Annons

Kristaller på neg, Fomapan i Rodinal

Produkter
(logga in för att koppla)

linusforsberg

Aktiv medlem
Vad i hela helsingborg har hänt här (se bifogad fil)? En rulle Fomapan Classic 100 i R09, 7 minuter, TMAX fix i 3 min. Kristaller över hela negativet, vissa bilder värre än andra. Har aldrig varit med om detta förut. Har framkallat Fomapan i Rodinal förut och då har resultatet varit mer än väl godkänt.
 

Bilagor

Niklas Groop

Aktiv medlem
Jag skulle tippa på att det är en form av svamptillväxt på filmen. Är filmen gammal och har den förvarats på ett dåligt sätt så kan det börja växa saker på den.
 

henpe

Aktiv medlem
Jag har inget svar, men noterar att det finns "öar" där negativet inte är påverkat. Dessa öar uppträder i ett regelbundet mönster på bägge sidor och längsgående. Detta tycker jag pekar på att det finns en bakomliggande mekanisk orsak av någon form...?
 

linusforsberg

Aktiv medlem
Jag har inget svar, men noterar att det finns "öar" där negativet inte är påverkat. Dessa öar uppträder i ett regelbundet mönster på bägge sidor och längsgående. Detta tycker jag pekar på att det finns en bakomliggande mekanisk orsak av någon form...?
Det såg jag inte förrän du sa det nu, märkligt, det är inte ens i filmens riktning. Mycket knasigt.
 

trax

Aktiv medlem
Samma har hänt mig 2ggr med skitfilm från Lomograthy färgfilm.
Det är Skyddspappret som lämnar spår på filmen. Ser likadant ut på din, man ser dom runda prickarna som finns på skyddspappret som skyddar filmen. Här är mitt ex. Syns mest tydligt nere vid trädstammen, runda prickar. http://i218.photobucket.com/albums/cc267/Shoe001/Ska3080rmavbild2014-04-07kl153151.png~original

Här bild på skyddspappret.
http://cdn2.lomography.com/37/8628b3ed3e3511f9bd11f3eeda3a19131f2342/512x342x1.jpg?auth=ab3438d7e2dcd1b8fd8ba20550a46c8d12e2293e

EDIT: Just det, här hittar jag en till och mer tydligt! https://www.flickr.com/photos/100279351@N04/15019164144/
 

millhouse

Aktiv medlem
Vad i hela helsingborg har hänt här (se bifogad fil)? En rulle Fomapan Classic 100 i R09, 7 minuter, TMAX fix i 3 min. Kristaller över hela negativet, vissa bilder värre än andra. Har aldrig varit med om detta förut. Har framkallat Fomapan i Rodinal förut och då har resultatet varit mer än väl godkänt.
Hej Linus.
Olika alternativ kan ju vara orsaken.
1) Du skriver att utgångsdatum är 2016, då är frågan hur har den förvarats ?
2) Om du har haft den i frys, hur lång tid har den varit utanför innan du använder den ?
3) Om du tar en lupp och ett ljusbord och betraktar den inte enbart rakt framifrån utan lite
i sned vinkel, hur ser ytan ut då.
4) Den framkallare du använde är den färsk eller har de ståt en tid innan du använde den ? Använder du antioxidationsspray ? Bra för den motverkar oxidation.
5) Samma sak med fixet.
Och slutligen har du provat att fixera om den. Den tid som du fixerat upplever jag som lite väl kort.
Här har du om du inte redan har det tekniska info för denna film
http://www.foma.cz/en/fomapan-100. Där finns lite info om fixering.
 

linusforsberg

Aktiv medlem
Samma har hänt mig 2ggr med skitfilm från Lomograthy färgfilm.
Det är Skyddspappret som lämnar spår på filmen. Ser likadant ut på din, man ser dom runda prickarna som finns på skyddspappret som skyddar filmen. Här är mitt ex. Syns mest tydligt nere vid trädstammen, runda prickar. http://i218.photobucket.com/albums/cc267/Shoe001/Ska3080rmavbild2014-04-07kl153151.png~original

Här bild på skyddspappret.
http://cdn2.lomography.com/37/8628b3ed3e3511f9bd11f3eeda3a19131f2342/512x342x1.jpg?auth=ab3438d7e2dcd1b8fd8ba20550a46c8d12e2293e

EDIT: Just det, här hittar jag en till och mer tydligt! https://www.flickr.com/photos/100279351@N04/15019164144/
Ja de där mörka fälten på sidorna ser onekligen ut att vara från papperet. Fan va trist. Men de små "kristallerna" verkar vara något i framkallningsprocessen som bråkat.
 

linusforsberg

Aktiv medlem
Hej Linus.
Olika alternativ kan ju vara orsaken.
1) Du skriver att utgångsdatum är 2016, då är frågan hur har den förvarats ?
2) Om du har haft den i frys, hur lång tid har den varit utanför innan du använder den ?
3) Om du tar en lupp och ett ljusbord och betraktar den inte enbart rakt framifrån utan lite
i sned vinkel, hur ser ytan ut då.
4) Den framkallare du använde är den färsk eller har de ståt en tid innan du använde den ? Använder du antioxidationsspray ? Bra för den motverkar oxidation.
5) Samma sak med fixet.
Och slutligen har du provat att fixera om den. Den tid som du fixerat upplever jag som lite väl kort.
Här har du om du inte redan har det tekniska info för denna film
http://www.foma.cz/en/fomapan-100. Där finns lite info om fixering.
1. Köpte filmen från en ebay-säljare i Thailand. Har köpt film från honom många gånger tidigare som varit felfri, men man vet ju aldrig.
2. Den hamnade i kameran vid ankomst till sverige.
3. Har tyvärr varken tillgång till lupp eller ljusbord...
4. Framkallaren är Rodinal öppnad i höstas, blandad för detta tillfälle. Samma framkallare användes någon vecka innan (koncentratet alltså) helt utan problem.
5. Fixet var nyblandat för tillfället. Flaskan säger 2-5minuter beroende på hur gammal lösningen är, jag brukar fixa 5 min, tänkte att jag kunde minska lite på detta eftersom lösningen var färsk. Kan mycket väl ha varit i fixeringsprocessen som det felat. Har testat att fixera om, utan resultat.

Tack för tankar allihop!
 

millhouse

Aktiv medlem
1. Köpte filmen från en ebay-säljare i Thailand. Har köpt film från honom många gånger tidigare som varit felfri, men man vet ju aldrig.
2. Den hamnade i kameran vid ankomst till sverige.
3. Har tyvärr varken tillgång till lupp eller ljusbord...
4. Framkallaren är Rodinal öppnad i höstas, blandad för detta tillfälle. Samma framkallare användes någon vecka innan (koncentratet alltså) helt utan problem.
5. Fixet var nyblandat för tillfället. Flaskan säger 2-5minuter beroende på hur gammal lösningen är, jag brukar fixa 5 min, tänkte att jag kunde minska lite på detta eftersom lösningen var färsk. Kan mycket väl ha varit i fixeringsprocessen som det felat. Har testat att fixera om, utan resultat.

Tack för tankar allihop!
Hej.
Du skriver att du köpt filmen i Thailand. Det kan inte uteslutas att filmen under transport utsatts för väldiga temperatur skillnader och när du, som du skriver använder den "direkt" får det inte omöjliga "fukt-chock", som jag kallar det, på filmen. Du kan prova att frysa filmen, vilket också avstannar "åldrandet", under tex en vecka ta ut den och låta den temperatur anpassa sig tex över ett dygn. Får du samma resultat då, så har tyvärr säljaren haft filmen från början under fuktiga förhållande och sedan sålt den till dig.
Detta skriver jag eftersom du har fixerat om filmen utan bättre resultat.
 

linusforsberg

Aktiv medlem
Hej.
Du skriver att du köpt filmen i Thailand. Det kan inte uteslutas att filmen under transport utsatts för väldiga temperatur skillnader och när du, som du skriver använder den "direkt" får det inte omöjliga "fukt-chock", som jag kallar det, på filmen. Du kan prova att frysa filmen, vilket också avstannar "åldrandet", under tex en vecka ta ut den och låta den temperatur anpassa sig tex över ett dygn. Får du samma resultat då, så har tyvärr säljaren haft filmen från början under fuktiga förhållande och sedan sålt den till dig.
Detta skriver jag eftersom du har fixerat om filmen utan bättre resultat.
Tack för tips, det ska jag prova nästa gång jag köper från honom! Kan mycket väl vara så.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Ser ut som retikulation, vilket uppstår vid stor temperaturskillnad mellan dom olika baden, LO
Nej
Retikulation är när negativet krackelerar. Det innebär ungefär att emulsion, gelatin och bas krymper/expanderar olika med följd att negativet får ett mosaikliknande utseende.
Jag har verkligen medvetet försökt skapa den effekten genom att pressa temperaturerna mellan max och minvärden om vartannat. Men icke. Att krackeleradagens moderna film går i princip inte ens vid medveten missbehandling.
 
ANNONS