Annons

Då avtog fotointresset drastikt

Produkter
(logga in för att koppla)

JFfoto

Avslutat medlemskap
Fotat rätt mycket nu, men av 100 bilder kanske jag sparar 5-10 st, resten är oskarpa, men även dom är inte så himla skarpa heller. Så har läst på ordentligt om lika fototekniker med mera och antog först att de var skit bakom spakarna, men nu är det väl tydligen inte så, många bilder hade nog blivit perfekta om jag hade ett väl kalibrerat system.

Testade nyligen med ett simpelt test vart fokusen låg, fokusen ligger ju helt olika beroende på brännvidden, på 18mm med mitt 18-50 sigma objektiv så ligger fokusen helt fel. Lika med mina andra objektiv mer eller mindre.

Skulle köpa ett 70-200L IS objektiv nu snart, men funderar på om man ska ge fan i det, många verkar ha problem med fokus på även L objektiven, och att försöka ställa fokus manuellt med en 600D i sökaren är ju bara att glömma, och att använda live view går inte.

Att lämna in ett gammalt sigma objektiv för kalibrering är ju inte heller ett alternativ då det är rätt gammalt.

Hur är Nikons grejer? för Canon verkar ju inte på topp direkt.
 

excesslight

Aktiv medlem
Jadu, Jag tror alla DSLR lider lika mycket av detta problem. Nikon är inget undantag. Fick precis tillbaka min nikon D800 och 28mm 2.8D, 50 1.8G, 85 1.8G på kalibrering. ALLA blev omkalibrerade. hus och objektiv. Alla låg utanför vad som gick att ställa in i microjusteringen i huset.

Vill du ha kamera som inte har problem med detta, satsa på spegellösa DSLR med en annan sorts autofokusteknik.
 

JFfoto

Avslutat medlemskap
Jadu, Jag tror alla DSLR lider lika mycket av detta problem. Nikon är inget undantag. Fick precis tillbaka min nikon D800 och 28mm 2.8D, 50 1.8G, 85 1.8G på kalibrering. ALLA blev omkalibrerade. hus och objektiv. Alla låg utanför vad som gick att ställa in i microjusteringen i huset.

Vill du ha kamera som inte har problem med detta, satsa på spegellösa DSLR med en annan sorts autofokusteknik.
Ja nästan så man skulle satsa på det istället, så hädanefter är man, om man vill ha bra bilder, nästan tvungen att sätta sig ner direkt efter man hämtat ut sitt nya objektiv, mäta upp hur den fokuserar och eventuellt skicka iväg det igen i någon vecka. Och det står absolut ingenting om detta när man köper ett objektiv.

Tydligen så felar ju majoriteten av alla objektiv. Och många som inte vet om det.

Om man köper ett objektiv, så är det väl bästa att skicka ner sin kamera i förväg och låta dom i butiken ställa in objektivet med kameran och skicka sedan allt tillbaka.
 

anders.bengtsson.509

Aktiv medlem
Samtliga min Canon EF har fokuserat rätt, från bra till perfekt fokus. De enda jag testat som fokuserat fel är två Sigma som lämnades tillbaka.

Och jag har haft ganska många Canon EF-objektiv.
 

Stuffert

Aktiv medlem
Haft fokusproblem med två st Canon 50 F1.8 men inget av de "dyra" objektiven.

Däremot TRODDE jag att mitt Canon 400mm F5.6 var helknasigt när jag köpt det, men det visade sig vara värmeslöjor från huset som lade sig som ett dis på var och varannan bild :)
(Tog bilder inifrån huset vilket visade sig vara väldigt dumt mitt i vintern...) Tur man inte hann att lämna in det ;)

/Staffan
 

perstromgren

Aktiv medlem
Jadu, Jag tror alla DSLR lider lika mycket av detta problem. Nikon är inget undantag. Fick precis tillbaka min nikon D800 och 28mm 2.8D, 50 1.8G, 85 1.8G på kalibrering. ALLA blev omkalibrerade. hus och objektiv. Alla låg utanför vad som gick att ställa in i microjusteringen i huset.

Vill du ha kamera som inte har problem med detta, satsa på spegellösa DSLR med en annan sorts autofokusteknik.
Eller slå på Live View-fokusering.

Per.
 

JFfoto

Avslutat medlemskap
Tack för svaren, kanske jag som överreagerar, sigmat jag har är jag helt övertygad om att det felfokuserar, syns tydligt.

Och de är detta:
http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=13804

Resten är Canon kit objektiv, de tycker jag är bättre, men efter jag läst mycket om detta på forum så verkar det vara många som har problem, och då när jag tycker mina canon objektiv också visar lite fel så misstänker jag att är tvungen att testa alla sina objektiv,.

Och som amatör som jag och aldrig vara riktigt säker på hur man ska göra är riktigt frustrerande., är en riktig djungel verkar det som. Köpa kalibreringsaker/skicka iväg objektivför dyra pengar som man egentligen inte ska behöva eftersom det inte står något om det när man köper ett objektiv.
 

Pocca

Aktiv medlem
Har haft olika Canonkameror och ett tiotal olika Canonobjektiv, ett par Sigma och några Tamron. Ingen har behövt justerat för felfokus. Tror du har haft missflyt. Dock finns det kvalitetsskillnader mellan objektivserier. Canon har sina L som generellt är mer pålitliga, Sigma sina nya ART osv och Tamron verkar ha skärpt upp kvaliten senaste året/åren de med.
 

JFfoto

Avslutat medlemskap
Har haft olika Canonkameror och ett tiotal olika Canonobjektiv, ett par Sigma och några Tamron. Ingen har behövt justerat för felfokus. Tror du har haft missflyt. Dock finns det kvalitetsskillnader mellan objektivserier. Canon har sina L som generellt är mer pålitliga, Sigma sina nya ART osv och Tamron verkar ha skärpt upp kvaliten senaste året/åren de med.
Mja kanske, nu när jag läser recensionerna på länken jag skrev ovan så är det många som har fel på fokusen på detta objektiv..
 

anders.bengtsson.509

Aktiv medlem
Tack för svaren, kanske jag som överreagerar, sigmat jag har är jag helt övertygad om att det felfokuserar, syns tydligt.

Och de är detta:
http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=13804
Jag har precis ett likadant som jag innan använt ganska mycket och fokus är ok, inte absolut perfekt kanske men ganska bra faktiskt. Lite underligt att ditt felfokuserar vid 18mm för då har man så stort skärpedjup att marginalerna är stora.

En sak man får tänka på är att tester i dåligt ljus, särskilt inomhus, kan ge felfokus ibland och även att en del objektiv inte är helt hundra vid närgränsen men det kan man leva med tycker jag.

Sen beror det också på hur man fotar, jag gillar stor bländare (och telen) så jag är ganska kinkig med fokus, andra är betydligt mer toleranta.
 

JFfoto

Avslutat medlemskap
Jag har precis ett likadant som jag innan använt ganska mycket och fokus är ok, inte absolut perfekt kanske men ganska bra faktiskt. Lite underligt att ditt felfokuserar vid 18mm för då har man så stort skärpedjup att marginalerna är stora.

En sak man får tänka på är att tester i dåligt ljus, särskilt inomhus, kan ge felfokus ibland och även att en del objektiv inte är helt hundra vid närgränsen men det kan man leva med tycker jag.

Sen beror det också på hur man fotar, jag gillar stor bländare (och telen) så jag är ganska kinkig med fokus, andra är betydligt mer toleranta.
Okej, tack, man märker det utomhus också, laddade upp en test bild här, jag fokuserade på kabeln som hänger, gick även in i DPP och visade fokuspunkterna, och de visar en röd fyrkant rakt på sladden, men fokusen hamnade på fågelmaten..

Använde en fokuspunkt och har inte komponerat om bilden.

1/100sek
F2.8
18 mm

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic/365651/3305922.htm
 

anders.bengtsson.509

Aktiv medlem
Där ligger fokus helt fel, det håller jag med om. Med 18mm måste du ha varit väldigt nära? Jag har mest använt 18mm för landskap, arkitektur och interiörer så det är möjligt att mitt också är sämre vid närgränsen.
 

Bengt Jönsson

Aktiv medlem
Tack för svaren, kanske jag som överreagerar, sigmat jag har är jag helt övertygad om att det felfokuserar, syns tydligt.

Och de är detta:
http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=13804

Resten är Canon kit objektiv, de tycker jag är bättre, men efter jag läst mycket om detta på forum så verkar det vara många som har problem, och då när jag tycker mina canon objektiv också visar lite fel så misstänker jag att är tvungen att testa alla sina objektiv,.

Och som amatör som jag och aldrig vara riktigt säker på hur man ska göra är riktigt frustrerande., är en riktig djungel verkar det som. Köpa kalibreringsaker/skicka iväg objektivför dyra pengar som man egentligen inte ska behöva eftersom det inte står något om det när man köper ett objektiv.
Ja såhär är det. Kitobjektiven är normalt bäst på att upplevas vara korrekta från början, men det är ju lättare att vara rätt när bländaren är liten och skärpedjupet stort, som det är med kitobjektiv. Jag blev själv sur när jag fick mitt första felfokusbekymmer. På den tiden fanns det inga kontrastsökande AF på systemkameror, så det var bara att försöka rätta till så gott det gick.

Jag vet flera stycken som slutat med systemkameror för gott när de råkat ut för sånt här. Folk som fotat med telefon tidigare brukar bli frustrerade bara över att man överhuvudtaget behöver fokusera. Varför kan inte allt vara skarpt? Som med telefonen?

Mina tre Canonobjektiv 35/2 IS, 70-200/2.8 IS, 400/2.8 IS kräver microjustering på 5D3-an. Men eftersom felen är konsekventa i avstånd och zoomläge så är jag nöjd. På 7D felade de två telena mer men inte värre än att även microjustering dög där. På 500D satt 400-at som en smäck, vilket var tur eftersom det huset inte har microjustering. Enda gluggen som varit rätt är en tamron 90-macro, den med antiskak på. Sony A900 var mycket exakt, även på kinkig glugg som 135/1.8 men hängde inte med i svängarna.

Nu när allt är väl injusterat funkar AF-en mycket mycket bra på 5D3. Jag är väldigt nöjd med den. Det är den första kameran jag är riktigt nöjd med vad gäller AF.

Tipset är att ge dina grejer en chans till och acceptera att problemet finns, men är oftast lösbart. Har du bara microjustering i kameran behöver du inga kalibreringsverktyg. Bokryggar i en bokhylla tex, fotade i lite vinkel talar om allt du behöver veta.
 

JFfoto

Avslutat medlemskap
Tackar för svaren, ja jag får nog acceptera detta och kolla av om det felar direkt efter man köpt ett objektiv, då får man ju det fixat gratis. Men som nu när jag fick reda på att min objektiv inte är duglgit så är det ju samma som att det är sönder och kan lika gärna kasta bort det, för blir väl dyrt att lämna in det, mest därför jag är lite upprörd :) Att jag mist ett objektiv.

Vill inte känna mig begränsad när jag är ute och fotar att jag kanske måste använda mindre bländare bara för att få det jag vill ha i fokus, fasten jag har F.2.8 som alternativ, fast det är ju oskarpt.

Blir väl att köpa nästa objektiv fast kontrollera det noga emellanåt innan garantin går ut. Tillslut får man väl det som vana och går fort att kolla ett objektiv, just nu för mig som är amatör är det helt omöjligt känns det som när man läser vad folk skriver på olika forum, vissa säger att utskrivna mätarpapper duger, vissa förkastar det helt, så man kan ju bli galen. :)
 

AWid

Aktiv medlem
Tydligen så felar ju majoriteten av alla objektiv. Och många som inte vet om det.........
Undrar om det verkligen är så? Visserligen finns det många trådar där det klagas på felfokuserande kameror/objektiv. Men å andra sidan hörs inte de personer som inte drabbas av problemet. Själv har jag ägt ganska många ljusstarka objektiv men aldrig behövt justera fokus på något av dom. Och jag har varit väldigt noga med att testa mina hus och objektiv.
Att testa kräver stor noggrannhet, bra ljus, stativ, självutlösare och bra "testmotiv". Att bara fotografera böckerna i bokhyllan på fri hand i dåligt ljus kan nog få vad som helst att verka helkasst.
Och att uppleva fokusfel på ett kitobjektiv med största bländare 3,5 - 5,6 låter för mig näst intill omöjligt.
Risken finns att om man utgår från att grejorna troligen felfokuserar så kommer man också att uppleva att det är så. Slarvigt och hafsigt testande kan lätt "bekräfta" detta som egentligen inte stämmer. Och så blir det som så många gånger - man "lagar sönder något som från början inte är trasigt".
/AWid
 

JFfoto

Avslutat medlemskap
Ok då är det inlämning som gäller. Då behöver du ju inte bry dig om hur kalibreringen skall utföras.
Nja inte just den processen nej, men att veta när det felar och mäta sig till det, för ibland kan jag ju få fokus med sigmat, beroende på brännvidd, just sigmat visar väl extremt att det är ur fokus, men ibland kanske det är väldigt lite och man tycker inte bilden är riktigt skarp och man vet inte om det är fokus eller något annat som ställt till det.. Så man går och mäter, men det är väldigt många faktorer som spelar in när man mäter har jag läst.

Ljus, avstånd, vinklar.. jag som amatör har ju noll koll, och så skickar man iväg ett fullt perfekt objektiv i någon vecka.

Så man kan ju aldrig vara riktig säker, iaf inte jag.

Kanske jag som förstorar upp det hela, och ska oroar mig för mycket också.
 

JFfoto

Avslutat medlemskap
Undrar om det verkligen är så? Visserligen finns det många trådar där det klagas på felfokuserande kameror/objektiv. Men å andra sidan hörs inte de personer som inte drabbas av problemet. Själv har jag ägt ganska många ljusstarka objektiv men aldrig behövt justera fokus på något av dom. Och jag har varit väldigt noga med att testa mina hus och objektiv.
Att testa kräver stor noggrannhet, bra ljus, stativ, självutlösare och bra "testmotiv". Att bara fotografera böckerna i bokhyllan på fri hand i dåligt ljus kan nog få vad som helst att verka helkasst.
Och att uppleva fokusfel på ett kitobjektiv med största bländare 3,5 - 5,6 låter för mig näst intill omöjligt.
Risken finns att om man utgår från att grejorna troligen felfokuserar så kommer man också att uppleva att det är så. Slarvigt och hafsigt testande kan lätt "bekräfta" detta som egentligen inte stämmer. Och så blir det som så många gånger - man "lagar sönder något som från början inte är trasigt".
/AWid
Tack, ni vet ju bättre än mig, så lyssnar absolut på er. :) Efter jag läst det här så ska jag nog inte oroa mig så mycket.
 
ANNONS