Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ny Canon 4K-kamera - XC10

Produkter
(logga in för att koppla)
Ska man tro på det man ser? Det ser trovärdig ut..
http://www.canonrumors.com/2015/03/canon-4k-camera-makes-an-appearance/

En 4K Canon med en special 4K-lins??
Jag tror det är mer än en koncept-kamera, det är nog bara för att slippa släppa alla specar innan man kan lova ett releasedatum och innan man vet marknadens reaktioner...

Även om det ser ut som en DSLR så är det nog en videokamera med DSLR-grepp. Det går säkert att kunna ta stillbilder med den, kanske t o m samtidigt som man filmar. Linsen har fått dåliga recensioner redan: inte tillräckligt skärpedjup/ljusstark nog eller inte omfång nog, och så inte utbytbara gluggar såklart. Den verkar ha en löstagbar lupp som fästs mot LCD:n.

För mig så skulle den faktiskt funkar som videokamera, ergonomin verkar bättre än många andra, men det hänger såklart på hur bra sensorn och programvaran är, jag vill ha brusreducering och fokushjälp i proffsklass om det ska vara värt de kanske 20.000 som den nog kommer att kosta.
 

bradfridell

Aktiv medlem
skulle vara underbart med en canon 4k videokamera då deras videokvalite är riktigt bra tycker jag, men det där greppet som sitter på bilderna i länken är hemskt. min åsikt.
ska bli kul o se film på hur den presterar sen.
 

jonas18z

Avslutat medlemskap
Jag har lite svårt att förstår Canon, de släpper extremt tråkiga produkter. Men denna kanske går hem hos någon
 

afe

Aktiv medlem
XC10 är knappast jämförbar med EOS M eftersom åtminstone prislappen indikerar att den riktar sig mot en helt annan målgrupp.

@jonas18z: jag har lite svårt att förstå din aversion mot Canon, och bristen på motivering varför de är tråkiga. Den här kameran är inte särskilt lik någon annan, och riktar sig nog inte mot dig (eftersom du tycker den är tråkig). Jag är övertygad om att den kommer hitta köpare, även om det säkerligen finns andra kameror som är bättre på en del sätt.
 

j3n5

Aktiv medlem
Jag ser kameran som en fingervisning kring hur det kommer se ut om några år. Kamera och videokamera blir samma sak. Självklart kan inte Canon presentera något som ifrågasätter deras egen Pro-line med C-kamerorna, det vore kannibalism.. De vill fortsätta sälja C mot branschen som skiter i att det kostar 100000:-, bara det är stabilt...

När det gäller Canon betalar man för att kunna hänga på det fina EF-glaset, det är också därför de låter Magic Lantern låsa upp de vanliga kamerorna istället för att göra det själva som t ex Panasonic. Var 5D mk3 full i videospec skulle få betala för en C300 mk2..

CX10 är helt enkelt ett försök till en ny XM-2..
 

snap01

Aktiv medlem
Jag har lite svårt att förstår Canon, de släpper extremt tråkiga produkter. Men denna kanske går hem hos någon
Ok vad släpper nikon för videokameror? Är ingenting mindre tråkigt? På vilket sätt är denna kamera tråkig? Vilken är bättre i samma prisklass? O på vilket sätt?
 

PMD

Aktiv medlem
Nikon gör väl inga videokameror alls? (Förutom att de flesta av deras stillbildskameror även kan göra videoupptagningar).

Inom video är det Panasonic och Sony som Canon har som största konkurrenter, tror jag.
 

snap01

Aktiv medlem
Nikon gör väl inga videokameror alls? (Förutom att de flesta av deras stillbildskameror även kan göra videoupptagningar).

Inom video är det Panasonic och Sony som Canon har som största konkurrenter, tror jag.
Jag skrev är ingenting mindre tråkigt det är väl svar på din fråga om nikon gör videokameror.
 
videokvalitet

Det är ju en krympt sensor jämfört med Canons proffskameror C100/C300/C500 men det ska vara samma bildbehandling och codecar, så om bara ljuset räcker till så borde kvalitén bli väldigt bra med 305Mbit/s i 4k. Förhoppningvis blir kvalitén också bra i HD med 50Mb/s. Synd bara att CFast-korten som krävs för 4k är så dyra men det följer ju i alla med ett 64GB-kort och kortläsare i lådan... Kritikerna är ändå rätt eniga om att priset (2500 dollar) är för högt men jag säger låt oss vänta tills vi fått se riktiga provfilmer. Den demofilm som ligger ute på youtube är däremot rätt så bedrövlig, med utfrätta himlar och tråkigt filmad.
 

J O Härnström

Aktiv medlem
Sensorn är för liten, 1" låter som ca 25mm för den oinvigde men storleken är inte mer än ca 9x13mm.
Jag sätter mina 5 cent på att Panasonic FZ-1000 leverar lika hög kvalitet eller bättre.
Med den lilla sensorn så blir alltid skärpedjupet mycket större än jämfört med DSLR.
För att frilägga motiv så måste man använda lång brännvidd och ofta blir skärpedjupet för stort i alla fall.
Kameran kommer för sent, är omodern gentemot konkurrenternas systemkameror som filmar mycket bra (Sony, Lumix GH-4) och verkar bli tokdyr.
 

RickE.nu

Aktiv medlem
Det är ju en krympt sensor jämfört med Canons proffskameror C100/C300/C500 men det ska vara samma bildbehandling och codecar, så om bara ljuset räcker till så borde kvalitén bli väldigt bra med 305Mbit/s i 4k. Förhoppningvis blir kvalitén också bra i HD med 50Mb/s. Synd bara att CFast-korten som krävs för 4k är så dyra men det följer ju i alla med ett 64GB-kort och kortläsare i lådan... Kritikerna är ändå rätt eniga om att priset (2500 dollar) är för högt men jag säger låt oss vänta tills vi fått se riktiga provfilmer. Den demofilm som ligger ute på youtube är däremot rätt så bedrövlig, med utfrätta himlar och tråkigt filmad.
Här är det släppt en sample film, tycker den ser bra ut i kvaliten
kolla in: http://www.mediahalo.com/articles/xc10/
bra gjort liten filmsnutt dessutom :)

Visst blir skärpedjupet längre än om man filmar med ex, 5DMKIII med stor sensor och ett objektiv med stor bländare 1.8, men det verkar ändå vara en smidig och härlig "filmkänsla" i den, samt att den är smidig och gjord för att filma rörliga motiv som i exempelfilmen ovan.

Skulle vara intressant att se en filmsnutt hur kort skärpedjupet går få med denna kamera dock, annars har man ju sin systemkamera för dom " korta skärpedjupens scener."

/Ricke
 
Här är det släppt en sample film, tycker den ser bra ut i kvaliten
kolla in: http://www.mediahalo.com/articles/xc10/
bra gjort liten filmsnutt dessutom :)

Visst blir skärpedjupet längre än om man filmar med ex, 5DMKIII med stor sensor och ett objektiv med stor bländare 1.8, men det verkar ändå vara en smidig och härlig "filmkänsla" i den, samt att den är smidig och gjord för att filma rörliga motiv som i exempelfilmen ovan.

Skulle vara intressant att se en filmsnutt hur kort skärpedjupet går få med denna kamera dock, annars har man ju sin systemkamera för dom " korta skärpedjupens scener."

/Ricke
Håller med, mycket bättre! Låt oss också få se lite bilder i svag belysning också.
 
ANNONS