Annons

Mega-repa på negativet?

Produkter
(logga in för att koppla)

FlyerOne

Aktiv medlem
Har sett något liknande för typ 50 år sedan på en rulle tagen av en kompis. Han hade lyckats få in gruskorn i filmkassettens ljustätningar. Du får inspektera kassetten och förstås kolla att kameran är ren invändigt, ifall du inte redan har gjort det.
 

trax

Aktiv medlem
Har sett något liknande för typ 50 år sedan på en rulle tagen av en kompis. Han hade lyckats få in gruskorn i filmkassettens ljustätningar. Du får inspektera kassetten och förstås kolla att kameran är ren invändigt, ifall du inte redan har gjort det.
Kollat tätningen i rullen men kunde inte hitta något.
Kom troligtvis på boven i dramat, min gummiskrapa!
Har aldrig varit med om det, kom på att jag drog 2 ggr också. Borde nog vara det!
 

FlyerOne

Aktiv medlem
Skrapor har jag aldrig vågat använda på negativremsor. Emulsionen är kolossalt ömtålig när den är blöt.

Jag hade ett sista sköljbad med lite vätmedel i destillerat vatten. Efter att jag plockat upp filmremsan för torkning höll jag den mellan utsträckta armar, och skakade lätt på den. Då blev jag av med praktiskt taget alla vattendroppar.
 

trax

Aktiv medlem
Skrapor har jag aldrig vågat använda på negativremsor. Emulsionen är kolossalt ömtålig när den är blöt.

Jag hade ett sista sköljbad med lite vätmedel i destillerat vatten. Efter att jag plockat upp filmremsan för torkning höll jag den med armarna utsträckta, och skakade lätt på den. Då försvann praktiskt taget alla droppar.
Aha, tack för tipset!
 

ErlandH

Aktiv medlem
Kom troligtvis på boven i dramat, min gummiskrapa!

Har aldrig varit med om det, kom på att jag drog 2 ggr också. Borde nog vara det!
Låter mycket troligt. Själv använde jag gummiskrapa, men var noga med att använda blöt skrapa och bara dra en gång. Det går också att dra av överflödigt vatten mellan pek- och långfinger. Även fingrarna bör då vara våta, för att minska friktion och risk för repor.
 
ANNONS