Annons

Bilders färgtemperatur o böcker

Produkter
(logga in för att koppla)

Erik Schalin

Aktiv medlem
Hej

Jag har fått rådet en gg att inte göra bilder för kalla om man skall göra en bok.
Jag förstår rådet men hur sjutton följer man det?
Jag skall göra min andra bok med bilder från en utlandssemester. Här ingår ju alltifrån soluppgångar, solnedgångar mitt på dagen inomhus blixtbilder.
Hur vet man vad som är rätt o fel? (eller vad som är mest grått om uttrycket tillåts).

Man kan väl säga att trots att jag tänkte på rådet så är min första bok ngt blå o kall i färgtemperaturen.

Vi utgår nu ifrån att skärmen är rätt kalibrerad och bilderna får sooftproof enligt hur slipstenen skall dras.
Boken kommer troligtvis att göras i InDesign o tryckas av Blurb. Men det spelar väl ingen roll i fixningen av bilderna.
 

kaw

Aktiv medlem
Jag blir nyfiken på om du kan lista ut vad det är som gör att du upplever boken du gjort som lite kall. Vitpunkten sätts ju av pappret ihop med belysningen.

Som svar på din fråga tänker jag att om alla bilderna relativt varandra ser bra ut i färgton på din skärm så skulle du helt enkelt köra igenom alla bilderna för boken med en justering som vrider färgtonen ett litet snäpp åt det varmare. Lika mycket på alla bilder alltså.

Din andra fråga - "vad är mest grått" - har inget svar. Gråhet är alltid relativ.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Jag start med att förklara mig angående:
Hur vet man vad som är rätt o fel? (eller vad som är mest grått om uttrycket tillåts).

Alltså jag vet att det inte finns något som heter rätt eller fel. Eller som man så vanligt uttrycker det världen är inte svart eller vit utan det är nyanser av grått.
Och jag förstår också att det inte finns ngt RÄTT svar men jag är intresserad av andras uppfattning i frågan.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Ja vad som gör den kall? En bra fråga.
Tja jag tycker att bilderna drar lite åt det blå hållet.
När jag tittar i LR så har jag nästan konsekvent låtit alla bilder ha WB: As Shot
WB har jag alltid inställd på auto men om jag har förstått rätt så spelar det knappast ngn roll när man plåtar RAW.

Flera "blå" bilder ligger nu i albumet Lite Nytt.

Det jag har börjat med för nästa bok är att höja färgtemperaturen ca drygt 500 och hoppas att det skall göra mig mer nöjd. Jag gissar att det är Kelvin men det spelar mindre roll för funktionen.
En bild ligger i albumet Next.

Anders jag är nyfiken på vad du menar med:
"Vitpunkten sätts ju av pappret ihop med belysningen."

Alltså jag äger ingen printer alls, dyrt o mycket krångel.
Den förra boken kostade väl 7-800kr men jag tycker att det är värt pengarna. Men jag vill att det skall bli så bra det är möjligt.
 

hne

Aktiv medlem
Jag hoppas du menar att du sänker temperaturen 500 grader, annars kommer dina böcker definitivt bli blå.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Nej Hannes jag menar vad jag skrev.
Givetvis har du rätt, jag måste sänka temperaturen. TACK

Jag håller på med att göra i ordning bilder i VÄLDIGT sakta mak. Jag vill gärna att skärmkalibratorn skall komma hem innan jag ger mig på en större mängd bilder.
Jag borde få den till helgen. Tyvärr har jag ingen jättefin skärm men jag börjar bli sugen på en som kan visa i princip Adobe RGB.

Hur upplever ni de 2 albumen? (ja jag vet att det inte är så många bilder men det kan jag ändra på om ni vill).
 

kaw

Aktiv medlem
Hur vet man vad som är rätt o fel? (eller vad som är mest grått om uttrycket tillåts).
Det som händer när du vitbalanserar manuellt genom att klicka med pipetten på något i bilden som ska vara grått är att de tre rgb-värdena får samma värde. Muren i bilden i albumet Next är nu värden kring 225-215-205. Det är varmare än en normal vit yta mitt på dagen.

Anders jag är nyfiken på vad du menar med:
"Vitpunkten sätts ju av pappret ihop med belysningen."
Det som är helt vitt (utfrätt) i en bild är på en utskrift det samma som färgen på pappret (i alla normala fall). Olika vita papper kan ha olika vit nyans.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Jag uppskattar hjälpen ANders.
hmmmm Jag måste fundera en stund på vad pipettvärdena betyder. Är det bra eller dåligt?

O utfrätt är väl "aldrig" bra i en bok.
 
ANNONS