Annons

Ställa ut och sälja bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

djungel

Aktiv medlem
Jag har fått möjligheten att ställa ut mina bilder och man efterfrågar också försäljning av bilder från arrangörernas sida. Det jag funderar på är hur man skall tänka angående debitering av bilder på amatörnivå. Skall man sätta ett visst pris på en begränsad upplaga (5-10st) och ett annat lägre pris på foton utan begränsad upplaga? Är begränsad upplaga tillämpligt på detta område?

Vad kan vara rimlig prisnivå för t.ex. 40*50 cm bild som kostar ca 120 kr i framställningskostnad. Mina bilder kan nog anses vara bra och vackra för den tilltänka publiken även om jag inte konkurrerar med riktiga proffs. Jag har inte för avsikt att tjäna en massa pengar men vill hitta ett prisläge som ändå indikerar de 100-1000-tals timmar som ligger bakom de utvalda bilderna (naturfoto) . Alla tips välkomna för detta område blev plötsligt en realitet för mig.
 

Homy

Aktiv medlem
Du skulle kunna ta en titt på t.ex. alamy.com och liknande bildbyråer för att hitta en prisnivå. Du kan klicka på en bild och kolla de olika licensalternativen för att få en uppfattning.
 

djungel

Aktiv medlem
Du skulle kunna ta en titt på t.ex. alamy.com och liknande bildbyråer för att hitta en prisnivå. Du kan klicka på en bild och kolla de olika licensalternativen för att få en uppfattning.
jag har kanske inte läst allt men det ser ut att handla om att sälja över nätet. I mitt fall är det färdiga utskrifter på plats på utställningen. Att jämföra med att sälja konst tänker jag. Är det någon text jag missat får du gärna hänvisa till den.
 

Homy

Aktiv medlem
jag har kanske inte läst allt men det ser ut att handla om att sälja över nätet. I mitt fall är det färdiga utskrifter på plats på utställningen. Att jämföra med att sälja konst tänker jag. Är det någon text jag missat får du gärna hänvisa till den.
Jo, jag vet men tänkte du kanske får en bättre bild av prisläget. När man klickar på en bild och väljer licenstyp där finns det t.ex. en licens för "personal use".
 

djungel

Aktiv medlem
Tony och Björn. Tror ni det kan vara negativt att sätta priset så lågt som 300 eller 500 kr? Jag skulle vara nöjd om jag sålde 5 bilder för 500 kr styck men detta kanske signalerar att bilderna är värdelösa? Det skulle vara tråkigt om samtliga bilder förblev osålda pga av för högt pris men ännu värre pga för lågt pris. Jag är absolut amatörfotograf men får till en och annan riktigt bra bild ibland.
 

wangblad

Aktiv medlem
Tony och Björn. Tror ni det kan vara negativt att sätta priset så lågt som 300 eller 500 kr? Jag skulle vara nöjd om jag sålde 5 bilder för 500 kr styck men detta kanske signalerar att bilderna är värdelösa? Det skulle vara tråkigt om samtliga bilder förblev osålda pga av för högt pris men ännu värre pga för lågt pris. Jag är absolut amatörfotograf men får till en och annan riktigt bra bild ibland.
Ja det låga priset ger en psykologisk indikation om att bilden är dålig. Sätt ett högt pris och erbjud eventuell köpare promotionrabatt.
 

atotowi

Aktiv medlem
Ja det låga priset ger en psykologisk indikation om att bilden är dålig. Sätt ett högt pris och erbjud eventuell köpare promotionrabatt.
Håller med, man ska visa att man tror på bilden och dess värde. Sen blir alla gladare av att få lite rabatt och göra en bra affär.
 
ANNONS