Annons

Lightroom 5 jobba på två datorer i samma katalog

Produkter
(logga in för att koppla)

barabild

Aktiv medlem
Hej,

Jag har under en kort tid framöver behov av att köra min LR5-katalog varvat på två datorer, en stationär och en laptop. Jag har följt det råd som Moderskeppet visar i sin kurs "Organisera i Lightroom/Detta är katalogen/Lightroom på två datorer". Det betyder att jag har alla bildfiler, filen .lrcat och filen .lrdata på en extern hårddisk som jag ansluter till med de två datorer som jag ska använda. Enligt Moderskeppet ska man starta upp LR5 genom att dubbelklicka på .lrcat filen på den externa disken. När jag gör det får jag följande meddelande:

"Det går inte att öppna katalogen med namnet “Lightroom 5 Catalog” på nätverksvolymen “Download”.

Det går inte att öppna Lightroom-kataloger på nätverksvolymer, löstagbara lagringsenheter eller skrivskyddade volymer."


Jag har en gång tidigare gjort samma sak (med samma hårddisk) i en köpt version av LR4 utan problem. Numera prenumererar jag på LR5 och Photoshop CC.

Är det någon som har erfarenhet av att köra LR5 på två datorer på det sättet som jag beskriver ovan, eller som vet varför jag får upp ovanstående meddelande?
 

AFJ

Aktiv medlem
Vilket operativsystem använder du?

Hur ansluter du disken?

För att det skall funka måste tu ansluta via USB, det fungerar inte om det är en nätverksdisk.

"Download"? Har du döpt enheten till detta??
 

barabild

Aktiv medlem
Tack för ditt svar.

Jag använder OS 10.9 både i min iMac och i min MacBook. Disken är en Wester Digital NAS som heter "Download" (den hette så när jag köpte den och jag har aldrig brytt mig om att ändra namnet.) Jag förstår av ditt svar att det är NAS-disken som är problemet. Jag får testa med en USB ansluten disk i stället eller kanske ännu hellre en Thunderboltansluten så jag får upp hastigheten.
 

AFJ

Aktiv medlem
Jag har ingen erfarenhet av Thunderbolt men jag tror inte att du kommer att se en markant skillnad i prestanda jämfört med US 3.0
 

Dead_Silent

Aktiv medlem
Är det något jag önskar att Adobe ändrar till Lightroom 6 så är det just den här begränsningen. Jag skulle också behöva nå lightroom-katalogen från två datorer och skulle helst göra det via en NAS eller molntjänst, det är ju trots allt 2015 nu.
Och lösningen med USB-disk är väl iofs bättre än inget, men det känns ändå som ett slags kryphål/workaround för en funktion som jag nästan kan tycka borde vara en självklarhet.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Maila dem och förklara sakligt så kanske du får funktionen.
Desto fler som hör av sig desto större sannolikhet att man får det man vill ha.
Eller om ni samtidigt gör en namninsamling här på FS så har ni stor sannolikhet att få med ett antal tusen personers namn med mailadress. Mailadressen visar att det verkligen är personer som existerar. Det är ju enkelt för Adobe att checka listan mot sina licensinnehavare.
 

barabild

Aktiv medlem
Jo jag läste det. Jag läste också att det funkade i LR4.
När jag börjar rannsaka mig själv är jag inte så säker längre att det var NAS-disken jag använde när jag körde LR4 på två datorer. Jag hade för mig att så var fallet, men inser nu att jag troligen skaffade NAS-en först senare.
 

AFJ

Aktiv medlem
Sedan version 1 har Lightroom använt sig av databasen SQLite som inte har fullt stöd för fleranvändare.

Adobe gjorde från start valet att göra LR till en en-avnändar applikation. Kanske ångrar man sig idag när man ser hur oerhört populärt programmet blev?

Jag tror Adobe är mycket väl medvetna om att önskemålet om stöd för fleranvändare finns - frågan är om det tycker det är värt att göra något åt det och om användarna verkligen vill ha den typen av lösning som en "riktig! SQL-server innebär.
 

eskil23

Aktiv medlem
Läs ovan, det är en NAS - Lightroom har inte stöd för att lägga lrcat-filen på en nätverksenhet.
Och hur vet Lightroom att disken är en nätverksenhet? En rätt fånig begränsning kan jag tycka. Okej att det inte fungerar i "molnet" (då är man antagligen tvungen att använda något handikappat protokoll som dav eller liknande) men en modern NAS uppmappad med iSCSI borde ha stöd för fillåsning.
 

afe

Aktiv medlem
Med ISCSI borde det fungera eftersom det ser ut som vilken disk som helst i operativsystemet, men protokollet som sådant har väl inget stöd för fillåsning? Detta kan möjligen ställa till det om flera datorer samtidigt öppnar katalogen.
 

AFJ

Aktiv medlem
Begränsningen är knappast "fånig".

Det är en ganska stor skillnad mellan att bygga en applikation som är mult-user jämfört med en applikation där endast en användare tillåts. Det handlar ju inte om fillåsning, snarare om låsning på postnivå i databasen.

För att göra en sann multi-user version av LR skulle man behöva ha en "riktig" SQL-server snurrande. Det ställer ju helt andra krav på installation mm.

Jag kan verkligen förstå de som vill ha en fleranvändarversion av Lightroom - samtidigt har jag full förståelse för att Adobe valt den setup som man har och personligen tror jag inte att man kommer att frångå detta.

Även om det finns sätt att kunna lägga lrcat-filen på en nätverksenhet så kommer det inte att innebära att applikationen därmed blir en fullfjädrad multi-user app.
 

afe

Aktiv medlem
Att köra med iSCSI fungerar nog som sagt inte bra för flera samtidiga användare, men borde funka för en användare med flera datorer (så länge LR bara är igång på en i taget). Jag misstänker dock att prestandan kan bli lidande av att ha katalogen på en disk som monterats över nätverket.
 

alfin

Aktiv medlem
Hej,

Jag har under en kort tid framöver behov av att köra min LR5-katalog varvat på två datorer, en stationär och en laptop. Jag har följt det råd som Moderskeppet visar i sin kurs "Organisera i Lightroom/Detta är katalogen/Lightroom på två datorer". Det betyder att jag har alla bildfiler, filen .lrcat och filen .lrdata på en extern hårddisk som jag ansluter till med de två datorer som jag ska använda. Enligt Moderskeppet ska man starta upp LR5 genom att dubbelklicka på .lrcat filen på den externa disken. När jag gör det får jag följande meddelande:

"Det går inte att öppna katalogen med namnet “Lightroom 5 Catalog” på nätverksvolymen “Download”.

Det går inte att öppna Lightroom-kataloger på nätverksvolymer, löstagbara lagringsenheter eller skrivskyddade volymer."


Jag har en gång tidigare gjort samma sak (med samma hårddisk) i en köpt version av LR4 utan problem. Numera prenumererar jag på LR5 och Photoshop CC.

Är det någon som har erfarenhet av att köra LR5 på två datorer på det sättet som jag beskriver ovan, eller som vet varför jag får upp ovanstående meddelande?
Läs här:
http://artof2.com/sharing-a-lightroom-catalog-across-multiple-computers/
 
Och hur vet Lightroom att disken är en nätverksenhet? En rätt fånig begränsning kan jag tycka. Okej att det inte fungerar i "molnet" (då är man antagligen tvungen att använda något handikappat protokoll som dav eller liknande) men en modern NAS uppmappad med iSCSI borde ha stöd för fillåsning.
Fillåsning är dock en inte helt optimal funktion just i Lightroom där många (exempelvis jag) jobbar med flera filer samtidigt. Om en eller flera bilder inte justeras som jag tänkt därför att någon annan låst en eller flera filer, då blir det problem och merjobb.

Så jag håller inte med om att begränsningen är fånig. Det finns nog mer än ett praktiskt skäl till att man inte har nätverksstöd i nuläget.
 

joakim d

Aktiv medlem
Nu behövs det ju ingen låsning av bildfilerna eftersom redigeringen i LR är icke-förstörande, det är bara katalogfilen som måste låsas. Jag antar att det kan bli problem dock om man jobbar med xmp-filer och är flera användare för där lär det inte finnas någon låsning.
 
ANNONS