Annons

Cf-kort till 7DII

Produkter
(logga in för att koppla)

Drogen

Aktiv medlem
Jag är också nyfiken. Använder SanDisk CF Extreme och har en buffert på 16 bilder vilket är lite mindre än specen säger.
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Har hört

Jag har läst att man behöver de nyare extreme PRO-korten med 160 Mb/s för att nå den snabba hastigheten.
 

Erikhaglund

Aktiv medlem
Köpte mig ett Lexar 120 mb/s udma 7 men kommer ändå inte upp i mer än 23 vilket jag även gör med mina äldre 60 mb/s-kort.
 

jeduven

Aktiv medlem
Antal bilder (RAW) i en serie kan variera beroende på vilken typ CF-kort du använder och hur hårt du ställt brusredusering , iso mm samt hur du sparar. Med ett CF UMDA7 och enbart RAW så är kameran specad för 31 exponeringar i följd. Enklare CF klarar 24. Se sidan 151-153 i svenska manualen.

Ställ kameran på M och 1/1000 s, iso100, stäng av brusredusering och högdagerprioritet samt sätt på objektivlocket och prova.
 

Erikhaglund

Aktiv medlem
Fick efter lite väntan svar från Canon, som skriver så här:

"Jag får fram ungefär samma resultat med vår kamera inställd på full RAW med ett udma 7 CF-kort på 32 GB. Den visar 24 men ger faktiskt mellan 34 och 40 bilder innan den saktar av så i praktiken är det ju egentligen inget problem.

Alla specifikationer vad gäller detta bygger på Canons teststandarder och kan variera beroende på motiv, korttillverkare, egna inställningar, ISO osv. Det skumma är att den bara visar 24 men ger mer, det har jag ingen förklaring till. Jag provade också med ett icke udma 7 kort och där visar den 24 och ger också 24 bilder precis som den ska.

Med ideala inställningar i kameran för att få ut maximal burst med full RAW så indikerar kameran ett maxtal på 24 bilder (oavsett om det sitter ett kort i kameran eller inte). Om du sedan använder ett udma 7 kort så ”vet” ju inte kameran detta förrän du börjar fotografera och att du då får mer än 31 bilder är ju inte så konstigt.

Vänliga hälsningar,"
 
ANNONS