Annons

Autofokus fungerar bara ibland/ foton buktar utåt/inåt

Produkter
(logga in för att koppla)

Robelo2

Medlem
Jag har haft en Canon EOS 40D nu i flera år och aldrig upplevt dessa problem tidigare. Autofokusen strular till och från. När det inte fungerar är det som om den försöker fokusera hela tiden och själva pipljudet som man ska höra när den fokuserat klart kommer aldrig och det går inte att fota. Annars så fungerar den som vanligt och det gör den oftast när jag fotar människor eller motiv som inte är så monotona.

Mitt andra problem är att när jag fotar närbilder så ser man i kameran att det antingen buktar lite inåt eller utåt. Detta syns främst på väggar eller t. ex. spikraka saker. Om ni vill ha bildexempel på vad jag menar så kan jag lägga upp.

Vet inte riktigt vad detta beror på, men håller mitt objektiv på att ge upp? Har ett Canon EF-S 17-85mm 1:4-5.6 IS USM. Har för tillfället inget annat objektiv att testa med. Skulle vara riktigt tråkigt om det är själva kameran som håller på att ge upp när man inte har råd med ny. =/

Vad tror ni?

Tack på förhand,
 

FlyerOne

Aktiv medlem
I din kamera ligger i spegelhusets botten en genomskinlig yta, som släpper in objektivets utgångsstrålar till AF-sensorerna. I sällsynta fall kan här ha samlats en massa damm.

Annars är det första du behöver göra för att diagnostisera felet att testa din kamera med ett annat objektiv, samt att testa ditt objektiv med en annan kamera. Känner du inte någon som har en systemkamera av samma märke?


Ditt andra problem kallas för "distorsion". Naturlagarna gör att problemet blir värre ju vidvinkligare objektivet är. Har sin grund i att vi försöker att avbilda en 3-dimensionell värld på en 2-dimensionell yta. Objektivkonstruktörerna kan reducera detta problem genom att utgå från en för objektivet och dess ändamål lämplig typ av projektion, och sedan försöka att så gott det går realisera denna genom val av objektivdesign. Zoomobjektiv innebär mycket mer kompromisser än fasta objektiv, så dessa tenderar att uppvisa större distorsion. Likaså billigare objektiv (men pris är som bekant inte detsamma som kvalitet i ALLA avseenden).

Det går i viss mån att i efterhand reducera distorsion genom ett bildbehandlingsprogram. Bäst är förstås att minska problemet vid källan, dvs genom att använda ett fast objektiv av hyfsad kvalitet.
 

knobloch

Aktiv medlem
Vad gäller AF-problemet, kan det vara så att du alltid kört One shot som AF-metod och nu råkat ändra till kontinuerlig AF (servo) eller autoläget (AI) där kameran avgör om det ska vara kontinuerligt eller ej?
 
ANNONS