uppstår missförstånd i efterhand.

Grattis till uppdraget och lycka till!
 

Ludvig_svensk

Aktiv medlem
Jag är nybörjare inom fotografering. Jag har däremot jobbat som musiker tidigare i livet. En jul så bestämde jag och fem kollegor oss för att spela julmusik på plattan (Stockholm). Detta blev mycket uppskattat och folk kom fram till oss och frågade vad det skulle kosta att köpa hem oss till dom för att spela på fester etc. Jag svarade då att det skulle kosta 5000 kr, varvid de flesta satte i halsen och gick därifrån.
Man kan då börja fundera: är 5000 kr så mycket pengar för att få hem sex musiker på en privatshow? Vem tror kunden har betalat våra instrument? Vem ska plocka fram den musik som ska spelas på festen? Ska vi öva på musiken? Hur ska vi ta oss dit?

Med tanke på att jag betalat 40 000kr ur egen ficka för mitt instrument, lagt 10 timmar på att välja musik, 40h på att arrangera musik och 20h på att öva musiken med kollegorna så tyckte jag att 5000kr / 6 pers var ett minst sagt rimligt pris.

Vad vill jag då ha sagt med detta? Jo, kvalitet kostar, även om det egentligen kostar alldeles för lite! Våga ta betalt!
 

Ola Dyrhill

Aktiv medlem
Vad man kan ta betalt handlar ju mycket om vilket VÄRDE kunden sätter på vad de får.
Det har inte alltid att göra med vad den faktiska kostnaden är.

En del saker är vi beredda att betala mycket, mycket mer än vad de egentligen kostar som exv en kaffe latte för 40 spänn på Espresso House eller läsk ur en läskautomat såna som är vanliga på restauranger.

I andra fall är vi knapp benägna att betala vad det kostar som att gå till frisören, det är ju en enormt hård prispress på frisörer, I Göteborg kan man klippa sig för 100-150 spänn för det finns kunder som inte tycker det är värt mer än så för att bli klippt.

Så ett sätt att komma fram till något är ju att fråga kunden vad är du beredd att betala för att jag tar de här bilderna på studenten/dop/bröllop osv Sen får man själv ta ställning till om man tycker att det är rimligt.

Sen är det ju så att vi som är glada amatörer blir ju smickrade bara av att någon frågar om vi vill hjälpa dem med bilder och om de sen dessutom är beredda att betala för det så tycker man det är svinkul! De pengarna blir ju bara guldkant på tillvaron, inget man behöver betala hyran med, jmf med de som lever på att fotografera.
 
ANNONS