Annons

Spyder 2 PRO. Användbarhet och värde?

Produkter
(logga in för att koppla)

Graylingman

Aktiv medlem
I samband med att jag nyligen köpte en ny skärm köpte jag även en ny kalibrator, en i1 Display PRO.

Sedan länge har jag en gammal Spyder 2 PRO och nu är min fråga till den samlade expertisen: Har min gamla kalibrator över huvud taget något värde? Hurpass användbar är den för en hobbyfotograf? Är det idé att sälja den? Eller är det skrotbingen som gäller?
 

alfin

Aktiv medlem
Kalibrera skärmen med Spydern och jämför profilen med en profil skapad av din nya i1, så får du en uppfattning om hur bra/dålig din Spyder är i jämförelse. Om skillnaden är liten kan du väl sälja Spydern billigt med gott samvete. (Varken Spyder 1 eller 2 var speciellt bra.)
 

Graylingman

Aktiv medlem
Det är möjligt att jag missförstått något, men skärmen jag köpte är en Dell U2413 och jag har fått för mig att den enda kalibratorn som funkar till den är just i1 Display Pro. Det var därför jag köpte en sådan.

Bra tanke, annars...
 

alfin

Aktiv medlem
Om du ska hårdvarukalibrera Dell skärmen med Dells (X-rites) programvara så fungerar det bara med i1DP. Men både Spydern och din nya i1 har egna kalibreringsmjukvaror som du kan profilera Dell skärmen med.
 

Graylingman

Aktiv medlem
Kalibrera skärmen med Spydern och jämför profilen med en profil skapad av din nya i1, så får du en uppfattning om hur bra/dålig din Spyder är i jämförelse. Om skillnaden är liten kan du väl sälja Spydern billigt med gott samvete. (Varken Spyder 1 eller 2 var speciellt bra.)
Hur jämför jag profiler med varandra? Hur växlar jag mellan profiler om jag har flera gjorda?

Anders, med mycket kvar att lära :)
 

alfin

Aktiv medlem
Du borde ha en valideringsfunktion i någon av programvarorna där du kan öppna en profil och jämföra delta-E, dvs hur mycket färgerna i profilen avviker. Ju lägre dE desto bättre profil.
 

bentelkalb

Aktiv medlem
Släng!
Orsaken till att jag skriver så:
Äldre typer av "kalibratorer" försämras med tiden.
Så den är inte lika bra nu, som när den var ny.
Hmmm, hur gamla kan de vara då menar du?
Jag har en spyder 3 nämligen, är de skit? Den heter förvisso inte "spyder" utan man fick med den med eizio skärm, fast det är en spyder.

Någon som vet nåt om hur bra eller dåliga de är i jämförelse mot nyare? Finns det anledning att investera i en ny?
 

ztenlund

Aktiv medlem
Hmmm, hur gamla kan de vara då menar du?
Jag har en spyder 2 nämligen, är de skit? Fast de lär ju vara bättre än inget?

Någon som vet nåt om hur bra eller dåliga de är i jämförelse mot nyare? Finns det anledning att investera i en ny?
Det går inte riktigt att svara på eftersom problemet är tudelat. Ena halvan är hur exaktheten var från början och den andra är hur den förändrats med åldern. Att framför allt de äldre modellerna inte har sådär jättelång hållbarhet verkar dock vara ett känt faktum. Jag hade en, dock inte en Spyder, som i princip packade ihop totalt trots att den inte förvarats på något särskilt dåligt sätt.
 

stefohl

Aktiv medlem
I samband med att jag nyligen köpte en ny skärm köpte jag även en ny kalibrator, en i1 Display PRO.

Sedan länge har jag en gammal Spyder 2 PRO och nu är min fråga till den samlade expertisen: Har min gamla kalibrator över huvud taget något värde? Hurpass användbar är den för en hobbyfotograf? Är det idé att sälja den? Eller är det skrotbingen som gäller?
Du skulle kunna ladda ner programmet Basiccolor Display som finns en testversion som fungerar fullt ut i 14 dagar. Då gör du först en kalibrering och sedan en validering med din nya kalibrator. Upprepa sedan validering med din gamla. Det kommer bli skillnader, men om de är riktigt stora skillnader, över Delta E > 10, då kan du nog se den som förbrukad.

Stefan
 

Graylingman

Aktiv medlem
Du skulle kunna ladda ner programmet Basiccolor Display som finns en testversion som fungerar fullt ut i 14 dagar. Då gör du först en kalibrering och sedan en validering med din nya kalibrator. Upprepa sedan validering med din gamla. Det kommer bli skillnader, men om de är riktigt stora skillnader, över Delta E > 10, då kan du nog se den som förbrukad.

Stefan
Känner verkligen att detta inte är riktigt min hemmaplan :( Därför en del måhända dumma frågor. Är detta korrekt uppfattat?

Jag kalibrerar med min nya kalibrator.
Jag laddar ner Basiccolor Display och gör en validering.
Jag installerar Spyderns programvara igen och gör en kalibrering.
Jag validerar med Basiccolor. och jämför skillnaderna.

Innebär detta att båda kalibreringarna sedan finns inlagda i systemet? Hur växlar jag mellan dem?
 

afe

Aktiv medlem
Det borde räcka att kalibrera med Xrite/Dells program och sedan validera i Basiccolor Display med respektive kalibrator. Skiljer sig resultatet av valideringen mycket som Stefan skriver är den gamla för trött.
 

stefohl

Aktiv medlem
Det borde räcka att kalibrera med Xrite/Dells program och sedan validera i Basiccolor Display med respektive kalibrator. Skiljer sig resultatet av valideringen mycket som Stefan skriver är den gamla för trött.
Korrekt. Det var så jag tänkte mig att det skulle göras.

Stefan
 
ANNONS