Annons

CrashPlan

Produkter
(logga in för att koppla)

Newnoise

Aktiv medlem
Hej.

Funderar på en lösning för att spara mitt allt växande bildbibliotek. Nu säkerhetskopierar jag 2 gånger i månaden till en externhårddisk. Men börjar snegla mer mot någon form av online lösning.

Jag är ute efter en tjänst som automatiskt sparar mina bilder online. Är i nuläget mest intresserad av säkerhetskopiering, behöver egentligen inte tjänsten för att kunna nå mina bilder smidigt online för att arbeta med dom.

Har kikat på lite olika lösningar och har fastnat för Crahplan http://www.code42.com/crashplan/

Tycker 60 dollar/år för obegränsad lagring låter mycket prisvärt! Eller finns det någon hake?

Någon som provat denna tjänst? Eller har några tips om andra bra och prisvärda tjänster?

MVH John P.
 

horvendile

Aktiv medlem
Jag använder den men har aldrig behövt hämta något från den, så hur bra det funkar har jag inte testat.

Uppladdningen tar en sabla tid när man gör det första gången, jag fick någonstans kring 2-3 megabit per sekund i upphastighet vilket gjorde att det tog ett par veckor eller så innan allt var uppe. Det var inget problem för mig, men om det går lika långsamt ned så är det inget för den som efter en krasch måste ha alla filer igen NUNUNU.

I övrigt funkar det väldigt smidigt. Uppladdningen sker i bakgrunden och jag märker inget av den om jag inte specifikt kollar vad den håller på med. Väldigt bra peace of mind.

Sedan vet jag inte om Amazons nya molntjänst för bilder är något att ha. Kan man använda den i Sverige? Kan den jobba automatiskt eller måste man dra över bilderna själv? Ingen aning.
 

A.Dent

Aktiv medlem
Crachplan är bra. Själv använder jag gratisfunktionerna för att skicka min backup till en kompis.

Anledningen till att första backupen tar tid är datadeduplicering, dvs programmet försöker undvika att skicka samma data mer än en gång. Tänk en mejlfil som innehåller alla mejl som är ett par GB stor. Istället för att skicka hela filen till backupp varje dag så skickas bara förändringen (dina nya mejl).

Här kan ni läsa om hur man kan snabba upp backuppen.
http://lifehacker.com/speed-up-crashplan-backups-and-free-up-cpu-power-with-t-1658888517
Om man följer ett av tipsen och ändrar my.service.xml så hittar man den filen enligt nedan i windows.
C:\ProgramData\CrashPlan\conf
Kopiera filen till skrivbordet, ändra, kopiera tillbaka.

Om man tar backup på mejlfiler, databaser och andra stora filer som ofta ändras så ändra tillbaka i xml-filen efter första backuppen.

Amazon snorbilliga tjänst är som dropbox och innehåller ingen backupfunktion alls. Då får man ha något backupprogram som skickar backuppen till Amazonmappen på datorn.
 

PMD

Aktiv medlem
Jag skulle nog föreslå att man alltid ändrar tillbaka efter första backupen.

Man bör ha väldigt goda skäl att inte använda dedupliceringen eftersom man utan den riskerar att skicka mer data än nödvändigt till backupdestinationen. Visst kan bandbreddsutnyttjandet öka, men eftersom även datamängden ökar så är risken stor att de följande backuperna tar längre tid ändå.
 

Newnoise

Aktiv medlem
Ska nog satsa på crashplan som backup, låter som en vettig och prisvärd lösning. Tack för input!
 

afe

Aktiv medlem
Det är prisvärt och bra tycker jag, men det är en ren backuplösning och inget annat. Jag har kört det rätt länge nu, och har också testat att dra tillbaks enstaka filer och mappar från backupen vilket fungerar bra.

Jag kör det som tredjebackup, och har alla bilder lagrade hemma både på NAS och extern hårddisk, så jag behöver bara utnyttja det om det skiter sig ordentligt (vilket är hela poängen med tjänsten).
 

FlyerOne

Aktiv medlem
---
Tycker 60 dollar/år för obegränsad lagring låter mycket prisvärt! Eller finns det någon hake?
---
Riskfaktorn. En hake med molntjänster är förstås att man sällan vet mycket om företaget bakom, och ifall det kommer att vara långsiktigt stabilt. Eller att priserna inte plötsligt kommer att flerdubblas. Det har ju hänt att webbföretag har fått problem och inte kunnat betala för lagringen, denna har försvunnit och företaget har gått i konkurs, med resultat att allt kunderna lagrat har försvunnit för gott.

Det är alldeles för stor risk att ha en molntjänst som enda backup, som redan påpekats.
 

PMD

Aktiv medlem
Det är backup det handlar om, inte arkivering. Om backupfirman går i putten så anlitar man en annan.
 
Riskfaktorn. En hake med molntjänster är förstås att man sällan vet mycket om företaget bakom, och ifall det kommer att vara långsiktigt stabilt. Eller att priserna inte plötsligt kommer att flerdubblas. Det har ju hänt att webbföretag har fått problem och inte kunnat betala för lagringen, denna har försvunnit och företaget har gått i konkurs, med resultat att allt kunderna lagrat har försvunnit för gott.

Det är alldeles för stor risk att ha en molntjänst som enda backup, som redan påpekats.
När det gäller backup så är det en mycket liten risk man utsätter sig för. Att ett molnföretag försvinner samtidigt som din hårddisk kraschar är inte särskilt sannolikt.

Min lösning är backup på extern disk lokalt samt motsvarande backup lagrad hos Crashplan. Billigt och tryggt.
 

iSolen.se

Guest
När det gäller backup så är det en mycket liten risk man utsätter sig för. Att ett molnföretag försvinner samtidigt som din hårddisk kraschar är inte särskilt sannolikt.

Min lösning är backup på extern disk lokalt samt motsvarande backup lagrad hos Crashplan. Billigt och tryggt.
Om det tar månader att ladda ner allt är risken inte obefintlig.

Jag har inte hittat någon onlinetjänst som klarar ett antal terabyte med vettig laddtid. Lutar åt att ställa en NAS hos en kompis istället.
 
Om det tar månader att ladda ner allt är risken inte obefintlig.

Jag har inte hittat någon onlinetjänst som klarar ett antal terabyte med vettig laddtid. Lutar åt att ställa en NAS hos en kompis istället.
Hängslen och livrem med hängslen och livrem till hängslen och livrem är aldrig fel när det gäller datalagring, men någonstans måste man dra en gräns.

När det gäller Crashplan är deras programvara dessutom gjord för att användas även mellan personer så att du exempelvis kan lagra på en NAS som är placerad någon annanstans.

Med en lokal backup och en molnbackup känner jag mig trygg.
 

Drogen

Aktiv medlem
Precis så kör jag. En lokal backup på usb-disk med Time Machine och Crashplan till en vän på andra sidan stan. Om lokala backupen inte är tillgänglig och det inte skulle gå att ladda ner den externa backupen så kan jag ta bilen och åka och hämta disken hos kompisen :)
 

gunnargren

Aktiv medlem
Om det tar månader att ladda ner allt är risken inte obefintlig.

Jag har inte hittat någon onlinetjänst som klarar ett antal terabyte med vettig laddtid. Lutar åt att ställa en NAS hos en kompis istället.
Har du kollat på OneDrive? Kör du Office 365 för 89kr/mån så har du obegränsat med utrymme, dock är jag osäker hur laddtiderna är. Förmodligen är de lite för långsamma för att det ska vara optimalt.
 
ANNONS