Annons

Övning i Photoshop

Produkter
(logga in för att koppla)

Nordan2

Aktiv medlem
Hej!
Jag skall visa några på jobbet lite om Photoshop, vissa av dessa är helt nybörjare i Photoshop eller har aldrig öppnat det.
Jag skulle vilja att dom skulle få testa på lite roliga basic grejor.

Men ändå visa hur fantastikst kul det är med photoshop. Har ni några tips vad man kan göra på ca 40 min övning för nybörjare.

Själv fundera jag på att man kunde ta bort lite blemmor osv i ansikten på ett foto, på en själv :) Vet inte om det är det bästa :)
Vad tror ni?
 

hbengtsson

Aktiv medlem
Photoshop känns lite overkill i det här avseendet är min spontana tanke. Skulle nästan tipsa dig att visa Lightroom istället. Om det bara är blemmor så går det ju utmärkt att göra med LR med gott resultat för nybörjaren.

Vidare så kan dom dra i spakarna och se hur lätt det är att få liv i en urvattnad bild. Ändra färger, konvertera till svartvitt etc etc. Det kanske kan locka fler att börja fota, alt fota i RAW. Tror fortfarande att det finns gott om förutfattade meningar där ute att RAW är något avancerat som bara "riktiga" fotografer ger sig på. Varför inte ta död på den myten t ex?

Men specifikt för Photshop....ptja. Kloning/ta bort störande moment brukar alltid vara uppskattat att se före/efter på. Och förstås liquify. Men det kan ju lätt springa iväg och inte alls bli "basic". Men kul kan det nog bli om man smetar på hej vilt :)
 

Artis

Aktiv medlem
Visa fördelar med att fota i RAW och sen förklara de första momenten när man öppnar bilden i Camera Raw. Applicera objektivens profil, vitbalans, justera exponeringen kontrast och dyl. Undrar om 40 minuter räcker till undervisningen så att de får någorlunda grepp om det hela. Det viktigaste att de lär sig att det är ganska enkelt att rädda en felexponerad bild

/Martin
 
ANNONS