Annons

Kalibrering för dummies. Nån som kan instruera?

Produkter
(logga in för att koppla)

Graylingman

Aktiv medlem
Idag kom min Dell u2413 och min x-rite Display Pro och nu gäller det alltså att få kalibreringen gjord.

Jag känner mig ganska osäker inför detta. Hur gör man? Jag har ännu inte kopplat in skärmen eller installerat någonting. Tänkte att jag skulle göra lite research först. När jag googlar känns det som om det inte är alldeles enkelt.

Jag vet ju att det finns många här på forumet som har precis den utrustningen, så min fråga är:

Finns det någon som, i punktform helst, kan skriva en liten instruktion? Skriven på ett sånt sätt att min gamla farfar skulle kunna följa den?

Tack på förhand!
 

hne

Aktiv medlem
Använd den fabrikskalibrerad tills du lärt dig hur man gör. En steg för steg-guide blir rätt lång och förmodligen inte bättre än instruktionerna för kalibreringsverktyget.

Skärmkalibrering i korthet:
Val av kalibreringstyp (LUT, matrix)
Val av färgrymd (sRGB, aRGB, DCI P3,...)
Val av färgtemperatur (egentligen vitpunkt, och 6500K är inte samma som D65 osv)
Val av responskurva (sRGB, gamma2.2, 2.4, rec709,...)
Val av beteende mot svartpunkt
Val av ljusstyrka
Justering av vitbalans (gärna på flera intensiteter om skärmen medger detta)
Justering av ljusstyrka
Justering av kontrast
Justering färgmättnad
Mätning av respons för VCGT- eller skärm-LUT
Profilering av systemet efter applicerande av ovanstående
Därefter räknar datorn fram en ICC-profil

Att gå igenom hur man ska tänka vid de olika valen blir långrandigt och olika kalibreringsprogram gör på lite olika sätt och kan till exempel dölja några av stegen för att förenkla.
 
Senast ändrad:

Graylingman

Aktiv medlem
Hur ska jag lära mig hur man gör om jag använder den fabrikskalibrerad?

Jag hittade en "howto" HÄR

Verkar den vara okej? Känns som om den skulle vara möjlig att följa i alla fall.
 

wimi

Aktiv medlem
Vilket sammanträffande. Du sitter i Sunne med en 2413 och jag i Karlstad med en 2713. Båda med Display Pro 1. :) Jag ska kalibrera till helgen. Lycka till!
 

Graylingman

Aktiv medlem
Två problem :(

Följer guiden jag länkade till ovan och det första problemet jag stöter på när jag kör Dell UltraSharp Calibration Solution är att det står DEMO på startskärmen :(

Det andra problemet är att programmet inte hittar min i1DISPLAY PRO. När jag pluggade in den installerades den automatiskt och jag fick meddelande att den var klar att användas. Någon som känner igen problemen?
 

Bilagor

stefohl

Aktiv medlem
Hur ska jag lära mig hur man gör om jag använder den fabrikskalibrerad?

Jag hittade en "howto" HÄR

Verkar den vara okej? Känns som om den skulle vara möjlig att följa i alla fall.
Rätt OK, men jag är alltid misstänksam mot howto's som säger att man ska använda dessa värden, som till exempel 5800K och 120 cd/m2. Det viktiga är ju att man skapar en kalibrering så att man upplever grå färger som grå. Sedan profilerar man skärmen.

Jag har ett par filmer liggande på http://www.profiler.nu/utbildning/kursdokumentation/ som beskriver hur jag hittar fram till rätt värden för min skärm och de förhållanden jag sitter under.
 

Graylingman

Aktiv medlem
Rätt OK, men jag är alltid misstänksam mot howto's som säger att man ska använda dessa värden, som till exempel 5800K och 120 cd/m2. Det viktiga är ju att man skapar en kalibrering så att man upplever grå färger som grå. Sedan profilerar man skärmen.

Jag har ett par filmer liggande på http://www.profiler.nu/utbildning/kursdokumentation/ som beskriver hur jag hittar fram till rätt värden för min skärm och de förhållanden jag sitter under.
Tack, Stefan!

Eftersom jag är sån noobie testar jag först att följa guiden så får vi se vad det blir. När det gäller förhållanden jag sitter under så varierar de en hel del. Alltifrån glödlampsljus på kvällen till dagsljus från fönstret. Förmodligen alltså helt omöjliga förhållanden, egentligen. Eller borde jag kanska göra en dagsljuskalibrering och en glödlampsljuskalibrering? Förresten... kan man inte komma billigare undan än att köpa ett QP-card för 579 spänn?

När det gäller problemet med DEMO-läge och att programmet inte hittar kalibratorn kan jag inte komma till någon annan slutsats än att kalibratorn är defekt. Det spelar ingen roll vilket usb-uttag jag ansluter den till, den hittas inte av programmet. Alla andra prylar jag ansluter till usb-uttagen hittas....
 

Malmöpågen

Aktiv medlem
Tack, Stefan!

Eftersom jag är sån noobie testar jag först att följa guiden så får vi se vad det blir. När det gäller förhållanden jag sitter under så varierar de en hel del. Alltifrån glödlampsljus på kvällen till dagsljus från fönstret. Förmodligen alltså helt omöjliga förhållanden, egentligen. Eller borde jag kanska göra en dagsljuskalibrering och en glödlampsljuskalibrering? Förresten... kan man inte komma billigare undan än att köpa ett QP-card för 579 spänn?

När det gäller problemet med DEMO-läge och att programmet inte hittar kalibratorn kan jag inte komma till någon annan slutsats än att kalibratorn är defekt. Det spelar ingen roll vilket usb-uttag jag ansluter den till, den hittas inte av programmet. Alla andra prylar jag ansluter till usb-uttagen hittas....
Har du gjort något så enkelt som att startat om datorn? Jag upplever x-rites produkter som ganska otillförlitliga i anslutningen mot datorn, ofta att de inte hittas efter installation men när den väl har gjort det så håller den framöver.
 

Graylingman

Aktiv medlem
Jodå, jag har startat om både dator och program flera gånger. Dessutom avinstallerat programmet och installerat på nytt. Utan resultat.

För övrigt köpte jag kalibratorn från Hegethorns och efter att ha mailat dem sent torsdag kväll om problemet, samt påmint dem mitt på dagen på fredagen fick jag ett svar på fredag kväll där jag uppmanades ringa den kille hos dem som var bäst på kalibrering. Han hade naturligtvis slutat för dagen. Inte vad jag kallar perfekt kundhantering.
 

Der Steppenwolf

Aktiv medlem
Idag kom min Dell u2413 och min x-rite Display Pro och nu gäller det alltså att få kalibreringen gjord.

Jag känner mig ganska osäker inför detta. Hur gör man? Jag har ännu inte kopplat in skärmen eller installerat någonting. Tänkte att jag skulle göra lite research först. När jag googlar känns det som om det inte är alldeles enkelt.

Jag vet ju att det finns många här på forumet som har precis den utrustningen, så min fråga är:

Finns det någon som, i punktform helst, kan skriva en liten instruktion? Skriven på ett sånt sätt att min gamla farfar skulle kunna följa den?

Tack på förhand!
Prova den här video how to istället.

https://www.youtube.com/watch?v=IXAySoR_mYo
 

Der Steppenwolf

Aktiv medlem
Nu är ju inte programmet problemet, utan det faktum att oavsett om jag använder Dell UltraSharp Calibration Solution eller X-rites eget program så hittar inte programmet kalibratorn :(
Provat detta ?

http://www.xrite.com/i1display-pro/support/kb5475

Om du kör windows och har Security Essentials prova detta
http://www.xrite.com/i1display-pro/support/kb5571

Antivirus kan också lägga sig i vägen
http://www.xrite.com/i1display-pro/support/kb5530
 

Graylingman

Aktiv medlem
Vart ska jag skicka tårtan? :)

Punkt 5 i den första länken du skickade:

If the device still fails to connect, download and install the most current version of X-Rite Device Services (XRD) in the "Software Downloads" section of the i1Profiler support page at the following link: http://www.xrite.com/product_overview.aspx?Action=support&ID=1397

löste problemet! Stort tack!!!
 

Der Steppenwolf

Aktiv medlem
ANNONS