Annons

Var hittar man superkvalité på canvasprintar?

Produkter
(logga in för att koppla)

RogerS

Medlem
Hade ett ärende hos en optiker i stan (Specsavers) och blev rejält imponerad av kvalitén på de reklam-canvastavlor som satt på väggarna. Har aldrig trott att det är möjligt att få till den gradering och framförallt den färgmättnad som var i dessa.

Frågade vilket företag som gör dem, men det visste de så klart inte. Bilderna går (troligen) ut till alla butiker, och kanske också printas utomlands.

Är det nån som vet?

Eller vet någon hur man ställer bilden för ett så imponerande resultat.

Beror det på bläck, skrivare och/eller canvastyp?

Jag har kalibrerade skärmar och ett stort antal canvasprintar gjorda av Proformat och andra, men ingen kommer en i närheten.
 

Henrik L Jonsson

Aktiv medlem
Från Specasvers hemsida:

"Marita Bertilson är Sverigechef och marknadschef för Specsavers.

För kontakt med Marita Bertilson, vänligen kontakta Claudia Nilsson, PR-chef, på 070 787 68 00 eller claudia.nilsson@specsavers.com"

Någon av de två borde veta vem som printat canvasarna. Om inte annat blir de säkert glada om någon hör av och berättar att den gillar vad de gjort. Annars tror jag att de flesta vettiga företag som printar canvas gör det bra. För att sedan få en wow-effekt gäller det att bilden är vald och anpassad för utskrift på canvas. Själv printar jag hos Crimson och de gånger det inte blivit riktigt bra är det nog mitt fel är jag rädd.
 

RogerS

Medlem
Tack för svaret.

Klippsk idé. Det ska jag kolla.

Men skillnaden mellan Crimson, Proformat och andras canvasprintar jämfört med dessa är så stor att man börjar undra om det inte går att pressa ur betydligt mer ur det materialet på trycksidan.

Även om man gör ett provtryck med deras skrivarporfil på skärmen, så är alltid den verkliga utskriften, när man får den, betydligt mindre färgrik och med mindre detaljer i skuggorna.

Så nåt är det.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Traditionellt så brukar murriga bilder med dova färger passa på canvas. Och grunden till det är ju att själva canvasmaterialet är lite grovt i ytans struktur. Små fina detaljer försvinner emellan dukens trådar helt enkelt.
Jag har aldrig sett bilder på canvas som bygger på klara färger och tydliga kontraster som jag tycker om.
Landskapet håller kanske på att ritas om med nya material?
 

RogerS

Medlem
Sådan har min uppfattning varit tills jag såg dessa på Specsavers. Klara, nästan lysande färger, rejäla kontraster och fina hudtoner.

Därav min inledande fråga ovan.

Man vill gärna veta hur den nya ser kartan ut för att nå det målet själv, med eget material.

Vore kul att höra någon annans intryck. Har ni vägarna förbi en butik, kanske ni kan bilda er en egen uppfattning.

(Hoppas inte det här ses som reklam - för det gör det inte - det gäller bara bildkvalitén ... )
 

Excessus

Aktiv medlem
Äsch, skit i utrustningen. Får man veta vem som säljer printarna så köper man från dom. Får man veta utrusning etc så är det inte säkert man kan reproducera resultatet. Hantverket Ligger i företaget.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Ja men är du verkligen säker på att det är printar då och inte silkscreentryck? Det är därför jag frågar om utrustning.

Screentryck använder man ju ibland för att det lägger på tjockare med färg än exv. offset i sånt som ska utsättas för solljus exv. reklamtavlor utomhus.

Screentryck är oerhört varierat när det gäller användningen och kan tryckas på snart sagt allting. Allting från finaste tryck på papper till tryck på långtradarpresenningar eller tapeter. Det mest udda jag hört är inte intrikata kretskort utan för att breda massor av smörgåsar med smör.

Jag jobbade med att bygga silkscreentryckpressar på 70-talet då det svenska företaget Svecia Silkscreen var världsledande på den marknaden men det har försvunnit sedan länge i den allmänna avindustrialiseringen i landet. Jag tryckte själv en del för eget bruk då jag byggde ett handtrycksbord när jag jobbade där som tog max 50 x 70 cm.
 

RogerS

Medlem
Nej, det är inte screentryck.

Det är helt vanliga canvastavlor monterade på träram i storlekar på 50x50 till 70x100 skulle jag gissa.

Specsavers finns runt hela planeten och med tanke på antalet reklamtavlor, så går nog screentrycktekniken bort. De kan mycket väl framställas i Kina.

Författaren frågade fotografen: "Vad har du för kamera? Du tar så fina bilder"
Fotografen svarade: "Du skriver så bra. Vad har du för skrivmaskin?"

Så vilket yrkeskunnande parat med god utrustning ger detta imponerande resultat?
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Kan mycket väl göras i Kina? Javisst, det är ju därifrån tekniken ursprungligen kommer även om den nu industrialiserats sedan lång tid tillbaka..


Har du sett hur en högpresterande screen tryckline kan se ut?

Du ska inte underskatta screen när det gäller massupplagor. Det finns cylinderpressar som de vi tillverkade på Svecia som var mycket snabba och de var kopplade till både automatiska iläggare, långa torktunnlar och automatiska avläggare som staplade trycken och det gick att köra tusentals tryck på relativt kort tid genom ett sådant system.

Vi talar inte om konstnärers micklande med små serier. Det här är ren masstillverkning.

Det jag talar om fanns redan på 70-talet så det borde finnas ännu bättre grejor nu än då.
 

Lennie

Aktiv medlem
Hej Roger.
Lyfter denna gamla tråd för att försöka svara på din fråga om vad det är som är skillnad.
Det låter som att du söker en canvas som är lite blankare. Då får man mer klös i färgerna än på den matta canvasen som normalt körs. Jag skickar dig ett mail med lite info så kan du få prova en sådan canvas och se vad du tycker.

Tack för svaret.

Klippsk idé. Det ska jag kolla.

Men skillnaden mellan Crimson, Proformat och andras canvasprintar jämfört med dessa är så stor att man börjar undra om det inte går att pressa ur betydligt mer ur det materialet på trycksidan.

Även om man gör ett provtryck med deras skrivarporfil på skärmen, så är alltid den verkliga utskriften, när man får den, betydligt mindre färgrik och med mindre detaljer i skuggorna.

Så nåt är det.
 
Senast redigerad av en moderator:

snap01

Aktiv medlem
Finns mängder med olika canvas dukar en del är av sämre kvalitet så du typ kan se igenom den om du kollar från baksidan. Sedan har du olika glansheter en del kan vara högblanka som en plastduk oftast enligt mig ser det gräsligt ut.

Printer rätt mycket canvas själv på Epson 7900 håller mig till kvalité canvas köpte en gång en blank canvas den ligger o samlar damm kan säkert komma ett motiv den kan passa på.
Tror,dom flesta företag kör med Epson skrivare när dom printar canvas det enklaste är att först försöka få reda på vilket canvas material dom här använt annars tar du med dig en bild o begär en testremsa från något fotolabb.
Sedan är det som med allt bilden måste vara bra gjord för att det ska bli crisp dels så behöver canvas oftast skärpas mer pga struktur men det finns även olika struktur typer på canvas precis som med blank,Matta ytor osv. Stefan Olsson på profiler kan allt om detta men som sagt var det finns mängder med olika canvas så det är oxå en smaksak vad som är snyggt.
 

Henrik L Jonsson

Aktiv medlem
Även om tråden är gammal och TS inte längre läser i den, kan jag kommentera en sak nu när den åter väckts till liv.

När ämnet fortfarande var aktuellt i mitt huvud i våras, var jag inne i en butik och tittade lite närmare på de canvas som omnämns. För att vara säker på att det var de som avsågs dubbelkollade jag med butikschefen. Jo, det var de som alla butiker hade fått från huvudkontoret. Om jag hade fått tillbaka en canvas från ett labb som såg ut som de gjorde hade jag tveklöst skickat tillbaka den. Blaskiga, urvattnade helt utan liv, lyster eller stuns. Så om TS råkar läsa här igen och fortfarande undrar var man kan printa med den kvalitén är svaret enkelt - precis var som helst. Mina jag gjort hos Crimson håller en helt annan nivå.
 

stefohl

Aktiv medlem
Även om tråden är gammal och TS inte längre läser i den, kan jag kommentera en sak nu när den åter väckts till liv.

När ämnet fortfarande var aktuellt i mitt huvud i våras, var jag inne i en butik och tittade lite närmare på de canvas som omnämns. För att vara säker på att det var de som avsågs dubbelkollade jag med butikschefen. Jo, det var de som alla butiker hade fått från huvudkontoret. Om jag hade fått tillbaka en canvas från ett labb som såg ut som de gjorde hade jag tveklöst skickat tillbaka den. Blaskiga, urvattnade helt utan liv, lyster eller stuns. Så om TS råkar läsa här igen och fortfarande undrar var man kan printa med den kvalitén är svaret enkelt - precis var som helst. Mina jag gjort hos Crimson håller en helt annan nivå.
Tror att vad TS vände sig mot är det lite grå, urvattnade resultat som man ofta får om printar ut en bild på canvas rakt upp och ner. Framförallt matt canvas tappar ju en hel del i färgmättnad, framförallt i skuggpartierna. Om jag printar ut en fil direkt på en canvas från en fotograf blir resultatet ofta rätt tråkigt. Därför måste jag gå in och justera färgmättnaden selektivt i bilden för att få ett optimalt resultat. Innan bilden sedan printas så får fotografen godkänna en testremsa, eller så finns hen på plats under testerna.

Sedan är det stor skillnad på olika canvasmaterial. Jag ser ju idag priser på färdiga, monterade canvasbilder som ligger under det pris som jag betalar bara för canvasen. Nu har jag inte sett resultatet från dessa leverantörer, men det är omöjligt att köpa högkvalitets-canvas och skriva ut bilder till dessa priser.
 

Henrik L Jonsson

Aktiv medlem
Tror att vad TS vände sig mot är det lite grå, urvattnade resultat som man ofta får om printar ut en bild på canvas rakt upp och ner. Framförallt matt canvas tappar ju en hel del i färgmättnad, framförallt i skuggpartierna. Om jag printar ut en fil direkt på en canvas från en fotograf blir resultatet ofta rätt tråkigt.
Helt enig med att det blir tråkigt om man bara klickar på printikonen, men det var nog precis det som hade gjorts i det här fallet. Det var just det som förvånade mig när jag såg dem.
 

matissen

Aktiv medlem
Håller helt med Stefan. Det är enormt stor skillnad på en bra och dålig canvas. Jag har jobbat med och provat ut flera olika canvastyper genom åren och det är stor skillnad mellan en enklare canvas och en riktigt fin fine-art canvas. En finare canvasduk kan inte bara "ta emot" mer bläck så du kan få mer svärta och "tryck" i bilden, känslan och strukturen i canvasen är mycket trevligare och den spricker inte heller lika lätt när man viker hörnen när man ska montera den.
 
ANNONS