Annons

Skanner egenheter?

Produkter
(logga in för att koppla)

trax

Aktiv medlem
Den senaste tiden har min skanner börjat leverera mer och mer artefakter i mina skanningar.
Förr såg jag detta bara i svartvita skanningar men nu dyker de upp även i färg. Har iof bytt dator men det är samma program. Epson V600 med tillhörande mjukvara. Funderar precis nu på om det kan vara unsharp masken som gör det? Förut på svartvita så struntade jag i dammborttagningen och då funkade det men det hjälper inte här. Nån som har samma probelm eller vet vad det kan vara?
[URL=http://s218.photobucket.com/user/Shoe001/media/Mask.jpg.html][/URL]
 

Niklas Groop

Aktiv medlem
Jag vet inte var det är men har sett liknande artefakter på några av mina skannade bilder och jag tror att det är någonting i mjukvaran som spökar. Det försvann i alla fall när jag stängde av alla inställningar och började skanna negativ som positiv.

Tyvärr så gjorde jag inte en utvärdering efter varje åtgärd jag gjorde så mer hjälp än så här kan jag tyvärr inte ge dig.
 

mikaelos

Medlem
skanning

Den senaste tiden har min skanner börjat leverera mer och mer artefakter i mina skanningar.
Förr såg jag detta bara i svartvita skanningar men nu dyker de upp även i färg. Har iof bytt dator men det är samma program. Epson V600 med tillhörande mjukvara. Funderar precis nu på om det kan vara unsharp masken som gör det? Förut på svartvita så struntade jag i dammborttagningen och då funkade det men det hjälper inte här. Nån som har samma probelm eller vet vad det kan vara?
[URL=http://s218.photobucket.com/user/Shoe001/media/Mask.jpg.html][/URL]
Hej, ja ta bort uppskärpningen när du skannar och lägg till skärpan senare istället. Jag skannade färgnegativ med min v600 och det blev förvånansvärt bra, men inte som en negativskanner förstås. Det bästa resultatet får jag av att fotografera av negativet med ett macroobjektiv.
//Micke
 

trax

Aktiv medlem
Hej, ja ta bort uppskärpningen när du skannar och lägg till skärpan senare istället. Jag skannade färgnegativ med min v600 och det blev förvånansvärt bra, men inte som en negativskanner förstås. Det bästa resultatet får jag av att fotografera av negativet med ett macroobjektiv.
//Micke
Jo, ska testa att ta bort unsharp mask. Skannar bara mellanformat i den och fotar av 35mm neg. precis som du nämner.
 

J O Härnström

Aktiv medlem
Ett tips är att stänga av alla funktioner i scannern som man kan göra i redigeringen samt skanna som diapositiv och invertera i redigeringen.
Ibland hjälper en ominstallation när det av oförklarlig anledning krånglar.
 
ANNONS