Annons

Att sälja bilderna en gång till

Produkter
(logga in för att koppla)

loa.goransson

Ny medlem
Jag har en befintligt kund där jag har återkommande uppdrag att fotografera och designa deras produktkatalog. Jag har fakturerat per timme. Detta företag är en del av en filial och jag har bara producerat material åt detta kontor, nu har dock ett annat kontor fått nys om våra produktioner och vill vara med på nästa produktkatalog.

Det är min kund som har föreslagit samarbetet och eftersom kontoren inte konkurrerar med varandra kan de ju tjäna både pengar och tid på att samarbeta.

Men då är frågan, jag kommer ju använda befintligt material även om en del nytt givetvis kommer produceras också. Föregående jobb är ju redan gjort och betalt, men det är ju inte rättvist för min nuvarande kund att det nya kontoret inte ska betala för det eftersom det kommer användas även i deras produktion.

Hur ska jag göra och tänka? Jag har kundmötet om två veckor och försöker ha en färdig plan på hur detta ska gå till, men jag hade uppskattat enormt om några kunniga människor kommit med input!

Stort tack på förhand,

Lovisa
 

SportSkjutaren

Aktiv medlem
Det är ju egentligen inte bilderna du säljer.
Utan rättigheten att publicera bilderna.

Tycker att det är självklart att du ska sälja rättigheterna en gång till.
 

AFJ

Aktiv medlem
Det är ju egentligen inte bilderna du säljer.
Utan rättigheten att publicera bilderna.

Tycker att det är självklart att du ska sälja rättigheterna en gång till.
Det må vara juridiskt korrekt men om man debiterar per timme uppfattar nog köparen det som det är fotografens nerlagda tid man betalar för. Det är väl inte otänkbart att de skulle tycka att det är lite "fräckt" om man skulle debitera samma tid två gånger - speciellt om den andra kunden är en filial i samma företag.

Nåväl, det viktigast är nog tydlighet och dialog gentemot gammal och ny kund.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Tycker det är självklart att man ska ta betalt, men kanske inte fullt pris andra gången. När det gäller redaktionellt material är normen kring 70 procent, om jag inte missminner mig.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Det är ju egentligen inte bilderna du säljer.
Utan rättigheten att publicera bilderna.

Tycker att det är självklart att du ska sälja rättigheterna en gång till.
Tyckte det först var ett konstigt sätt att se på det.
Men sen funderade jag på hur det hade sett ut om man köpt en tjänst av ett reklamföretag.
De hade givetvis i sin tur fått köpa in bilderna en gg till.

Man kan nog sammanfatta på två sätt.
Dels det gamla talesättet, -det finns många finesser på ett järnspett.
Det finns mer att tänka på än man tror.

Anders påpekande av att dialogen är viktigast är helt sann.
Kan man nå en Win Win situation för alla inblandade så sår man för att skörda år ut o år in.
 

Måns H

Aktiv medlem
Uppdragsbekräftelse

Ett tämligen smidigt sätt att klargöra vad som gäller är att skicka en uppdragsbekräftelse som täcker vad man kommit överens om då man fått uppdraget och en del annat som man inte diskuterat närmare men tycker borde ha varit med. Jag brukar säga att jag mailar över ett förslag till uppdragsbekräftelse för koll och postar en skriftlig om den är OK. Där brukar jag bl a skriva att kunden får använda bilden i sin verksamhet men inte sälja den vidare utan att copyrighten står kvar på mig. Och om betalning mm.

I 95% av fallen funkar det här, kunden är glad att slippa jobba och har inget emot att det finns ett papper ger lite stadga. I 5% har kunden egna formulär som företagsbyråkratin insisterar på och då får man fylla i deras version.

Nu har du väl inte detta gjort, så vid kundmötet är det kanske läge att säga att nu börjar det här bli lite komplicerat så du kommer att sammanfatta vad vi kommer överens om här på mötet i en uppdragsbekräftelse (se ovan).

Vid mötet får du väl framhålla att då du jobbade per timma så var det ju för dom som kund och att du inte tog höjd för att bilderna skulle sälja vidare! Det var ju självklart då att det var för just dom du jobbade, inte för att dom skulle sälja eller ge bort bilderna. Du har ju kostnader för din utrustning (räknar man ihop varenda pinal i arbetsrummet blir det pengar) - och att utvecklingen betr kameror och datorer gör att du måste nyinvestera hela tiden.
 
ANNONS