Annons

Histogrammet i 5D III

Produkter
(logga in för att koppla)

fredrikb81

Aktiv medlem
Jag har en fundering kring visningen av histogrammet i 5D mark III. Osäker på om det går att få det som det vill, men i korthet:

Som jag har förstått det har jag i grova drag två alternativ i visningen:
1. Förhandsgranska bilden på hela LCD-skärmen -> inget histogram
2. Visa histogram (RGB enbart eller RGB plus vanligt) -> bilden visas bara i litet format i övre vänstra hörnet

Inget av detta tycker jag egentligen är bra eftersom läge två ger en så minimalt liten bild att jag tycker att kompositionen är svår att bedöma.

Så frågan är: finns det något sätt att förhandsgranska bilden på hela LCD-skärmen, men med ett litet histogram "uppepå" bilden i stil med det man kan få i LiveView-läge?
 

PeterWem

Aktiv medlem
Du behöver installera Magic Lantern i din kamera för att få den funktionen. Till skillnad från det vanliga histogrammet avläses råfilen och inte jpg-filen.
På min 6D behöver jag trycka på lampknappen för att få fram det varje gång. På min 7D finns det redan där.
 
Senast ändrad:

PeterWem

Aktiv medlem
Du behöver installera Magic Lantern i din kamera för att få den funktionen. Till skillnad från det vanliga histogrammet avläses råfilen och inte jpg-filen.
På min 6D behöver jag trycka på lampknappen för att få fram det varje gång. På min 7D finns det redan där.
7D var visst som 6d.
 

Erik X

Aktiv medlem
Magic Lantern hmm

Har precis avinstallerat Magic Lantern, fick lätt panik när jag läste häromkvällen på MLs forum att det inte går att få bort boot-flaggan. Men det gör det, man gör om installationen och låter helt enkelt bli att starta om kameran när prompten kommer upp. Instruktion finns på youtube.
Jo Magic Lantern är jättetrevlig med bättre histogram, zebramarkeringar och roliga finesser MEN uppstarttiden på 5D3, alltså när man ska väcka den från sovläge genom att peta på avtryckaren, ökar dramatisk. Vi pratar 3-4 sekunder i stället för 1.5. Jag har missat många bilder för att kameran inte kommer igång i rimlig tid och det intressanta motivet har hunnit försvinna för alltid.. Grrrr..
Tydligen är det boot-flaggan som ger fördröjningen, det spelar ingen roll om man bootar från SD eller CF-kortet. Båda är lika långsamma :(
Nu måste jag uppgradera firmware i vilket fall och ML finns inte för 1.3.3 än vad jag vet..
/erik
 

Erik X

Aktiv medlem
Magic Lantern rättelse, plus Canon snårskog

Utan ML kan man väcka 5D3 och trycka av ögonblickligen, LCD-skärmen tar ett par sekunder på sig att vakna men AF och allt annat vaknar bums. Med ML så är kameran stendöd i 3-4 sekunder. Inget för mig :)

Jag upptäckte en annan hanteringsmässig snårskog, kanske blev det så i samband med att jag uppgraderade firmware till 1.3.3. kollade aldrig hur det var innan.. Idag när jag var ute och fotade fick jag inga histogram alls hur jag än tryckte :-(

Utgångsläge: Tryck <pil> <förstoringsglas> och zooma ut med rullen så att man ser fyra eller fler bilder på skärmen. Välj önskad bild med joystick

Fel metod:
Zooma in bilden till fullskärm med rullen. Tryck <info> hur många gånger som helst, det blir inget histogram så länge symbolen rulle/förstoringsglas är tänd nere i högra hörnet på skärmen.

Rätt metod:
Tryckt <SET> i flerbildsläget alternativt zooma in aktuell bild med rullen, tryck <förstoringsglas> så att symbolen rulle/förstoringsglas försvinner från skärmen och tryck sen <info> 0- 2 gånger så kommer histogram och bildvisning á la frimärke upp som vanligt, hurra :)

erik
 
ANNONS